Tävlingskavaj

fejko

Trådstartare
Är det skillnad på tävlingskavajer för dressyr och hoppning. Nej jag har inte tänkt hoppa i frack ;) så mycket vet jag iaf :D

Hittade en snygg Anki kavaj på nätet, blir man utskrattad om man kommer med en sådan på en hopptävling?

Sv: Tävlingskavaj

dressyrkavajer brukar vara lite längre. Men numera är det vanligt att man gör ett mellanting som man kan ha i bägge discipliner.

dressyrkavajer brukar vara lite längre. Men numera är det vanligt att man gör ett mellanting som man kan ha i bägge discipliner.

Vart hittar man mellanting?
Tycker allt är antingen hopp eller dressyr..
Jag hade gärna köpt en som funkar till både och som man gjorde när man var liten.

Tänk vad mkt enklare allt var då *drömmer mig tillbaka till den problemfria tiden*

Vart hittar man mellanting?
Tycker allt är antingen hopp eller dressyr..
Jag hade gärna köpt en som funkar till både och som man gjorde när man var liten.

Tänk vad mkt enklare allt var då *drömmer mig tillbaka till den problemfria tiden*

Jag har en Animo Link, tycker att den passar bra i båda disciplinerna :) (även om jag bara använder den i dressyr, men det är ju en annan historia...)

KL

Överlag tycker jag att typ alla Animokavajer passar i båda grenarna.

Jag har en Animo Link, tycker att den passar bra i båda disciplinerna :) (även om jag bara använder den i dressyr, men det är ju en annan historia...)

KL

Överlag tycker jag att typ alla Animokavajer passar i båda grenarna.

Skitsnygg!

Men den var ju kräkdyr! :eek:
Alldeles för dyrt för mig som bara tävlar ibland.

mellantingen blir till mellanting när man har dem på sig, dvs det är längden på kajen man tänker på då. och alla människor har ju olika lång rygg. :P
min jacson kavaj är färjestad mig lite lång till hopp och lite kort till dressyr. ett mellanting dvs^_^.
men när min kompis har den är den lagom dressyr längd:-).

Delvis knapplån

Nu är det ju iofs "inne" att ha kort kavaj även i dressyr. Det gillar jag, för nu kan jag äntligen hitta kavajer som inte når mig till knäna...

Det som skiljer mellan dressyr- och hoppkavajer är väl egentligen sprunden (förutom längden). Dressyrkavajer: 1 sprund mitt bak (som det är på frackar). Hoppkavajer: 2 sprund. Numera är ju även det uppluckrat, t o m Kingsland Dressage har 2 sprund bak.

Däremot räknas det nog som dressyrigt att ha avrundade kanter fram, så som det är på just Kingsland dressage och på Anky-kavajen. Det är nog mer åt dressyrhållet att ha axelvaddar också (nuförtiden, förr hade väl alla kavajer det?). Så jag skulle säga att Anky-kavajen är mer dressyr. Animo brukar ju användas på både hopp- och dressyrtävlingar, men de har ju många olika modeller också (vissa modeller är väldigt dressyriga, deras "frack wanna be"-kavaj t ex, medan andra är allround).

Senast ändrad:

jo, plus att många kavajer numera är tillverkade i softshell.

Imperial riding har fina kavajer till bra pris. Equiline har en jättefin för ca 5000 men också en som är stilren och bra för under 2000. Vill man komma under tusenlappen så ska man kolla på Jacson eller Equipage.

Spookskavajerna används av både dressyr och hoppryttare! Finns i den klassiska modellen med vita detaljer och sen har de även en som är helt naturell :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
539
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 129
Senast: Capybara
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025