Tävlingsterminen?

N

Nyrelski

Någon som vet när den är klar? Arrangörsmötet har väl varit, eller?

Sv: Tävlingsterminen?

Ok, tack! Hade för mig att mötet var den 8:e...

fälttävlansnisse skrev:
Det var bara skåne distriktet som hade möte då;)
Yes box.
Vinslöv kommer bara ha en tävling i år. På hösten.
Gärds bestämmer efter ett medlemsmöte den 14 om det blir Påskmeeting men det lutar att det blir så. Responsen har varit ganska stor så vi får hålla tummarna.
I terminen som ligger ute på Eventuellt saknas fortfarande t.ex Udden, Hermanstorp, Falkenberg.

Diskussion om Öveds som förmodligen blir en "vanlig" tävling också.
Kritik har framförts mot YRSM och SM redan i maj. Saknas **-tävlingar innan.
Vi får väl se vad arr-mötet ger...

Diskussion var också uppe om att klubbar gick ihop om att arrangera fälttävlan på deb/lätt/90/100 nivå genom att en klubb hade dressyr, en annan hopp och en tredje terräng. Olika dagar då alltså.
Jag protesterade lite, iallafall dress och hopp på samma plats och samma dag. Annars blir det tungt att vara förälder :o

Aha... Jag visste väl att jag hade hört den 8:e:D

Roligt med Gärds och Öveds, hoppas det blir så!

det där med flera arrangörsklubbar låter smart, men som du säger blir det nog mest praktiskt med hopp och dressyr på samma ställe!

Åhhh ser ju ut som om yr-SM kommer gå i juli istället för Maj,då finns det ju en chans att jag kan vara med:banana:

tre finns det ju iaf i skåne och det är ju rätt bra. häruppåt är de betydligt mer sällsynta, i sthlms län finns det en nästa år :crazy:

jo men alla är på våren/försommaren och jag tänkte rida lätt först, det blir nog till att åka långt om det ska gå ihop. Jag är lite bortskämd med att ha allt så nära:angel:

Det såg tunt ut häruppe öht? Ska ni inte ha någon nästa år? Och på lägre nivå saknar jag Väsby RK, Ågesta, Uppl-Västmanland, Stångberga och säkert några till.
För att inte tala om hur illa det är på högre nivå. :eek:
Det blir mer och mer uppenbart att man inte kan rida högre klasser än * om man inte har råd att tävla på kontinenten. :crazy:

nä, vi ska nog inte ha vad jag har hört iaf :mad:
skulle tro att de mindre sthlmstävlingarna kommer till senare...men waxholm skulle iaf ha en deb. vet du på vilken bana?
jättetråkigt att det finns så få både 2 och 3-stjärnigt, och det kryllar ju inte precis av *......

Det är möjligt att de har en egen bana på Nibble men jag är inte säker. Tror också att det ramlar in men det är ett orostecken när flera av de "gamla" banorna inte nyttjas utan står och förfaller. :(

Angående sthlms-distriktet:

Stångberga - Har inte vad som kan ses lämnat in några tävlingsdatum för fälttävlan men enligt vad flertalet personer säger så har dom sagt att dom ska ha fälttävlan under 2006. Det enda "officiella" dom har ansökt om är en dressyrtävling 5-6/8. Vi hoppas på snart besked om fälttävlan.

Väsby RK - Därifrån har man inte hört något alls om vad som är tänkt inför 2006 i fälttävlan dom har däremot ansökt om tävlingar i dressyr och hoppning.

Ågesta - Där är det som för Väsby men där verkar det som om fälttävlan har "hängt löst" i några år nu.

Uppland-västmanland - Dom har flyttat till en helt ny anläggning alldeles utanför Uppsala (där man kör mot Sala eller Enköping).
Den gamla anläggningen har avvecklats. Vad som har hörts angående fälttävlan är att det inte blir någon där under 2006 men dom jobbar på att få till en helt ny bana till 2007.

Waxholm - Har ingen helt färdig bana i dagsläget men ett flertal hinder har dom. Vart tävlingen ska gå är inte helt klart ännu men man hoppas på att få till en bana på Nibble under sommaren annars så planerar dom att "hyra in sig" på någon bana i Stockholmsområdet.

Enköping - Har ansökt om tävling och det är trevligt. Den ansökan inkom under arrangörsmötet men bättre sent än aldrig som man säger.

Botkyrka - "Där tvistar dom lärde" som man brukar säga. En stor del av dom ansvariga där tyckte att fälttävlan under 2006 skulle ställas in av olika anledningar men det finns personer som reserverade sig mot beslutet. Anledningarna var (vad som sägs vara anledningarna).
Dom mäktar inte med i dagsläget med frivilliga att dra runt en fälttävlan så dom vill "spara på krafterna" och då ansågs fälttävlan enklast att ta bort då den krävde mest funktionärer och mest arbetesinsats före/under/efter tävling.
Ryttarna vill inte rida där om inte banan förändras.
Där ska man veta att banan har haft samma bansträckning i flera år men för kunna ha en CNC* så finns det i nuläget bara en bansträckning som fungerar bra. Annan bansträckning som "finns" har flera säkerhetsbrister.
CNC* har haft smärre förändringar dom senaste åren (2003-2005) av flera orsaker (dåligt med folk, dåligt med pengar för att kunna göra något mfl), men att det till 2006 var planerat ytterligare förändringar (enkla förändringar).
0,90 hade till 2005 haft en liten "makeover" som slog väl ut enligt flera oberoende instanser.

Detta är lite om Sthlms-distriktet och dess fälttävlan. Detta är något som oroar fälttävlanskommittén i distriktet och det ligger på agendan för deras nästa möte dom ska ha snart.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svensk fälttävlan söker landslagsledare för Young Rider- och Juniorlandslagen.
Svar
0
· Visningar
43
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är de svenska lagen till EM i fälttävlan för young rider, junior i fälttävlan klara, två starka lag där hälften mästerskapsdebuterar...
Svar
0
· Visningar
136
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två dagar i fälttävlans tecken väntas på Össjö Hästsällskap när Breeders och SvRF:s unghästchampionat rids i helgen. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
107
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka