Tax vs japansk spets!

Sv: Tax vs japansk spets!

Nu har det äntligen kommit små valpar till världen! Kom i går kväll, 6 st. 3 av varje. Har ej tittat på dom ännu, men de ska se ut som taxar, fast med en vita tassar och en var även vit på magen.... Är väl kanske lite svårt att säga hur de blir redan, men jag tycker det låter bättre än vad jag föreställt mig!:grin:

Ska låta modern vara ett tag innan jag tar mig en titt på dom.

Sv: Tax vs japansk spets!

Ja, sambons mammas tax har blivit dräktig... och det var INTE planerat!:D
Grannens japanska spets springer alltid hem till gårn och där går ju taxarna i hundgården som han lämpligt nog kan hoppa över....:rofl:
Nu tror vi det kommer små puppisar snart, men hur i herrans kommer de egentligen se ut!?!:p
Strävhårig tax på japansk spets (han är väldigt söt kritvit stor fluffig päls, med små svarta ögon)....ja, det blir väl bara till att vänta och se vad det är som tittar ut....:rofl:

Dom kommer säkert bli jätte söta.
vi har också en korsning hund,, schäffer/flatte/tax/eng- staff.
han är en underbar hund..

http://stalloceanen.zoomin.se/P1083994

Hej! Gör ett försök å öppnar denna tråd igen:) Vi är nämligen ägare till en av hundarna. Han har mest tax i sig med ljusa inslag och är lite högre än normaltaxen. Han är väldigt lugn , trevlig och fruktansvärt söt och med ett mycket bra psyke. Han har varit hos oss nu i 2,5 år då vi tog över honom från förra ägaren. Får ofta kommentarer om hur söt och fin han är och har till och med blivit stoppad på gatan av en man som frågade om han var till salu:) Mycket lyckad blandning och för oss är det bara blandras som gäller från och med nu. Vill gärna ha kontakt med andra ägare från samma kull.

Nog för att dem kan vara söta, men jag tycker personligen inte att blandraser är något man ska sträva efter... iaf ska man inte uppmuntra blandrasavel. Det finns redan alleles för många blandraser och hundar som ingen vill ha, så vill man ha en "billig" hund med ett "unikt" utseende kan man adoptera en hund som ingen annan vill ha, finns gott om sådana.

På tal om trådens tema, så har mitt ex syster en shäfer som blivit tjuvparad av en annan shäfer av okänt ursprung som bor i samma område och som rymt in i deras trädgård. Så nu försöker dem hitta folk som vill ha valparna. Har själv blivit tillfrågad om jag vill ha en av dem men avböjde.

Kan tycka att abortsprutor borde marknadsföras lite flitigare. Hade nog kunnat minska lidandet för en hel del hundar...

Hej! Gör ett försök å öppnar denna tråd igen:) Vi är nämligen ägare till en av hundarna. Han har mest tax i sig med ljusa inslag och är lite högre än normaltaxen. Han är väldigt lugn , trevlig och fruktansvärt söt och med ett mycket bra psyke. Han har varit hos oss nu i 2,5 år då vi tog över honom från förra ägaren. Får ofta kommentarer om hur söt och fin han är och har till och med blivit stoppad på gatan av en man som frågade om han var till salu:) Mycket lyckad blandning och för oss är det bara blandras som gäller från och med nu. Vill gärna ha kontakt med andra ägare från samma kull.

Samma blandning då, eller är du öppen för vad som helst?

Då jag öppnade en 6 år gammal tråd så var det för att jag ville få mer fakta runt omkring kullen och kanske till och med få kontakt med syskon till min hund. Jag tycker att det är rent ut sagt skit tråkigt att ni direkt börjar göra påhopp på både blandrashundar och uppfödarna till denna kull. Jag var inte där så jag vet inte hur det gick till. Kanske var staketet lågt så att hunden hoppade över eller så gick det till på något annat sätt. Eftersom att ingen av oss vet hur det gick till så kanske ni kan släppa det nu. Känns onödigt att diskutera något som ni aldrig kommer att få svar på. Däremot oss djurvänner emellan så är jag jätteglad att grannens spets rymde till granngården för det resulterade i en för mig och min familj en mycket kär familjemedlem. Ja jag har haft tre renrasiga hundar innan och har aldrig haft en så frisk och pigg hund som den jag har nu. Eftersom att tråden var menat till ngt annat så bespara er era mindre trevliga kommentarer för er själva tack!

Då jag öppnade en 6 år gammal tråd så var det för att jag ville få mer fakta runt omkring kullen och kanske till och med få kontakt med syskon till min hund. Jag tycker att det är rent ut sagt skit tråkigt att ni direkt börjar göra påhopp på både blandrashundar och uppfödarna till denna kull. Jag var inte där så jag vet inte hur det gick till. Kanske var staketet lågt så att hunden hoppade över eller så gick det till på något annat sätt. Eftersom att ingen av oss vet hur det gick till så kanske ni kan släppa det nu. Känns onödigt att diskutera något som ni aldrig kommer att få svar på. Däremot oss djurvänner emellan så är jag jätteglad att grannens spets rymde till granngården för det resulterade i en för mig och min familj en mycket kär familjemedlem. Ja jag har haft tre renrasiga hundar innan och har aldrig haft en så frisk och pigg hund som den jag har nu. Eftersom att tråden var menat till ngt annat så bespara er era mindre trevliga kommentarer för er själva tack!

Om tråden väcktes enbart för att få kontakt osv med andra kullsyskon och info om dom så är det väl en typ av efterlysning? Är väl gränsfall om det hör hemma i ett diskussionsforum. Om du inte vill ha en diskussion om det hela är nog en efterlysningsannons på annonssidan bättre :)

Varför? Tråden skapades ju från början ang denna kull. Menar du att det är fel att försöka här då eller? Får jag inte kontakt här så har jag iallafall försökt. Men bara för att jag öppnar en gammal tråd i försök att få kontakt så ska det bli påhopp både om det ena än det andra. Känns lite bittert tycker jag.

Varför? Tråden skapades ju från början ang denna kull. Menar du att det är fel att försöka här då eller? Får jag inte kontakt här så har jag iallafall försökt. Men bara för att jag öppnar en gammal tråd i försök att få kontakt så ska det bli påhopp både om det ena än det andra. Känns lite bittert tycker jag.

Påhopp? Vart har du sett någon hopppa på någon? Det är en ganska stor skillnad mellan påhopp och kritik. Jag har full förståelse för att folk är kritiska till den här typen av incidenter. Självklart innebär inte kritiken att någon av oss vill att valparna ska dö eller något liknande, men faktum kvarstår att iom att det är små hundar vi talar om, så hade detta nog kunnat undvikas om man ansträngt sig lite extra. Nu är det ju bra att det blev friska fina valpar ändå, men som sagt så är blandrasaveln redan alldeles för utspridd och även om detta var en ren olycka så finns det många som medvetet avlar på blandraser och sedan säljer till folk som bara vill ha en söt liten hund, till priser som renras-uppfödare har svårt att konkurera med. Det handlar inte om att blandraser är "mindre fina" och mindre värda som djur än renraser, utan det handlar om att man inte har samma koll på uppfödningskvalitén på blandraser som man har på renraser via kennelklubbens register. Det innebär att risken att olämpliga hundar paras med varandra är betydligt högre och att valparna som kommer från en sådan parning antingen är sjuka på något sätt, får mentala problem, eller hamnar hos människor som inte kan tillgodose deras behov, vilket i sig kan leda till problem, fysiska och psykiska.

Klart det finns blandraser som är friska som nötkärnor och aldrig haft ett enda problem, absolut, alla blandraser är inte "skit". Men risken att saker och ting går fel är många gånger högre när folk börjar med blandraser än renrasigt, just pga att avsaknaden av ordenliga kontroller av hundarna. När man ser personer annonsera på blocket att dem har en fin liten hund av rasen X/X som dem vill para med någons hund, så har jag svårt att tänka mig att dessa personer har en hund som är full-kollad med röntgen, mental-tester osv. Jag tror heller inte att dessa personer kräver att den andra hundägaren ska ha detta i ordning heller utan det enda man ser är dem små söta valparna som kommer efteråt.

Det är bara att kolla i tråden "Jag hatar denna jäkla blandrasavel" eller vad den nu heter, finns många skräckexempel där.

Som jag har försökt att förklara tidigare så var detta inte anledningen till varför jag öppnade tråden igen.
Kritik eller påhopp? Du kan kalla det för vad du vill, men jag upplever det faktiskt som påhopp då mitt fokus varken låg på blandrashundar eller "kritik" mot dessa uppfödare.
Tråden startade för 6 år sedan och detta är ett kort strå jag kan dra i för att försöka få kontakt med andra ägare till kullen. Då vi bara har haft honom i 2,5 år så har jag under tiden försökt söka efter fakta och blev självklart jätteglad när jag hittade den här gamla tråden. Jag vet att det är ett långsökt försök och om jag ska jag vara helt ärlig så hade jag absolut inte väntat mig detta. Trots att det är ett diskussionsforum. Trist!

På ett forum diskuteras sällan bara det som nån "hade tänkt sig", särskilt inte när ursprungstråden handlade om något annat.

Varför inte fråga uppfödaren om vem som har syskonen?
Men herregud, vad otrevligt! Detta är en människa som hängt på internet och försökt leta information om en hund som hon tagit över och råkat snubbla in på Buke där just hens hund verkar vara beskriven. Det är väl klart att en kan regera med att bli glad och vilja veta mer?

Det finns ingenting som säger att hen vet vem uppfödaren är. Kan hen inte bara få komma hit, till det trevliga forum som finns när ni ("inbitna hundmänniskor", i positiv bemärkelse) diskuterar internt, istället för att bli mött av en wall of text emot vad som fått hens hund till världen?

Jag håller med dig om allt du skriver angående blandrasavel, men det kändes inte som ett trevligt sätt att bemöta @Tinelin i detta sammanhanget.

Förstår du hur jag tänker?

Senast ändrad:
Nu när jag fick det av hjärtat :angel:, @Tinelin; Vad fin hen är! Tycker det ser så roligt ut när man verkligen kan se vilken av föräldrarna som har gett vilka drag. Vilken mix! ;)

Har du fått kontakt med några andra ägare till kullsyskon/föräldrar ännu?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 249
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 361
Senast: FannyoArre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar