Te med minsta möjliga smak

mandalaki

Trådstartare
Jag är ingen tedrickare, köper bara rooibos som har mild och fin smak. Såna där smaksatta teer är det värsta jag vet, de smakar bara parfym för mig.

Men: i helgen var jag på kafé och beställde det här:

myntatea-1000x978.png

Det hette citron- och ingefärste (alltså inte med lime som på bilden) och te var väl mycket sagt, det var hett vatten, färsk ingefära och mynta, och citron.

Och det skulle jag vilja göra själv - men med LITE tesmak, inte bara vatten.

Så: känner någon till något te med mycket lite smak?

Jag har ett te från Kobbs som heter "Balans", ett ekologiskt grönt te med citron, mynta och citronmeliss. Kanske skulle vara något? Upplever att det inte smakar särskilt "te-aktigt".

Jag har ett te från Kobbs som heter "Balans", ett ekologiskt grönt te med citron, mynta och citronmeliss. Kanske skulle vara något? Upplever att det inte smakar särskilt "te-aktigt".
Jag har funderat på grönt, har någon bild av att det borde vara neutralt i smaken. Men frågan är om smaksättningen + färska inslag blir för mycket av samma sak? Det var just det där med färsk ingefära, mynta och citron som jag ville åt. Men jag kanske kan pröva något grönt utan färdig smaksättning?

Lindblomste är i princip helt smaklöst. Örtteer är ju sällan så bittra. Tror lindblomma + citron är en bra kombo. Vitt te smakar mindre än grönt som smakar mindre än svart. Men det avgörande är ju hur länge det drar.

Eller varför inte bara myntate med citron?

Lindblomste är i princip helt smaklöst. Örtteer är ju sällan så bittra. Tror lindblomma + citron är en bra kombo. Vitt te smakar mindre än grönt som smakar mindre än svart. Men det avgörande är ju hur länge det drar.
Aha, finns det vitt också? Det visste jag inte ens.

Grönt har väl koffein, har vitt det också? En av de saker jag gillar med rooibos är att det är koffeinfritt.

Jag har funderat på grönt, har någon bild av att det borde vara neutralt i smaken. Men frågan är om smaksättningen + färska inslag blir för mycket av samma sak? Det var just det där med färsk ingefära, mynta och citron som jag ville åt. Men jag kanske kan pröva något grönt utan färdig smaksättning?

Jag tycker inte att den smakar särskilt mycket alls, skulle nog lätt kunna tillsätta lite för att förhöja smaken. :) Kan nog tänka mig att testa själv senare i veckan kanske!

Ok ... så vad är egentligen vitt, grönt, svart - olika torkningstid? Och rött, då kommer det alltså inte från tebusken?

mvh Vet nada.

Olika tillvägagångssätt, och olika sorters tebuskar! Vitt te görs väl av späda bland till exempel. Svart te är jäst medan grönt te inte är det. Rött te vet jag inte, men det är koffeinfritt tror jag.

Olika tillvägagångssätt, och olika sorters tebuskar! Vitt te görs väl av späda bland till exempel. Svart te är jäst medan grönt te inte är det. Rött te vet jag inte, men det är koffeinfritt tror jag.
Ja, att det är koffeinfritt vet jag. Men det kommer kanske från något helt annat än tebusken då.

Tack för info!

Ja, att det är koffeinfritt vet jag. Men det kommer kanske från något helt annat än tebusken då.

Tack för info!

Rött te, eller rooibos, kommer från bladen på rooibosbusken och inte från tebusken. :)

(Var nyfiken och googlade lite. Rooibos betyder "röd buske" och är tydligen en baljväxt, inte en ört eller blommande buske).

Rött te, eller rooibos, kommer från bladen på rooibosbusken och inte från tebusken. :)

(Var nyfiken och googlade lite. Rooibos betyder "röd buske" och är tydligen en baljväxt, inte en ört eller blommande buske).
Tack, jag var för slö för att googla :D

Då var det annat än tebusken. Och godare, tycker jag. :)

Jag köper ingefära te på påse. Jag tycker inte det smakar te. Sen skär jag några bitar av en ingefäraknöl och lägger i , hett vatten på det.

Vitt te är mildast och mest neutralt. Minst beskt. Grönt kan också vara en idé att prova men se till att ha rätt temperatur på vattnet (ca 80-85 grader) och att inte låta teet ligga i för länge. Ofta räcker det med en minut när det gäller grönt te.

Du skulle kunna köpa vanligt neutralt grönt te. Jag gillar japansk Sencha men finns lite olika. Och sen lägga i ingefära och citron?

Man kan också bara koka ingefära i vatten och dricka det som det är eller tillsätta en citronskiva. Utan att ha te i. Det är också gott.

Jag är ingen tedrickare, köper bara rooibos som har mild och fin smak. Såna där smaksatta teer är det värsta jag vet, de smakar bara parfym för mig.

Men: i helgen var jag på kafé och beställde det här:

myntatea-1000x978.png

Det hette citron- och ingefärste (alltså inte med lime som på bilden) och te var väl mycket sagt, det var hett vatten, färsk ingefära och mynta, och citron.

Och det skulle jag vilja göra själv - men med LITE tesmak, inte bara vatten.

Så: känner någon till något te med mycket lite smak?

Darjeeling är ett milt te. Det har visserligen på sätt och vis en ganska fyllig smak, men det är samtidigt väldigt milt och "mjukt". Dessutom passar det väldigt bra till citron, så jag kan tippa på att det blir en fin kombo med citron och ingefära till darjeeling.

Testa citrongräste. Det kommer alltså inte från tebuske alls utan består helt av citrongräs. Ser ut som hö. Jag brukar köpa det i Egypten men har även fått tag på det i Sverige (på nätet). Det jag använder är alltså enbart citrongräs, inget te alls. Det finns även teer med citrongräs i.

Citrongräste är mycket milt. Jag använder det främst för att göra iste på sommaren. Då sötar jag teet med honung eller råsocker och smaksätter med färsk mynta. Sedan kyler jag och dricker med mycket is, kanske en citronskiva och eventuellt lite mer färsk mynta. Otroligt gott och läskande. När jag någon gång känner för en alternativ Mojito använder jag mitt iste, något bubbelvatten mer mynta och själva romen ska vara Baccardi Oakheart. Vansinnigt gott!

Edit: Jag tror alltså att det funkar bra med ingefära, även om jag inte testat det själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka