Tävlingsklädsel

N

Nora

Har nu läst biten om klädsel på körtävling på kuskringen.nu och har lite funderingar...

* om huvudbonad för kvinnor. Kusken ska då ha hatt men groomen kan ha hjälm. Jag har tänkt att man ska ha likadanta huvudbonader för att det ska se prydligast ut men detta är då inte fallet?

* Det står också att man ska ha bruna läderhandskar. Ett måste? Jag har haft svarta utan att stöta på problem men är bruna "finare"?

* Så hur viktigt är det att kusk och groom har likadana/liknande kläder?

Sv: Tävlingsklädsel

Groomen är inte en kompis utan ett tjänstejon en anställd, alltså är inte groomen vara lika "fin" som kusken och ska följdaktligen inte ha lika fina kläder. Svarta hanskar hör till svarta tömmar som man bara använder till begravningar.

// JeB

Jaja...intressant. Så kusken ska alltså vara lite finare än groomen?

//Måste springa iväg och köpa bruna handskar... :D

Det beror på om man har finvagn eller inte. För har man bara en vanlig rockard eller träningsgigg så får man inte mycket till presentationspoäng ändå... Ingen idé att snajda upp sig för mycket alltså. Hjälm är för övrigt ALDRIG fel när man kör (fast kanske inte till dräkt med kjol, man få ju ha kläder som passar till hjälm, t ex mörk enfärgad tröja med vit skjorta eller polo under).

Bruna handskar är dock en sån där töntig grej som man kan sumpa någon poäng på, oavsett om man har rockard eller inte.

Bakvänt va? Förr var det kusken som var den simple och passageraren den fine!

Japp, bruna handskar är vad som gäller men svarta strumpor (även om dom inte syns).

Det viktigaste är väl att kusk och groom har överensstämmande kläder i stil. 1800-tals-herrgårds, 1920-tals-borgares eller 1960-tals-modern-fritids etc.

Det om det.
Undrar stilla hur länge det yttre ska vara viktigare än prestation?

LIA

Jag kör med rockard (har man nåt val med shettis?!) och hade förra säsongen en svart kavaj, vit skjorta eller tröja, hjälm och beiget körförkläde. Svarta handskar dock...måste fixa bruna! Men till saken, jag fick faktiskt en 8 på presentation med dom kläderna och rockard! Härifrån:
clicken_dressyr.jpg

När jag haft kläder lite mer passande till vagnen har det blivit 5-6. Men har jag dom kläderna, då kan min groom bara ha nåt i samma färger eller tror ni man ger bättre intryck om groomen också har kavaj? Det är ju en sak vad man BÖR ha och en annan vad domarn gillar... :p

Liknande trådar

Körning Ja ännu är det en bit kvar men tiden går fort. Planen är att jag ska tävla min fjording i körning för första gången på körtävlingarna i...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·
Western Nu har jag suttit och tittat på bilder från årets tidigare tävlingar och inom min klass finns det en kvinna som har valt precis likadana...
Svar
7
· Visningar
1 348
Senast: Bewildered
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 593
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 242
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar