Tävlingsproblem-frustrerande!!

L

liten82

Uäää, bukefalister, kom med råd!
Jag har kommit upp i Elit-klass med Eya, och vi har stött på problem som verkar bli värre och värre :crazy:
Hon har alltid varit lite disträ på tävling, men vi har fått våra första pris med god marginal och jag har trott att fler tävlingar skulle göra henne mer trygg i stiuationen, men de verkar vara precis tvärtom.

Första Elit tävlingen var hon seg, tappade på fria följet bitvis, samma med "dumrutan", inkallningen "glömde" hon att ställa sej och fjärrdirigeringen kom hon tilll mej och fjäskade.
Jaja, jag tränade därefter mkt mer med tävlingsledare, emellanåt utan belöning och hoppades på bättre resultat nästa gång.
Men icket, kommande tävling var samma problem fast värre.

Jag gick hem vid gott mod, tänkte att NÄSTA GÅNG, då blir de säkert bättre...
Men icket, och i söndags startade vi vår fjärde Elit-start, och jag hade en död hund på planen, värre än någonsin :confused:
Hon släpade heeeela fria följet, dumrutan var i de närmaste omöjlig att utföra då de är svårt att ge kommando åt en hund som är 1,5meter bakom och ser ut som om hon fått stryk.
Hon glömde lägga sej på inkallningen, "noppade" på pinnarna på vittringen (nollade de momentet) och fjärren valde jag att avstå.
Hela programmet var en katastrof och jag ville helst bara gå av plan och dö.

VAD ska jag göra?
Hon hade gärna fått sätta sej och bajsa på planen, bitit mej i armarna, dragit en glädjerunda mitt i ett moment, men de är INTE kul att hon ser ut som om hon aldrig fått annat än stryk i sitt liv.

Momenten som jag ser som störst problem är dom som är nära mej, alltså fria följet och "dumrutan".
Som sagt så tränar jag redan mkt med tävlingsledare, försöker att variera belöningen, kör helt utan emellanåt.
Jag brukar inte bli speciellt nervös på tävling, åtminstone inte när jag väl är på planen. Men ju sämre det går med Eya, desto mer nervös blir jag, och frustrerad för att jag inte hittar "rätt knapp" att trycka på.

Jag har redan fått bra tips av Aliide, dels att förstärka mitt "bra-kommando", så de blir något kul och något som verkligen "lyfter henne",
sen ska jag se till att filma nästa tävling, se hur jag beter mej.
Troligen ser jag lika död ut som Eya när jag är nervös, som att jag har en telefonstolpe uppkörd där bak när jag går :p

De känns som att ju fler tävlingar som går med dåligt resultat, desto mer nerkörda blir vi. Jag vill ju självklart att tävlingen ska vara något roligt, för oss båda.

Någon som har ideer? Vad kan jag göra? Vad gör jag fel?
Helst skulle jag vilja att någon hade ett magiskt knep typ
"dra hunden 3 gånger i höger framben samtidigt som du blåser på hennes svans så kommer problemet att lösas direkt",
har ingen ett sådant knep godtas självklart annat också :angel:;)

Sv: Tävlingsproblem-frustrerande!!

Jag kan tillägga att Eya har väldigt lätt för att "gå ner sej" i saker.
Vid ett tillfälle blev hon påsprungen på platsliggningen, vilket resulterade att hon blev jätterädd och kom till mej.
Därefter gjorde hon försök till att kliva upp och gå efter mej VARJE gång på platsliggningen kommande 3 månader :crazy:
Första gången la jag om henne 20 gånger, andra 19, tredje 18 gånger, och jaa, ni fattar...
Kommer hon undan 1 gång med att jaga grannens katt, ja, då kommer hon att försöka jaga den kommande 50 gånger också, bara för att hon kommit undan med det en gång.
Jag vill verkligen inte hamna för djup ner i en ond cirkel när de gäller tävlingar, fasiken, de är ju dom vi tränar för att uppnå gott resultat på!!!

Har exakt samma problem med min hund även fast vi bara tävlar i klass ett. Det märks endast på linförigheten!

Jag har en teori att det är min nervositet som ställer till det. Jag har ENORMA problem med nervositet (första tävlingen var jag tvungen att avbryta innan platsen för att jag bröt ihop). Första tävlingen som vi faktiskt startade i gjorde vi vårt bästa fotgående vi gjort på tävling och sedan har det bara gått utför. Jag har en dobermann som alltid är pigg och GLAD. På tävling ser hon ut som en 17 år gammal deprimerad labrador. Folk som sett oss på träning undrar om jag bytt ut hunden.

Jag tror att hunden känner av min nervositet och sänder ut lugnande signaler. Ju mer lugnande signaler hon sänder ut desto sämre går det och desto mer frustrerad/nervös blir jag och hunden sänder ut ännu mer lugnande signaler. Typ "ta det luuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuungt nu matte, jag tar det försiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiktigt och lååååååååååååååååååångsamt". Kontakten försvinner även på fotgåendet (för att vara konstant sedan när kopplet tas av), att titta bort är ju en lugnande signal.

Kan det vara så med din hund? Att du blir mer och mer nervös ju fler tävlingar det går då hunden är "slö"? Att det blir en ond cirkel där du varvar upp och hon försöker lugna ner dig? Är hon humörkänslig i andra situationer?

I mitt fall har jag ingen aning om hur jag ska göra. Lösningen är ju att sluta vara så jävla nervig. Lätt? Ehh nej! Fast är man medveten om det kanske frustrationen försvinner och man kan börja jobba åt andra hållet?

Troligen ser jag lika död ut som Eya när jag är nervös, som att jag har en telefonstolpe uppkörd där bak när jag går :p

Aj! Då skulle jag nog se mer ut som : :eek:

Nej men för att återgå till allvaret. Jag tror absolut på att du ska filma dig själv för antagligen är hon väldigt signalkänslig och läser dig som en öppen bok. Beter du dig annorlunda på tävlingsplatsen, varför skulle då inte hon göra det? Det behöver ju inte vara något dramatiskt heller. Du kanske blir snabbare (eller långsammare?) i dina rörelser eller ja. Vad det nu må vara..

Kan du backa lite? Kanske starta en Lydnadstrea för att "övningstävla" lite i en enklare klass? Fast det kanske man inte får?

Och jag tycker så synd om er! Ett helvetesproblem att bli av med dessutom..

Men som jag sa, en aningens nyvaken förvisso;

Gör om hela ditt belöningssystem. Full-fest (Bra! Duktig tjej!! - Skutta omkring lite) SEN ner i fickan efter vad du nu ska ge.

Träna på att gå konstigt. Hoppa på ett ben, dra upp axlarna till hakan, halta, hyperventilera, håll andan. Och visa henne att matte är bara konstig, det är inget att bry sig om.

Sen går du ut och tävlar och bryter efter kanske redan halva fria följet om det nu är så att hon såsar där.

Och filma är skitnyttigt!

Vi hejar på dig här hemma! :bow:

har du möjlighet att träningstävla där du bor? då kan du ju gå in och köra ett halvt moment, och belöna precis hur mycket du vill. en gammal träningskamrat åkte ut och gjorde ett par moment innan hon bröt, på vanliga tävlingar, men det blir ju dyrt i längden. jag minns också att du har förbannat dig själv för att du drog upp Midas så mycket. kan det vara att du försöker undvika det med Eya och att det har blivit för lite istället?

Är problemet bara på tävling eller även på träning?
Hur ofta har ni tävlat?

Är problemet bara på tävling eller även på träning?
Hur ofta har ni tävlat?

Tar mig friheten att svara; på träning kan hon gå hur jäkla fint som helst, även när vi kör med tävlingsledare.

Jag tror liten82 startat med Eya 2 ev 3 gånger senaste 4 månaderna kanske?

Jag är fö helt inne på Aliides spår, jag tycker att det låter som en jättebra idè. Pepp pepp!

KL

Löp? efter löp?

Svårt. Då man inte sett hunden eller föraren. Kan det vara så att hon är obekväm med hela situationen vid tävling.
Min mudi älskar att träna men på tävling så dör hon pga att hon inte gillar situationen. Tex hennes inkallning är 15 mässig på träning. På tävling så dog hon o jag kunde vara glad om hon travade sakta till mej. (löstes med vissa trix)
Bella min elit hund har jag hela tiden haft problem med fritt följ o nu i eliten även med dumrutan pga mej själv. Här är det mina nerver som strular. När dessa moment är slut så drar jag en stor suck o sen kör vi. Tilläggas kan att jag avskyr dessa moment.

Be som någon skrev att filma där ser man massor. Jag själv såg massor på kort som folk tog där jag med fastnat. Hur lätt är det att gå rätt när matte flummar omkring med sina händer tex.
kanalett1.jpg

Skulle kunna visa hur många kort som helst där jag viftar o grimaserar o går som en säck potatis. Så filma o be folk ta kort. Var kritisk mot dej själv. Massa träningskompisar är kappvändare utan att mena något illa med det o vill/vågar inte eller har inte förmågan att se o säga till vad som är fel. Be någon du ser upp till att kritiskt granska er. Det kan inte var så att du lägger till med massa lustiga DKn på tävling som du inte tänker på själv. Listan kan göras hur lång som helst.

Mitt tips är backa o bryt ner momenten o belöna på olika ställen o då dunderbelöning kanske bara ett steg. Försök då att ordna tävlingsträningar som är så lika tävling som möjligt. Eller så får du offra några tävlingar på att tex gå in köra 5 meter ff o sen dunderbelöna o bryt. Du kanske kan be på hemma klubben att få göra det utan tävlan. Domarna är oftast jättesnälla o de 2 minuterna extra det skulle ta spelar dom ingen roll.

Förstår dej helt men du säger att du själv inte är nervös men du kommer att bli det om det fortsätter så här o det lär hunden märka. Hur förbereder du henne innan? Är hon med dej hela tiden eller sitter hon i bilen?
Min mudi är inte med mej alls. Henne tar jag ut för platsläggning o när den innan gick ut. Då körde jag igenom henne lite snabbt (kl1) Då hade hon suttit i bilen o laddat o undrat varför hon blivit förvisad till bilen. Eller så fick någon annan ta henne. Då var hon jättefjäskig för mej o då gick det bra. Men har pga hennes inställning på planen har jag nu lagt ner hennes tävlande.
Försök att göra lika dant på tävling o träning. lär in något kommando där du an höja henne på plan. Även i ff. (man får bli buktalare;))

Men frågan är om din hund är en tävlingshund. Ibland så får man tänka på hunden.

Hur många tävlingar har ni gjort sammanlagt har ni tagit LP i klasserna eller bara rusat igenom o tagit 1apris?

Långt o lite luddigt kanske men ......

Tack för alla svar, jag analyserade sönder mej, min träning och våran tävlingsituation under natten som var (på jobbet) och ser att jag är inne på samma spår som er :)

-anna-
Visst är problemet såsom du beskriver, hon försöker lugna mej när jag är nervös, och ju mer hon lugnar mej desto mer nervös blir jag eftersom att hon blir så seg.
Och jaa, vad fasiken gör man åt de? Är man nervös så är man :crazy:
Som sagt, jag brukar inte vara speciellt nervös, helst inte när jag väl är ute på planen.
Jag ser egentligen ingen anledning till att vara nervös, jag är ingen poäng-jägare, jag anser att man tävlar mot sej själv och inte mot andra (varpå jag struntar i hur jag hamnar placerings-mässigt), jag bryr mej inte om vad andra tycker och tänker om mina prestationer, vad är jag då nervös för?
De enda jag kan komma på är att jag blir frustrerad och ledsen över att ha ett problem som jag känner att jag inte kommer på rätt spår med.
Att det är jobbigt att ha en hund som tycker att de bästa och roligaste jag vet är en pina :crazy:
Men nåt måste jag komma på för att lösa problemet!!

MrsScabtree:

Jag är helt övertygad om att jag beter mej annorlunda, jag rör mej nog väldigt mycket mer osäkert, blir osäker på hur jag ska hantera situationen.
Jag tror att man FÅR hoppa ner till trean, så länge man inte erhållit första pris i Elit-klass, men de känns inte som att de är så stor skillnad på programmen att de skulle hjälpa.
men fasiken, här ska filmas i alla lägen- både träning och tävling!!

Cillamuffins:
Tyvärr är det dåligt med träningstävlingar, däremot funderar jag på att själv dra igång något, för intresse är jag säker på att det finns.
Precis de du skriver insåg jag också häromdagen, jag har varit jätte-försiktig med att dra upp Eya, med rädsla för samma problem som Midas, men jag inser att de inte alls skulle skada om jag "jagade upp henne" lite under vissa moment.
Hon är inte Midas och kommer aldrig att bli, så jag behöver nog inte vara för försiktig. Som tur är så finns farten där, så de blir nog inte några större problem att hejja upp henne lite :)
Om 3 veckor är nästa tävling, jag kommer att göra precis som du och Aliide skriver, bryta mitt i ett "jävuls-moment" och belöna, kosta vad det kosta vill :)
Så kommer jag att göra så länge de behövs, och så länge jag tror att de ger resultat!

Aliide:
Jag körde stenhårt på "full-fest"-träning igår, och de kommer jag att fortsätta med.
Som jag sa när vi pratade så har jag varit dålig på att förstärka henne med MEJ, de har kommit en boll, trasa eller godis när hon gjort rätt, men ett "braaaaa tjejen" betyder lite och ingenting.
Därför blir de ju svårt att lyfta henne på tävling då jag varken kan plocka fram godis eller leksak.
Men de ska ändras, nu är de full-fest innan varje belöning, nästan så jag var svettig efter träningspasset igår :o

De enda som känns lite avigt är;

Om jag bryter när hon är såsig på tävling, belönar som en tokig och lämnar planen, VAD är det då jag belönar?
För som tävlingen såg ut sist är de inte lönt att vänta in att hon ska gå bra, för de gör hon inte nån gång :crazy:
Tänk om Eya då tänker
"wow, nu får jag belöning när jag segar mej som bäst..." :eek:

Löp spelar ingen roll, hon blir låg oavsett tidpunkt,
vi har bara tagit 1 första pris /klass och sen gått vidare.
På tävling har hon fått sitta i bilen tills just innan start, vi har värmt upp lite (ser superbra ut), sen gått ut på planen och katastrofen har varit ett faktum.

Men som sagt, jag ska filma mej både på träning och tävling, sen ska jag banne mej lägga ut filmerna här på buke så får ni analysera sönder mej, gnälla på varenda litet fel :D

Än så länge tror jag på att Eya är en tävlingshund, eller kan bli, hon är för bra på träning för att jag ska ge upp närmaste tiden!
Får vi inte till problemet får jag vackert anställa någon annan att tävla henne, någon med supernerver ;)

Om jag bryter när hon är såsig på tävling, belönar som en tokig och lämnar planen, VAD är det då jag belönar?
För som tävlingen såg ut sist är de inte lönt att vänta in att hon ska gå bra, för de gör hon inte nån gång
Tänk om Eya då tänker
"wow, nu får jag belöning när jag segar mej som bäst..."

det är faktiskt rätt svårt att belöna lugn/slöhet med ösiga belöningar. tänk dig själv att du stadgetränar kvarsittande eller liknande, drar du iväg en boll varje gång så kommer hunden sitta lättare och lättare. du behöver alltså inte vara orolig!

jag har själv belönat dålig fart i inkallningen med att slänga iväg en boll varje gång tempot är lågt, och det har blivit bra mycket bättre eftersom förväntan är högre.

De är så sant, de har jag inte tänkt på :)
Fler argument är så behöver jag inte, jag kör stenhårt på bukes plan och hoppas att de går åt rätt håll!!

Lite träningsbilder på den lilla råttan:

Apportering:

http://picasaweb.google.se/lh/photo/P7tYYWa-epw5ckMxAdqs1w?feat=directlink

Konen till apporterna:

http://picasaweb.google.se/lh/photo/OcNjjlQTdVGP6c2HsZEFXw?feat=directlink

Sitter fint:
http://picasaweb.google.se/lh/photo/4hFLQnNZcpGRuNmM9FLw6A?feat=directlink

Metallapportering:

http://picasaweb.google.se/lh/photo/PVpUkSK7ynMH7bt7je0New?feat=directlink

Inkallning med läggande:

http://picasaweb.google.se/lh/photo/jlE6RfwuZcioiMMI-NXVkQ?feat=directlink

En INTE såsig dumruta:

http://picasaweb.google.se/lh/photo/HjOfNzliaSDfEkw2R8r9wA?feat=directlink

FILM på fjärrdirigering:

http://picasaweb.google.se/lh/photo/OHfdbNAVSmEfCMY-Bi-Bfg?feat=directlink

Jag tycker du har fått många bra tips redan så jag har egentligen inte så mycket att tillägga.
Det slog mig bara att externbelöningar kanske vore något för dig att jobba med? Jag kan inte så mycket om det mer än att man väl börjar bakifrån och skapar en kedja som avslutas med belöning. Ja, du förstår nog vad jag menar.
En kompis till mig som tycker att hennes hund maskar lite på tävling har börjat med detta. Tyvärr är det för tidigt att säga om det fungerar eller inte då hon precis satt igång med detta ...

Min första fråga är: hur gammal är Eya?

Min andra fråga: hur känner du dig när det är dags att tävla? Då menar jag inte om du är nervös, utan om du känner ett obehag inför det som ska komma, att du oroar dig för att hon ska "dö"? Lita på att hunden känner det, i så fall!!

Min absoluta uppfattning är att i 9 fall av 10 beror dåligt tempo och "såsighet" på att hunden är osäker på sin förare. Precis som någon skrev, hunden sänder ut lugnande signaler - men inte bara det, utan hunden kan få för sig att tävling är något riktigt obehagligt, eftersom föraren beter sig konstigt... vilket man gör om man går och oroar sig för att hunden ska säcka ihop. I hundens ögon kan det bli någonting i stil med "matte är ju jättekonstig, det här är nog riktigt läskigt".

Mitt råd är att försöka ändra din egen inställning till tävling helt och hållet, strunta i poäng och hur det ser ut! Försök istället att få den rätta känslan ihop med din hund, där du känner att ni jobbar ihop för att det är roligt! Du har säkert sådana stunder på träning, där du känner att du och hunden är ett och befinner er i en "lyckobubbla" - försök att sträva efter den känslan när du och din hund ska tävla! Strunt samma om det bara "glimtar till" med den känslan, men var lycklig för varje liten glimt! Något jag tror många glömmer (säger dock inte att just du gör det!) är varför man tränar och tävlar? Man gör det väl för att ha roligt ihop med sin hund?

Det här blev nog jätteflummigt... men jag tror mycket på att ha "rätt" känsla både när man tränar och tävlar - och så är jag kanske lite flummig:p

Extern belöning är "avståndsbelöning", alltså, när belöningen inte kommer från mej utan kan vara en boll/matskål vid sidan av planen ex.
Eftersom att hon är rätt disträ, kan bli de även under träning om de finns annat att tänka på, så törs jag inte riktigt prova det.
Jag är rädd för att halva hennes huvud befinner sej hos maten/leksaken under fria följet ;)

Eya blir 3år i feb.
Innan tävling brukar jag normalt känna "nu jäklar går vi ut och har skitskoj och ger järnet" :)
Nu känner jag "ååh, jag hoppas att hon inte är så seg, jag hoppas att träningen gett resultat *nervös och orolig* :crazy:
Och självklart känner hon av de och det gör henne osäker.
Och ju mer osäker hon blir, desto jobbigare tycker jag att de är, fast jag vet vad problemet är!

Som jag skrev i tidigare inlägg, jag brukar inte vara speciellt nervös, jag ser ingen anledning till de.
Jag är INGEN poängjägare, går en start bra är jag nöjd och peppad, går de mindre bra är jag ändå nöjd och ännu mer peppad på att gå hem och träna på de som behövs :)
Jag bryr mej heller inte om vad andra anser om mina prestationer, jag tävlar mot mej själv och ingen annan!

Enda anledningen jag kan se att jag är nervös för nu, är att jag blir frustrerad för att vi har ett problem som vi inte kommer någonstans med, och ledsen för att jag har en hund som tycker att de bästa jag vet är en pina :crazy:

Men jaa, jag måste jobba på min inställning, jag VET ju att jag inte får vara nervös, men de är ungefär som när någon säger "titta inte åt vänster",
vad gör man då? Man tittar åt vänster :p
Jag får inte vara nervös och jag vet om det,
vad blir jag då?
Jag fokuserar så mkt på att inte vara nervös att jag blir just de:o

Så hon är alltså bara 2,5 år gammal... det var inte mycket. Har hon gått bra fram till nu då, eller rättare sagt, när började problemen?
Har hon varit fartig och positiv på tävling tidigare? Är det en i grunden fartig hund, eller en lite lojare typ fast hon är kelpie?

Nu känner jag "ååh, jag hoppas att hon inte är så seg, jag hoppas att träningen gett resultat *nervös och orolig*
Och självklart känner hon av de och det gör henne osäker.
Och ju mer osäker hon blir, desto jobbigare tycker jag att de är, fast jag vet vad problemet är!
Ja, exakt, det är säkert där problemet sitter. Jag tror faktiskt inte att det är hunden som är grejen här, det är nog du.

Hur pass bra kan hon momenten, skulle du kunna låta bli att träna ett tag och efteranmäla till en tävling och bara starta utan några som helst förväntningar - bra som dåliga? Själv kan jag känna lite prestationsångest eftersom jag vet att mina hundar är duktiga, då kan det kännas bättre för mig att inte vara förberedd på att tävla, utan bara åka iväg utan att ha planerat det alls. Oftast går det bäst när vi tävlar helt förutstättningslöst.

Nej, hon är inte alls gammal!
Hon har som sagt alltid varit lite disträ på tävling, men absolut inte så att jag sett de som ett problem.
Jag har trott att tävlingsrutin ska göra susen,
problemen började första elit-starten.
Hon är en väldigt väldigt fartig Kelpie, så de sitter inte i de!

Att det är JAG som är problemet är jag fullt medveten om,
att de sitter i min nervositet och fel i träningen.

Hon kan momenten bra, tränar jag inte på någon/ett par veckor så gör hon fortfarande allt bra, möjligen lite studsigt och flamsigt.
Men som sagt, skulle hon studsa och flamsa på tävling så blir jag bara glad, allt utom att vara "död" är positivt i dagsläget :)

Liknande trådar

L
Övr. Hund Jag och Midas var och gjorde vår andra Elit-start igår, och vi är SÅÅÅÅ kanonnöjda :D Stora lyckan var 9,5p på sättande i grupp...
Svar
5
· Visningar
890
Senast: liten82
·
Övr. Hund Kom precis hem ifrån vår debutstart i Lydnadsklass 2. Och det är sällan jag känner mig så här arg. Vi märkte redan i början att...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama