Tävlingslydnad/brukslydnad - sen då?

Skogstrollet

Trådstartare
Funderar på vad jag ska hitta på med Qito. Med Loka har jag tränat vanliga tävlingslydnaden, LK1. Men sen har jag för mig att det finns en annan variant (:p) där det är (bruks)lydnad som ett moment och spår/sök/rapport som ett annat.

Min hundkarriär gick från agility - jaktträning så själva brukset har jag noll koll på.

Hur funkar det och hur ser det ut? Har SBK m.fl. sådana kurser också?

Qito är skitrolig att träna med... Här finns inga begränsningar annat än mina egna! :D (Än så länge peppar peppar, vi har ju en könsmognad att gå igenom också...)

Sv: Tävlingslydnad/brukslydnad - sen då?

Nu har jag egentligen inte så bra koll men har fått för mig att det i de olika bruksgrenarna ingår lydnad?

När man går kurser i de olika bruksgrenarna på min hemmaklubb är det pass dels med ex sök och så även pass med lydnad.

Väljer man alltså rapport, sök eller personspår? Och brukslydnaden ingår oavsett vilken man väljer?

På min BK arrangeras bara "sök/rapport-kurs", brukar det finnas spårkurser också?

Tips på vart jag kan läsa mig till mer om detta? Tävlingsreglerna hittar jag, men hur själva träningen går till isf.

Funderar på vad jag ska hitta på med Qito. Med Loka har jag tränat vanliga tävlingslydnaden, LK1. Men sen har jag för mig att det finns en annan variant (:p) där det är (bruks)lydnad som ett moment och spår/sök/rapport som ett annat.

Min hundkarriär gick från agility - jaktträning så själva brukset har jag noll koll på.

Hur funkar det och hur ser det ut? Har SBK m.fl. sådana kurser också?

Qito är skitrolig att träna med... Här finns inga begränsningar annat än mina egna! :D (Än så länge peppar peppar, vi har ju en könsmognad att gå igenom också...)

Prova brukset du. Du börjar i appellklass. Du väljer inriktning själv. Det vanligaste här uppe är att man börjar med spår. Sen har du appellydnad och ett moment som kallas budföring. Om du tävlar sedan ingår alltså dessa tre moment. Ha det så kul för kul är det.

Prova brukset du. Du börjar i appellklass. Du väljer inriktning själv. Det vanligaste här uppe är att man börjar med spår. Sen har du appellydnad och ett moment som kallas budföring. Om du tävlar sedan ingår alltså dessa tre moment. Ha det så kul för kul är det.

Aha. Vart kommer söket in då?

Lite kort förklarat så kan man tävla i tex enbart lydnad eller så kan man tävla i brukset. Bruks består av spår, sök, rapport eller skydd. Man kan tävla i appell, lägre, högre och elit (motsvarande som Lk 1, 2, 3 och elit i lydnaden). I varje klass ingår en lydnadsdel, sk brukslydnad. Man kan alltså inte tävla i bara brukslydnad utan det ingår som en del i tävlingen.
Många börjar med appellen i spår. Där ingår ett personspår på 300 meter med tre apporter, en budföring på 50 meter (tror jag) där hunden springer mellan föraren och en mottagare och så slutligen en lydnadsdel.

Så antingen tränar/tävlar man i spår/budföring/brukslydnad eller i sök/brukslydnad? Eller är söket en fristående gren?

*jätteförvirrad*

Sök är en egen gren precis som du säger. I appell sök ingår en sökdel, budföring och lydnad. Det är alltså samma lydnad i appellklass oavsett om du tävlar sök, spår eller rapport. (I skydd finns det ingen appellklass har jag för mig).

I högre och elitklass byter man ut budföringen mot uppletande där hunden skall hitta föremål i en vallad ruta.

Sök är en egen gren precis som du säger. I appell sök ingår en sökdel, budföring och lydnad. Det är alltså samma lydnad i appellklass oavsett om du tävlar sök, spår eller rapport. (I skydd finns det ingen appellklass har jag för mig).

Alldeles riktigt, skyddet "börjar" i lägre klass så appellen måste man göra i sök, spår eller rapport :).

Men när jag läser på SBK så står där att man tävlar i brukslydnad plus EN av specialgrenarna (sök/rapport/spår/skydd). Men du skriver att det är tre grenar, lydnad, spår och budföring (rapport?) i appellklass?

Alltså jag är nog lite dålig på att förklara men jag försöker rita upp det för dig:

Appellklass: Lydnad, budföring och antingen spår, sök eller rapport.
Lägre klass: Lydnad, budföring och antingen spår, sök, rapport eller skydd.
Högre klass: Lydnad, uppletande och antingen spår, sök, rapport eller skydd.
Elit: Lydnad, uppletande och antingen spår, sök, rapport eller skydd.

Det är alltså samma lydnadsprogram i appell spår och appell sök. Sedan ingår det också sök när man tävlar i elitskyddet men det behöver du nog inte fundera på...:)

Du har inte sett min kampråtta in action, det hör jag det....!

:D

Ja nu fattar jag, det var jag som blandade ihop budföring med rapport. Tack. :)

Kan man köra flera grenar...? Det låter ju roligt alltihop.

För att krångla till det ytterligare så får man bara tävla appellklass i en av grenarna (om man blir uppflyttad alltså). Undantaget om hunden är under 18 månader, då får man tävla och bli uppflyttade ur appellen i flera grenar. Många väljer spår för att det är enklast. Så om man klarar uppflytt ur appellspår så får man tävla i lägre klass i de andra grenarna om man vill.

Haha! Tror nog att han skulle bli en utmärkt skyddshund! Synd att det bara är bruksraserna som får tävla i skydd...:)

Ok, jag antar att "avklarad appellklass" är någon form av merit och att det är därför man vill göra det i flera grenar med yngre hundar, fast det egentligen bara krävs en uppflyttning för att sedan tävla i valfri gren? Förstod jag dig rätt då?

Sedan skiljer sig inte brukslydnaden så mycket ifrån tävlingslydnaden, i grunden alltså. Många av momenten i de lägre klasserna är samma, det tillkommer lite annat i brukset och högre upp så försvinner det och tillkommer lite annat.

På min BK så har vi appellkurs, då med en lydnadsdel och en spår/sök del.

Hoppas det klarnade lite! :D

Tja varför man ev väljer att starta appellen i flera grenar kan jag faktiskt inte svara på men du har förtstått principen helt korrekt. :)
Härligt med en hund där det inte finns några begränsningar btw!
Den enda nackdelen med en liten hund är att de kan få det väldigt jobbigt att ta sig fram i en sökruta tex. Men appellspår går alltid på en äng eller liknande så att domaren kan se en så det är ju inga problem!

Liknande trådar

Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 549
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.