Taxeringskod

Kirre

Trådstartare
Kikat lite på ett ställe som har taxerings kod 120, som jag har förstått är beteckning för jordbruksfastighet.

Säg att jag skulle köpa det, ha mina egna hästar på markerna och ev någon inhyrning till självkostnadspris. Hur påverkar taxeringskoden det? Ska man tänka på något särskilt när koden är som den är?

Sv: Taxeringskod

Nu ska jag erkänna att jag inte kan taxerings koderna, men om du köper en jordbruksfastighet så köper du i princip ett företag. Vilket innebär att det ska deklareras som näringsfastighet. Som reglerna ser ut just nu så får man också lägre fastighetsskatt, vilket ju är positivt. Att du har egna hästar eller tar emot andras det påverkar inte taxering av fastigheten. Vill du ändra på den så får du istället försöka få den om taxerad till villa. Men det ger ju vissa fördelar att ha den som näringsfastighet. Saker som att kunna söka EU-bidrag för marken och göra avdrag för underhåll m m.

Ok.

I pappren nu står det "Taxeringskod 120, bebyggd lantbruksenhet". Är det samma sak som jordbruksfastighet?

Ang att ha andras hästar tänkte jag just om det tolkas som näringsfastighet, att allt sånt måste bokföras och så, eller tja, tas upp i deklarationen. Eller tex då att det styrs hur markerna måste användas, typ träda och liknande? Eller är det bara just om man söker bidrag för markerna, dvs gör jag inte det så får jag använda dom hur jag vill?

LAntbruksenhet och jordbruksfastighet är samma sak.
Det fanns för några år sedan krav på att viss mark areal skulle trädas om man hade större areal odlat. Men som exempel jag behövde inte lägga något i träda. Idag finns det inte längre som direkt styr din markanvändning om du inte har skog eller söker EU-bidrag.
Det kan vara en klar fördel för dig att ta upp inackorderingarna sominkomst även om det går plus minus noll i slutet. Det är inte så betungande att deklarera för det numera utan det bra att göra elektroniskt och även att redovisa momsen en gång om året i deklarationen.
Själva bokföringen är heller inga problem och det finns bra och enkla program att köpa till datorn som mycket enkelt sköter det åt en. Det program jag har kostar mig lite över åttahundra kronor om året och är då helt uppdaterat med de regler som gäller för året. Plus att det även gör min deklaration både för mitt vanliga arbete och gården.

Som tidigare sagts så är 120 bebyggd jordbruksfastighet. Det innebär att allt som rör fastigheten ska redovisas inom inkomst från näringsverksamhet.
Se Inkomstskattelagen 13 kap §1 där står bl a.
Innehav av näringsfastigheter och näringsbostadsrätter samt avverkningsrätt till skog räknas alltid som näringsverksamhet. Privatbostadsfastigheter, privatbostadsrätter och andra privatbostäder kan inte ingå i en näringsverksamhet. Förordning (2008:1316).

Det innebär att kostnader på privatbostadsdelen inte kan dras av och att du endast betalar fastighetsskatt på privatbostadsdelan av fastighetsavgiften.

Hur man använder marken har bara betydelse om du har bidrag i form av miljöåtagande eller arealbidrag som kräver att man har stödrätter.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Senast ändrad:

Tack för bra svar!

Det där med fastighetsskatten, det står ju ett taxeringsvärde och sen en "varav husbyggnaden xxx kr". Är det då den man betalar skatt på?

Får se om jag kan fixa detta om det nu skulle bli något. :)

Det är inte svårt att fixa. Fastighetsskatten sköter myndigheterna om och den blir i förhållande väldigt låg jämfört med en villa. Säger jag som har så pass låg att jag inte ens märkte när de drog den i början. Dessutom undrade jag vad alla husägare ojade sig?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 352
Senast: Presto
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 528
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025