W

wintersnowdrift

Hej!

Jag rider en häst som har svårt för att taxera och komma rätt på hindren. Det är precis detta som är MIN svaghet också (vilket säkerligen påverkar honom...). Nu undrar jag om ni har några tips på hur jag kan förbättra min egen "avståndskänsla"?

Jag upplever det ofta som att jag två, tre språng innan hindret känner att "shit, det här blir fel" och så får hästen hoppa av stort alternativt trampa om och ta hindret lite för nära... Det svåraste tycker jag är att komma rätt på enstaka hinder, i kombinationer med relaterade avstånd är det lite lättare att taxera.

Jag har hjälp av instruktör men tänkte att ni kanske har några kloka tips också om vad jag kan tänka på.

Tack på förhand,
Kristin

Sv: Taxering

Bommar före och efter hindert (eller bara före), Galoppbommar och travbommar. Det hjälper dig att komma rätt.

Jag fasar för at5t börja nu igen. Har inte hoppat på ja jag vet inte när. Så jag måste verkligen börja om på smått igen...

Lycka till! :D

Galopp bommar innan hindret hjälper en att komma in rätt, och oftast när man kommer in fel mot ett hinder är att man har sammlat galoppen för sent alternativt för lite!

Sedan är det bättre att hästen kommer lite för trångt mot hindret än för långt i från, för resultatet (om den får hoppa av för långt i från) blir att då skjuter man i väg hästen mot hindret, och den får ett långt flackt språng. Vilket är påfrestande för hästen och till slut brukar leda till att den börjar stoppa.

Träna på stuttshopp och låt hästen bara sköta allt själv mellan hindren. Du ska inte försöka påverka hästen i stuttsserien utan den ska lära sig att rätta in sig själv. Det hjälper kanon bra. sätt upp 4-5 stuttshinder och träna på det men inte för länge åt gången eftersom det är mycket ansträngande för hästen.

Obs! ska inte vara ett galppsprång i mellan utan bara landa och hoppa igen.

och träna massor på LÅGA hinder, för då gör det inte lika mycket om det blir lite fel. tänk på att ha en bra stark galopp utan att rida för fort, för om du har bra tryck i hästen klarar den att korta el länga sig för att det ska bli rätt. tänk att du rider mellan skänkel och hinder istället för skänkel och hand......och träna massor och rid för tränare så ofta du kan!

Studshinder hjälper dig att få in rytmen och förutom hjälpbommar är det nog bara övning som skall till för att allt skall börja stämma. Du känner ju att du ligger fel, så det är ju liksom bara att jobba vidare med träning, träning och träning. Till sist stämmer det bara.

räkna till tre; på tre hoppar du av, funkar för mig iaf :)

Min tränare tycker att på låga höjder (upp till LA ungefär) så ska hästen kunna klara det själv. Dvs, håll bra galopp, och se till att vägen till hindret blir bra, och gör inget mer. Bäst är väl att hoppa riktigt lågt, och sen höja i takt med att det går bättre.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar!
Jag ska på hoppkurs med den här hästen i 4 dagar efter nyår, hoppas att den träningen ska ge mig något. Jag har efter ett riduppehåll på ett år märkt att man tappat vissa saker som var "självklara" när man red regelbundet, bl.a. då "avståndskänslan".

//Kristin

Liknande trådar

Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Lisasliv
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar