Tävlingstermin 2006

U

Unica

Blev lite bekymrad när jag säg att det bara var ansökt om tre regionala ponnydressyrtävlingar och fem st på häst. Är det bara i Norrland det ser ut så här? Hur är det i andra distrikt?

Sv: Tävlingstermin 2006

du måste ha kontakter i klubbarna för att få reda på tävlingar.
så tycker jag att det är här i sundsvallstrakten iaf! i somras hittade jag tex INGEN tävling nästan medans jag vet flera som tävlar för fullt! även de säger att man måste ha "kontakter"...

Vad jag menade var att det känns lite jobbig att bara tre klubbar har ansökt om reg dressyr för ponny och fem stycken reg dressyrer för häst. Det blir mindre regionala tävlingar för varje år i dressyr det är tråkigt.

tävlingsterminen 2006 ser på förhand inte så kul ut om man är uppklassad ur lokal tex, eller om man vill rida lite svårare klasser. i vårt distrikt.

Ja, det är dåligt! Jag trodde du inte hade hittat infon om tävlingarna. Det är relativt många lokala dressyrtävlingar för ponny, men regionalt är det snålt. Ska du tävla regionalt och högre klasser får du nog åka.. Det är supertråkigt att det är så, kanske vi ska starta en tävlingsinriktad klubb som satsar på bra träningsmöjligheter och anordna tävlingar med höga klasser. :banana: Någon måste väl bryta trenden...!?

Jättebra ide att starta klubbar med inriktning att ordna tävlingar. Många startart ju nya klubbar av motsatta anledningen, slippa vara funktionärer på tävlingar som många större klubbar har som krav.

Ett alternativ till att starta en ny klubb kna ju vara att engagera sig mer i tävlingssektionen i den klubb man rider för och via dem arrangera en extra tävling.

Som fälttävlans arrangör så är det lite svårt att begripaatt det är så lite tävlingar. Det är ju inget större jobb med att arrangera dem domare, ev.ÖD?, skrivare, springare, en cafetera, parkeringsvakt, en ev.2 sekretariatspersonal.
Hur svårt kan det vara. Det enda är att det är enormt tidskrävande tävlingsform (hoppas ni missförstår mig rätt) men man avverkar ju bara 6-9ryttare i timmen på en bana med lite tur så det tar ju sån tiiiiid.
Vi har ev. 1 dressyrtävling som brukar vara lokal lördag, regional söndag men eftersom fälttävlan är vår specialitet så är det ju bättre att vi lägger krutet där (vi är enda arrangören i värmland i dagsläget). Så förra året hade vi ingen och det blir nog bara lite programridningar nästa år. Vi får väl se, men de övriga 22 klubbarna i värmland flertalet med fler medlemmar samt lektionselever kan väl fixa lite mer.....?
Som jämförelse med 100 starter i dressyr har du 100 resultat som skall räknas och registreras i fälttävlan (hos oss eftersom vi har 4 grenar inkl.distansen) är det 400resultat på samma antal start.... Säger kanske lite om skillnaden.... Samt i dressyr 1-3domare/klass i fälttävlan 1-3domare dressyr,hoppdomare, 20hinderdomare, ÖD,TD, 2 banbyggare mm.
Kom ifrån ämnet lite känner jag sorry :crazy: men det är många som vill tävla och ingen som vill fixa tävlingar vilket är en taskig ekvation. Så erbjuden era föräldrar/kompisar/släkt som funktionärer till er klubb så ska ni se att det är lättare att fixa fler trävlingar ju fler det är som hjälper till. Hos oss har det börja drösa in funktionärer så nu är det jättekul att ordna tävlingar :D

Jag förstår att många klubbar inte vill starta dressyrtävlingar då det inte kommer ekipage!!!!
Det håller inte ekonomiskt! Domare är dyrt, premier och att hålle fik/matservering.
Hemma hos oss ordnade vi dressyrtävlingar från LB - MSV B:4. Domare från Skellefteå. Hur många kom....typ 10 eller 11 borta ekipage!!!!! Vi körde ändå, för det har blivit nog många inställda pga för få anmälda.....
Ska det ordnas tävlingar i norrbotten så måste vi nog alla "dra vårt strå till stacken" och se till att vara på de tävlingar som ordnas, inte bara åka till de som är närmast. Vi här uppe bor i lite fel ände av landet, och har långa resor till tävlandet.
Själv har jag åkt 30 mil enkel väg för en endagars dressyr nere vid kusten, varit två gånger(ska en gång till i höst)25 mil enkel väg för ett helg meeting. I den mån jag har råd, så åker jag absolut....men att inte idas för att det är långt, tycker jag är en dålig ursäkt. Alla mil är lika långa, oavsett var man kommer ifrån.

Jag håller med kicki71. Fler måste ställa upp både att tävla och arrangera tävlingar. Med fler tävlingsklubbar blir det färre tävlingstillfällen. Det har blivit flera tävlingar inställda i norrbotten under året. Samtidigt har vi haft närmare 90 ekipage på både ponny och häst hoppning. Så kanske klubbarna måste se över vad de erbjuder ryttarna. Både vad gäller klasser och premier kontra kostnader. Tyvärr verkar en tävlingsplatser gå in för att skinna ryttarna på så mycket pengar som möjligt. Den främsta anledningen tilll att ordna en tävling borde vara för att det är kul. För det är det väl.. :confused:

Jodå, det är jättekul att arrangera tävlingar:D . Men allt har sin gräns:devil: . Antar att det är lika överallt om man har en mindre klubb utan anställd personal är det tufft. Vår lilla klubb med 70 medlemmar arrangerar minst 4 tävlingar/år (3 fälttävlan + hoppning + ev dressyr). Då bygger det på att alla drar sitt strå till stacken (se ovan inlägg). Att de som arrangerar ofta är aktiva tävlingsryttare själva och ibland är tvugna att hoppa över tävling på hemmaplan för att det är så mycket jobb med tävlingarna är det få som tänker på. I vår lilla klubb togs en motion på förra årsmötet att "nyckelfunktionär som är tvungen att avstå egen tävlan å klubbens vägnar bjuder klubben på en valfri tävling på annan ort (anm,resa,uppst)". Det tycker jag var en fin morot och gest. Jag är mer eller mindre tvungen att avstå tävlan på våra middsommartävlingar och man tappar lusten till slut om man inte får nåt tillbaks själv när man utöver 8h arbete, småbarn+gubbe3 hästar och andra föreningsuppdrag lägger ca300h om året på klubben. Kanske något för glesbygden att ta efter även i andra dicipliner. :) Värmland kanske inte är glesbygd men vad gäller fälttävlan är vi det(det är bara vår klubb i dagsläget) ;)

Jag håller med dig kicki71!, det är jättetråkigt att så många tävlingar fått ställas in i Norrbotten i höst... Ryttarna är lite lata(?) och vill inte åka så långt, men klagar samtidigt på att det inte anordnas tillräckligt med tävlingar...
Få vill hjälpa till, alla vill tävla, men ingen vill åka långt...
Som jag ser det så skulle man behöva sprida ut tävlingarna lite mer och jämföra terminerna bättre mot de andra distrikten - västerbotten & mittsvenska osv...
För som det är idag är det ofta så att tävlingar "krockar" om än ej på samma helg, så kan det vara så att det är tävlingar 4 helger efter varann & sen ingen på en månad osv...
(nu är ju jag hoppryttare iofs, men jag gissar att det är lite samma med dressyren) Sedan verkar det vara så att de som bor i södra norrbotten osv hellre åker söderut & tävlar, just för att det är mer starter, större tävlingar... Högre premier...vilket gör att tävlingarna i norrbotten får ännu färre starter..
Och västerbottningarna på dressyrsidan verkar vara dåliga på att åka uppåt & tävla, (men det är ju mkt närmare till mittsvenska också)
En stor eloge till er (gissar att det är Dundret?) som genomförde era dressyrtävlingar trots få starter! :banana:

Vi kanske måste locka upp folk med höga premier & så, så det är väl bara ut & jaga sponsorer?. Kirunas hopptävlingar i somras lockade ju många västerbottningar t ex. de hade ju höga prispengar framförallt... proffsiga utskick hade de också (man fick inbjudan hem i brevlådan!) :D

MVH / Bapro (som trots 27 mil dålig väg åtminstone varit på era tre senaste hopptävlingar) :D

Härlig inställning...du har inte funderat på att börja rida dressyr med oss??????.......

Visst är det så att många åker söderut, ibland verkar det som att det är mer "status" att har ridit i ex Umeå eller Skellefteå(inget ont i de orterna, ger bara exempel).
Men just som du säger, att man gynnar sitt eget tävlingslän i första hand, sen kan det ju finnas olika anledningar till att inte göra´t.
Så långt det är möjligt försöker förbunden att inte tävlingar ska krocka, men med våran korta säsong, och få helger är det nästan en omöjlighet.
Jag hoppas iaf att fler rytatre tar sig i kragen, och verkligen gynnar dessa klubbar som ordnar tävlingar i norrbotten( och har ni träningskompisar som just bara...tränar...så ta dom i kragen och ta med dom oxå, där finns det en stor % dressyr ryttare).

Väl mött allihopa ute på banorna 2006!

Klubbarna i norrbotten måste sluta att skylla på ryttarna som inte kommer till tävlingarna och börja med att titta på Varför de inte kommer utan väljer tävlingar i västerbotteneller att bara stanna hemma.Banbyggare(i hoppning),domare(i Dressyren) premier i förhållande till kostnaden 3 st faktorer som jag lägger in i valet av tävlingsplats.
"Gynnar dessa klubbar " hade du skrivit , men Vem har vi tävlingarna för?

Jag tror att det i mångt och mycket, helt enkalt handlar om att idas(tyvärr).

Tävlingarna är naturligtvis för ryttarna, och det är inte heller arrangörerna som gnäller att det är för få tävlingar- det är ryttarna.
Sen är det ju så, att vilken klubb startar medvetet en tävling som går back? Isåfall borde inga tävlingar ha ställts in?
Men som jag tidigare sagt, så är det lika långt/dyrt från kusten till inlandet, som från inlandet till kusten, och premierna brukar ligga lika, så hur kan det komma sig att man åker från inlandet och ner men inte från kusten och upp..... och domare har vi inte direkt, så det dräller av här uppe, så det brukar vara samma, samma, samma.....
Vill man ha en fungerande tävlingsäsong, tycker iallafall jag, att så långt det nu är möjligt, försöker tävla i sitt distrikt. Att det sen inte blir några tävlingar(eller inställda), ja det har vi oss själv att skylla, eller......

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
415
Senast: Blyger
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
296
Senast: tara
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
423
Senast: Roheryn
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar