Tävlingshjälmar (och dressyrstövlar)

Sv: Tävlingshjälmar (och dressyrstövlar)

Haha inte nu längre, tror aldrig jag kommer komma ut på tävlingsbanan! Nu håller jag, i stort sett helt själv :smirk: , på att rodd ihop
en tävling hos oss - ASROLIGT! haha. Men där ska jag tävla ;)
Men jag har faktiskt väldigt sunkiga hjälmar, jag har samma som jag hade när jag red min vita ponny you know :p
Och dressystövlarna måste fixas, jag kan inte rida runt i mina vinterridstövlar och så måste jag lämna in mina krockodiler oxå...
Såg att cavallos gp + går på knappt 4000kr så det är väl bara börja spara. för jag får ju så mkt pengar varje månad. åh :p

Vad har ni som tävlar för hjälm? Har ni samma som hemma när ni tävlar eller en ren tävlingshjälm?.
JW så det hjälpte ju inte dig:p Hade en Champion tidigare...

Sen undrar jag hurvida hjälmar som Jacsons Casco (heter den så? Den som Anky har) är godkända att tävla i eftersom den är utsmyckad. Den har jag inte heller råd med men då kanske man smycka ut någon liknande hjälm själv, allt som glittrar.... :angel:.
Tror det men vet ej.

Sen undrar jag om det är någon som lagt i resår vid dragkedjorna fram på sina stövlar, jag har funderat på det, fått nej från en skomakare och sadelmakare men det finns folk som gjort det så jag funderar ändå på det...
Måste det vara resår då? Om din skomakare var tveksam? För om dragkedjan ändå är på insidan är det väl "bara" att lägga en extra bit läder mellan dragkedjan och insidan av stöveln för det syns ändå inte när du är i sadeln.

Klart du ska ut på tävlingsbanorna! Vi måste ju ses. :laugh:

Jag studerade tränarens stövlar idag och där är definitivt kedjan ditmeckad efteråt Med tillhörande resår.

Fast du har i alla fall sunkiga hjälmar som Inte har trillat i backen. Jag har vurpat med båda mina. :o
Är det det som kallas säkerhetstänkande? :angel:

jag tycker bara det verkar lättare med resår - inte för min del utan för skomakarens. men han håller inte med mig på någon punkt, jag ska höra med en annan inne i stan som är så där "wild and crazy" haha.

corax: jadå vi ska ut i år, vore ju kul att slippa åka 20 mil för en LA men jag vene jag. blir väl msv c1-2 typ eftersom det är det enda som finns.

vem har sagt att jag inte ramlat av i dom? :angel: vad jag minns åkte jag av ponnyn - OFTA. jag är inte så smart.

Jag köpte den billiga sammetshjälmen för runt 300kr på H**ks.

Den sitter riktigt bra faktiskt....just nu rider jag ju iofs inte alls pga magen som växer och klämmer på min ischiasnerv :(

Annars har jag en Ayr8 med mittendelen i lila och sidorna svarta...ÄLSKAR lila :)
Kanske ingen dressyrhjälm iofs men det skiter jag i :) Första gången jag hade den på en dressyrtävling blev jag rejält uttittad men så kom jag 3:a sen och då kändes det inte så farligt:p

Den billiga har jag hemma och på dressyrträning. Den lila på tävling och hoppträning.

Är du gravid?? Vad roligt! Grattis!

Kan du inte PM:a en uppdatering om hur det är med er?
Jag är nyfiken! :D

Jag tävlar i en grå champion showring från 1800-talet typ. Det var iofs 1800-talet senast jag tävlade när jag tänker efter.....
Hemma har jag en ful svamphjälm från Hööks.
Nu vill jag dock köpa ny kavaj och då måste jag byta hjälm också. Har en grå kavaj nu men det passar inte lika bra på en brun häst som på en svart.

Rider alltid i samma stövlar oavsett träning eller tävling, Cavallo Piaffe plus. De var lite jobbiga att rida in men nu..... drömstövlar!

Jag har samma hjälm hemma som på tävling, har en gammal sunk hjälm som jag rider ut i om det regnar eller snöar.
Har en Charles Owen Wellington som är underbar!
TIPS! Beställ från England, köpte min för knappt 1500 kr inkl frakten!

haha jag vet inte om jag uttryckte mig luddigt, jag ville ju veta om det gick att lägga in resår i stövlarnas dragkedja eller om någon gjort det... :p

nova: knappt 1500? på riktigt? haha jag vet inte men jag har inte råd att köpa en hjälm för 1500kr bara så där, då vete fan vad jag skulle äta resten av månaden.

Är tydligen lite blind :D

Jag har faktiskt inte sett någon med resår vid dragkedjan. Tror det kan vara lite tricky att lägga resår precis vid dragkedjan, känns inte som om det kommer hålla så bra.

Jag skulle också behöva uppdatera mina hjälmar.
På tävling och träning har jag en gammal häck. En Champion Showring från Dackefejden. :o
Till vardags har jag en Eurolite.

Jag behöver inte nått 'fancy' men åtminstone nått som sitter bra. Tydligen har jag väldigt ovalt huvud, á la 0 medans de flesta hjälmar passar huvuden med passform á la O. Tips på det?

Eftersom tips efterfrågas :D och jag har exakt samma problem:

Jag har faktiskt letat upp gamla hederliga Champion Showring och köpt på mig ett lager (olika färger). Jag tycker de är sköna och snygga så mig passar det. Dock kostar de en del. Använder samma hjälm vid träning och tävling men har också en ny Euorlite som ska has i sommar eftersom den har ventialtion. Vet att det finns en liknande billigare Championsmodell (har provat och den passade också) som Kjellson (?) gjorde men den verkar ha försvunnit. Annars tror jag att det finns hjälmar som man kan stoppa för passform men ...

*Kruxet är nog att hitta en Champions-återförsäljare...Det finns en åt Rimbo-hållet (Stockholm) om det är nära.

Senast ändrad:

Champion Showring finns i brunt...och bruna snygga kavajer har jag också sett ;)

Annars har jag sett Champion Showring i marinblått, grönt och svart också (för ca 2 veckor sen). Kruxet är nog att hitta en återförsäljare...Det finns en åt Rimbo-hållet (Stockholm) om det är nära.

Intressant med en återförsäljare här i Stockholmsområdet, dock kommer jag aldrig köpa en brun hjälm eller kavaj..... det blir en svart eller marinblå.

Rimbo är ju nästgårds! ;)
Tack för tipset! Ska genast kollas upp. :)

(men du får gärna skicka PM, OM jag nu inte hittar just den återförsäljaren)

haha jag vet inte om jag uttryckte mig luddigt, jag ville ju veta om det gick att lägga in resår i stövlarnas dragkedja eller om någon gjort det... :p

nova: knappt 1500? på riktigt? haha jag vet inte men jag har inte råd att köpa en hjälm för 1500kr bara så där, då vete fan vad jag skulle äta resten av månaden.

Svar sådär några månader senare...;)
I jämföresle vad den kostar i Sverige så är det ju billigt, men som sagt allt är ju relativt! I min värld är inte 1500 så fasligt dyrt för en hjälm...men sen är jag ju så himla rik också :rofl: eller...?

Jag är utfattig! :D Jag har koll på vad det egentligen kostar men jag är snål och fattig som sagt :p

Har för övrigt fixat mina Petrie stövlar för 1100kr (det var ingen rolig månad :p) och det funkade sjukt bra! Tills dragkedjan släppte :( Det har blivit som en vinkel så det "slet" nog dragkedjan snabbare än vad man tänkt. Surt hur som haver, är riktigt less på allt vad utrustning heter...

Ja, lätt är det att bli fattig av att hålla på med hästar! ;)
Enklast vore ju om man var född med ett fint efternamn typ Von Snofsentofs eller nåt! :cool:

Nejdå, men är ju så mycket man vill ha (känner jag iaf) har ett fruktansvärt habegär när det kommer till häst och ryttargrejer, nästan så man känner sig lite små knäpp ibland...:D

Tråkigt att det inte funkade med stövlarna!! :(

Jag som har sånt här huvud: O, har provat en Gatehouse Hickstead en gång och tyckte att den var väldigt så här: 0... jag kunde inte ens få på den på huvudet...:angel: så den kanske skulle kunna passa dig! :idea:

Liknande trådar

Utrustning Räknar med att försöka att komma ut på lokaltävling med min lill skrutt :) antingen nu i höst eller till våren, lite beroende på hur...
Svar
7
· Visningar
3 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka