Tävlingstermin nästa år?!

M

mysan

Har ni er planering klar för nästa år?

Jag har en en plan hur min ska se ut, men mycke kan ju hända, både till det bättre och sämre :angel:

Jag undrar hur ni gör med vila?Det känns som hästarna borde få det lite lugnt ngn gång i sommar...fast det är ju då det är som roligast att tävla....
Får era hästar ngn paus i säsongen eller bara nu i vinter??

Längtar redan till våren, när tävlingarna kommer igång igen!!:bump:

Sv: Tävlingstermin nästa år?!

Får våran häst vara frisk har vi bara ett mål nästa år, det är div 2 hoppning till hösten (stor häst). Annars skall hon bara jobbas och stärka upp sin rygg efter långvarig rygg skada med 8 månaders vila som påföljd.

Min häst brukar få ta det lite lugnare under ngn tid på sommaren. Hon blir naturligtvis riden, men lite lugnare.

Oftast brukar det inte vara så mkt tävlingar just under högsommaren där jag bor heller, så det passar bra in att hästen får ett par veckor med lite lugnare arbete.

Samma för mig, har inte så mkt tävlingar inplanerade i högsommar tiden, så hästen får ta det lungt en sväng där.

Jag behöver nog också semester en sväng :angel: :D

Cinna är en pålle som gillar att hålla igång, samma sak med ägare och ryttare ;)

Det blir lugnt under juni. En endagstävling 17 juni och ett meeting i månadsskiftet juni-juli. Annars rullar det på med tävling i snitt varannan helg ser det ut som.
Det beror ju på vad det blir för klasser också. Jag vill ha propparna snart så man kan planera ordentligt. Nu är det ju bara en grovskiss. Man kan ju gissa hyggligt vad det blir för klasser iaf.

Jag vill oxå håll igång ju!!! men känns som pollen behöver en liten paus oxå, kanske får bli efter falsterbo där ngn gång....
men de är ju så kul att tävla ju :love:
man skulle haft ett stall med hästar....

ponnyn är väl tänkt att han skall ta det lungt nu 2 veckor efter en lyckad höst och få lite mer pyssling med massagen mm bara ridas ut och ha kul Sen till sommaren hoppas jag han är såld ;) . Nya hästen är typ bara riden några månader så han skall väl få någon vecka i januari och sen några tävlingar sen i sommar blir det väl någon vecka här och där. Tycker att han kan behöva någon vila med tanke på att han lär sig nu och kanske behöver smälta allt. Dock blir det väl så att man rider någon annan häst då:D vill ju inte missa allt kul i sommar lixom.
Nya ponnyn kommer ridas in när han kommer sen vila lite sen ridas under våren kanske någon tävling om allt går bra sen en längre vila i sommar typ 3-4 veckor.

Min medryttarhäst ska få vila nu i några veckor (4-6...)

Vår tanke är att på sommarn är det fint väder, man är ledig och det är roligt att rida.. Varför ska hästen vila då? På hösten och våren är det tävlingssäsong... Alltså får dom vila på vintern när det är mörkt, halt och snöigt/regningr t ute....
Fast på somamren när det är för varmt vilar dom, eller tar sig en skritttur till sjön och badar :D

Jag vill oxå håll igång ju!!! men känns som pollen behöver en liten paus oxå, kanske får bli efter falsterbo där ngn gång....
men de är ju så kul att tävla ju :love:
man skulle haft ett stall med hästar....

Cinna tycker inte om att vila helt. Hon har ju vila från tävling och träning nu i 1,5 vecka till. Har haft 1 vecka. Sen blir det teknikträning. Under vilan konditionstränas hon utomhus. Det är ju fortfarande väldigt mjukt. Bara snö som fattas för benstyrkan ;)

ponnyn tar det lite lugnt nu, då han tycker det är tråkigt att jobba i lera :smirk:
men hästen jobbas på, allt för att bli bättre :)
när snön kommer så rullas ponnyns träningschema igång igen.

och under jullovet så ska jag försöka jobba lite mera, då får dom ta det lite lugnare.
sen bara köra igång igen tills i april, då jag ska utomlands i 2 veckor. fast då får dom inte stå helt, utan medryttaren till ponnyn får rida så ofta hon hinner, och kompisen som hjälper med hästen får oxå rida så mycke hon hinner.

och så blir det lite sommarledigt i juli då det knappt är några tävlingar här. och så är föräldrarna på semester så ingen kan köra runt på mig och pållarna ;)

sen så beror det helt på ifall jag har jobb kvar efter nyår eller inte.
ifall jag inte har det så blir det mer tävlingar. :)
/annelie

Jag har inte riktigt den klar, ska diskutera med hästens ägare först (är medryttare).

I vår har jag tänkt att delta i någon/några debutanthoppningar på ridklubben och sedan även tävla i någon serietävling där samt KM om det går bra. Både jag och hästen är ganska gröna för tillfället så jag har tänkt att göra en mjukstart.
Kanske tävla lokalt till sommarn, vi får se hur det går helt enkelt! :D
Vi är inte på någon hög nivå här inte :angel: , hade tänkt mig 0.90 och 1.00-klasser.

unghästen har jua inte planerat in så mkt en till men till den andra hästen har jag nästan hela terminen planerad... Han kommer gå en nationell/elittävling i månaden hela året .. (komme nog åka på ngn reg tävling också därimellan som första ute och inne tävling)

Det finns väldigt lite tävlingar häromkring i vår. Lokala hästhoppningar.

Så vi åker på de som finns i princip. Första är i slutet på februari och sedan ett stort glapp fram till april.

I alla fall blir det vila för henne under början på januari för att i mitten komma igång igen och sen träna mycket dressyr och markarbete. Hoppningen har hon naturligt så speciellt mycket behöver vi inte träna på tävlingshöjderna. :)

Eftersom hon har vila på vintern får hon ingen hel vila på sommaren skulle jag tro. Hon får nog hållas igång hela tiden men kanske skippa lite hoppträningar under högsommaren då det inte finns några tävlingar.

Han ska igång nu nästa år är vårt sista år :D

första tävlingen är på sfk LC och LB hoppning :)

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur