Tävlingsrutiner

peace

Trådstartare
Vad har ni för tävlingsrutiner? Typ kvällen innan, på morgonen, när ni kommer till tävlingsplatsen o.s.v.......

Sv: Tävlingsrutiner

Jag brukar alltid köra igenom hela programmet en gång sista rundan kvällen innan en tävling. Samma dag tränar vi inget innan tävlingen utan går dit och försöker hålla oss lugna. Mina tävlingsnervör är inte på topp och jag blir nervös vilket min hund lätt känner av. Så det är framförallt jag som måste jobba på tävlingsdagen så att inte JAG förstör för hunden.

Hur gör ni när ni kommer till tävlingsplatesen? Får hunden gå ut och "snusa av" eller får den sitta i bilen och "ladda"?

Vet inte om man kan kalla det tävling, men innan jag åker på utställningarna så hr vi rutiner :D

Dagen innan duschar jag dom båda två, Den så borstar jag död/lös päls och så klipper jag klorna (om det behövs).
Väl på plats så laddar de i burarna med ett skynke över så att de kan se vrandra med ingen annan, de sover som bäbisar änd tills det är dags att "värma upp/ringträna"...

Men när jag är på agility så laddar han i buren innan, sen när det inte är långt kvar så tar jag ut honom och "hettsar" han lite så han är vaken och lyssnar på mig, tränar lite sista-minuten-kontakt.. lite små vanliga komandon som sitt, ligg och stå, med mycket belöning (godis) eftersom "will-to-plese" inte är så vanligt hos beaglar. Med lite godisuppvärmning så är han som vilken super-border-collie som helst ;) (lite överdrivet det där sista... men skämt åsido)

:bow:

På tävlingsplatsen tar jag direkt ut honom och rastar av honom när vi är framme. Inte på planen så klart. Ibland brukar jag ha med honom ute innan tävling för han ska få känna av och ibland sitter han i buren i bilen. Brukar bero på hur sent startnummer vi får. Jag vill inte han ska sitta i bilden för länge utan att han ska komma igång en stund innan och känna av platsen.

När vi kommer fram till tävlingen brukar jag rasta hunden kanske i fem minuter så att hon hinner kissa och ev bajsa. Sedan får hon ligga i bilen.
När det är dags för platsliggning brukar jag ta ut henne en liten stund innan och köra kanske lite linförighet och lite platsliggning för att se så att hon är "med". Ingen uppstressande lek med bollar eller liknande!
När det är sedan är dags för resten av tävlingen brukar jag ta ut henne en kvart-tjugo minuter innan och busa och leka igång henne så gott jag kan, bollen brukar vara det som funkar bäst. Sedan kör jag snabbt igenom momenten/delar av momenten för att se så att de sitter. Sedan är det bara att gå in och köra så det ryker!

Hur gör ni mellan momenten? Om ni märker att hunden inte alls är på "hugget" vad gör ni då? Avbryter ni eller tar ni er igenom tävlingen ändå?

Mellan momenten kan jag inte göra så mycket (varken berömma eller peppa) då min hund blir ofokuserad då. Så jag har hittills alltid kört på och det har gått bra!

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 430
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
972
·
Hundhälsa Min hund har spondylos och eventuellt början på artros i höfterna (skuggor på röntgen, men inte tillräckligt tydligt för att se om det...
Svar
5
· Visningar
388
Senast: Migo
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 223
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈