Taxar och unga tjejer!?

Novelette

Trådstartare
Var ute med min lilla dvärgtax igår och träffade på en tjej i min ålder(24).
Vi började snacka och hon sa att det var kul att se åtminstone en ung tjej som har tax. Hon menade på att det inte är ofta man ser yngre ha taxar utan det är mest gamlingar som knallar runt med dem.

Och det är ju sant!!! Jag har haft min hund i mer än 10år och jag har faktiskt aldrig träffat någon under 40 med tax...förutom mig själv då :D

Har jag bara hamnat i fel trakt eller är det så??
Varför i så fall? Taxar är otroligt charmiga och ASHÄFTIGA ju!!! Kika bara på min - Ronja - visst är hon urcool!! :cool:

Sv: Taxar och unga tjejer!?

Här är en till yngling med tax. Fast snart är man ju inte så himla ung. Skaffade min första tax när jag var 21. Har alltid älskat taxar :love: , de passar mig perfekt.

Där jag bor finns det väldigt få taxar men de som väl har tax måste av någon anledning ha en hel drös. :banana: Även jag! :angel:

Ropen skalla, taxar till alla!

haha!! den var bra!
Jag vill också köpa en till men mitt sökande får fortsätta ett tag till...ska ha en likadan som min nuvarande=korthårig tigerfärgad dvärgtax=mycket sällsynta!!

Född till slav är ingen tax,
kommer kallad men ej strax.

(tänkte också bidra till fina tax ordspråk :D )

En till tax som heter ronja :) ett jättevanligt taxnamn ju, skitkul! sen fattar jag inte varför gamla tanter ska ha såna hundar, de är ju jakthundar ju! kanppast att en gammal tant orkar aktivera den så som den behöver!

Ronja ligger ju på pallplats över vanligaste tiknamnen oavsett ras, så det kanske inte är så konstigt bara för att det var en Tax heller då? :smirk:

om jag någonsin ska skaffa en liten hund så blir det en släthårig tax. är helt såld på dessa ljuvliga varelser och av någon anledning verkar de gilla mig med...?

känner två ronja hundar oxå .. taxar är jätte fina ju ! fattar inte att det har blivit en sån tant stämpel .... ur nuttiga ... min egna teori här då : när man väl köpt en tax så fortsätter man så ... taxar kanske va värsta modeflugan för 50 är sen ? om 50 år kanske alla tanter ( vi då ) går omkring med chiwoawoaor ( < - svenskan lika fin som vanligt :angel: )al'a paris hilton bara för att de va lite "inne" på vår tid ? ( tycker själv dock att hundar ska gå på marken utan kläder om det absålut inte behövs ... det är ändå ett djur och ingen accesoar )

Min sambo har alltid haft tax (dock är vi inne på den sista nu, enligt mig ;) ), han har dem till jakt. Hans kompis har också köpt en, nu har han visserligen gått in i gubbåldern, 30 år. :D

Såg sedan att det var taxar och unga tjejer. Får väl lära mig läsa ordentligt. :o Tänkte på att det var "unga" människor i allmänhet.

Njae, det var nog ändå unga människor i allmänhet men eftersom jag är en tjej så sa den jag träffade "tax och unga tjejer" till mig. :D
När jag köpte Ronja kände jag inte en kotte som hade en hund som hette Ronja eller nåt djur över huvud taget.
Om jag lyckas hitta en dam till skulle jag nog döpa henne till Geisha :D
Ronja o Geisha *smakar på det* ...låter väl bra!?!?

Håller med den som sa att hundar inte är accesoarer...!!

Promenadlimpa! heter det ju, inte tax! *le*

Fast söta e de! Om de gick att ha lösa och skällde mindre! (obs känner bara stävhåriga jakt-taxar och dessa är otroliga på att få upp en hare och dra iväg låååångt bort, stendöva för allt vad hit heter förrän denna är nedlagd, om man så bara släpper kopplet en halv sekund *skratt*)

För att vika ifrån frågan lite....

Har kikat lite på taxen som ras och gillar det jag ser...

Men vad gör ni med era taxar?

Kan dessa funka i lydnad och agility eller är det ingen ide att ens prova pga rasens "rygglängd"?

Aja... kul att det finns lite yngre

Vet bara gamlingar som har taxar och de taxarna är uppkäftiga som ###

:d

Novelette skrev:
Var ute med min lilla dvärgtax igår och träffade på en tjej i min ålder(24).
Vi började snacka och hon sa att det var kul att se åtminstone en ung tjej som har tax. Hon menade på att det inte är ofta man ser yngre ha taxar utan det är mest gamlingar som knallar runt med dem.

Och det är ju sant!!! Jag har haft min hund i mer än 10år och jag har faktiskt aldrig träffat någon under 40 med tax...förutom mig själv då :D

Har jag bara hamnat i fel trakt eller är det så??
Varför i så fall? Taxar är otroligt charmiga och ASHÄFTIGA ju!!! Kika bara på min - Ronja - visst är hon urcool!! :cool:
Hon var fin! :)

Men du får börja jaga, då kommer du garanterat träffa mkt taxar - finns bättre rådjurshund???!

Här blir det dock aldrig någon tax, min fru växte upp med taxar och vägrar att vi köper en pga deras egensinnighet *lol*

Till de som inte kunde se bilden, klicka refresh, då fungerade det åtminstone för mig som inte heller såg bilderna med en gång.

Mvh
Björn

Ferrari skrev:
För att vika ifrån frågan lite....

Har kikat lite på taxen som ras och gillar det jag ser...

Men vad gör ni med era taxar?

Kan dessa funka i lydnad och agility eller är det ingen ide att ens prova pga rasens "rygglängd"?

Aja... kul att det finns lite yngre

Vet bara gamlingar som har taxar och de taxarna är uppkäftiga som ###

:d

Visst fungerar taxar liksom alla andra hundar men man får kämpa som ett djur! Talar inte av egen erfarenhet utan utifrån vad jag hört från jaktkamrater. Själv har jag en Beagle och jag tycker hon räcker alldeles tillräckligt för att vara jobbig då det kommer till kontakt och dressyr (mkt jobb!) taxarna är än värre.

Kaxiga är dom! Men störtskönt kaxiga (läs TAX:iga).
För tillfället har vi bara en taxti i vårt lag men det är helt klart hon som bestämmer över Vorstrar, Gråhundar, Beagle och Spaniel. F*n ta den som kommer husses smörgås eller favoritfilten vid fikat för nära! *lol*

Mvh
Björn

Glimfeather skrev:
sen fattar jag inte varför gamla tanter ska ha såna hundar, de är ju jakthundar ju! kanppast att en gammal tant orkar aktivera den så som den behöver!

De flesta "gamla tanter" jag vet som har tax promenerar runt med makens eller sonens jaktkamrat. Faktiskt kan jag inte komma på någon av de taxar jag vet som har en gammal matte som inte fått vara jakthund (en har matte som är 72 år som jagar med hunden själv :banana: ). Däremot är det många med yngre mattar som inte jagar....

Mvh,
Duvan

*lånar knapp*

Min lilla ögonsten fyller ju 11 i januari så det är nog lite för sent att jaga. Dessutom har hon opererats en gång då hon fick ett sår på hornhinnan som inte ville läka...så hon ser lite sämre än normalt.

När jag var yngre brukade jag gå ut med en långhårig dvärgtax och min lilla vovve är en korthårig dvärgtax och själv tycker jag att dvärgtaxar verkar vara lite mer proportionerliga än normalstora. Jag tycker inte min har så värst lång rygg.

Angående agility och lydnad så tror jag att de skulle kunna funka jättebra...DOCK är tax en hund som kräver mycket och att man är konsekvent!! :smirk:
Min hund är väldigt duktig på att göra konster och stanna och sitta o sånt...i koppel...så fort hon vet att hon är fri är det dock stört omöjligt att ha med henne att göra. Ska då tillägga att jag inte tränade med henne så mycket när hon var yngre. Fick inte gå valpkurs och sånt för mor o far så jag har fått lära mig själv och sen lära henne...så det blev mest konster :smirk:

Blev dock glatt överraskad av henne häromdagen då jag hade med henne till stallet. Först band jag fast henne, men så tänkte jag att jag skulle försöka för det gick bra för stallägaren. Så jag hade henne lös hela tiden och hon följde mig som en skugga!! :love: :love:
Hon följde med när vi plockade ut hästarna och gick o nosade längs vägen, men så fort jag ropade så kom hon som ett spjut!!! :banana: :banana:
Blev mycket glad kan jag säga...tror dock det har med hennes nedsatta synförmåga att göra...hon ville hålla sig till trygga matte nuförtiden...iaf på nya ställen.. :crazy:

Visst är hon vacker min Ronja !! :love:
Lägger ut den igen för jag är så STOLT!! :D Om man refreshar sidan kan det funka om det inte gör det på en gång som nån skrev här! (förresten...tack för att du också tyckte hon var fin!!)

En ung tjej i min närhet har skaffat en dvärg tax.
Men det fungerar INTE så bra...
Det verkar som om den hunden har alldeles för mycket i sig för att vara en "promenad limpa".
Jag har ingen generell insikt, men är det inte synd att ha denna jakthund till sällskap? Denna verkar oerhört stressad.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka