Tävlingshjälmar (och dressyrstövlar)

Breccia_

Trådstartare
Vad har ni som tävlar för hjälm? Har ni samma som hemma när ni tävlar eller en ren tävlingshjälm?

Helt ointresserad av de som inte tävlar i denna tråd, vill bara skapa mig ett hum om vad för hjälmar folk har.
Är lite lätt less på min Charles Owen Showhat efter ett antal år (synd egentligen för den är superfin, knappt använd och aldrig ramlats av i) och jag har inte ekonomin för att köpa en Whitaker.

Har en Showjumper också men den borde jag helt ärligt kasta åt helvete för den är gammal och sunkig. Just nu rider jag i en Euro-nånting som jag inte minns och den vägrar jag iallafall att tävla i, fulare tingest får man leta efter.

Sen undrar jag hurvida hjälmar som Jacsons Casco (heter den så? Den som Anky har) är godkända att tävla i eftersom den är utsmyckad. Den har jag inte heller råd med men då kanske man smycka ut någon liknande hjälm själv, allt som glittrar.... :angel:

Sen undrar jag om det är någon som lagt i resår vid dragkedjorna fram på sina stövlar, jag har funderat på det, fått nej från en skomakare och sadelmakare men det finns folk som gjort det så jag funderar ändå på det...
Har ett par Petrie Anky som kostade skjortan när jag köpte dom och nu kostar de ju hur lite som helst, jag kan inte ens sälja de och få ut ett skäligt pris jämfört med nypris och marknadspris... Så det känns så bortkastat.

Usch, alla dessa förberedelser och grejjer gör mig knasig.

Sv: Tävlingshjälmar (och dressyrstövlar)

Jag har en Charles Owen Fiona när vi ska vara "fina". Hemma rider jag i någon no-name hjälm från gekås.
TR reglerar väll inte hur hjälmarna ser ut? Så länge de är godkända rent säkerhetsmässigt.
Kan du inte lägga band på dig och fortsätta använda din Showhat? Dom är ju snygga.

Resår i stövlar har jag ingen erfarenhet av....

Har samma hjälm hemma som på tävling en svart märkeslös. Väldigt skön tycker jag och ser ut som vilken hjälm som helst så den får duga. Jag har inte möjlighet att köpa hjälmar för flera tusen (det har hänt då och då att jag ramlat av på skallen och då är det ju bara o slänga). Hjälmen är nog det jag tittar minst på hos andra ryttare.

Jag har två nästan likadana, en till tävling (och ibland träning på bortaplan) och en hemmahjälm. Enda skillnaderna är att den ena är liite mindre och inte så kul att ha på sig så många timmar som det blir hemma, men funkar utmärkt till tävling. Plus att "finhjälmen" alltid förvaras i påse, så den håller sig svart.... Hemmahjälmen får många soltimmar och timmar på stallgången och får en fin skiftning i solblekt och damm.. : P

Jag har visserligen inte ridit så många tävlingar än, men har stora planer för året och tävlat har jag :D

Har en Charles Owen Wellington Classic (samma som JW) som jag blingat rosetten på (självklart ;)), länk till dålig mobilbild.
In action (skyller "sitsen" på gravidmagen :angel:):
img_5750b_133979044.jpg

img_5725b_133979217.jpg

Använder samma hjälm hemma eller en GPA Speed Air Euro beroende på temperaturen. Den vågar jag inte lägga upp någon bild på här för då blir jag väl automatiskt portad från dressyr...

Varianten med svart sammet och ljusa skinnband (både original och kopior) dominerar både hopp- och dressyrtävlingar häruppe. Själv har jag tävlat en och en halv säsong i en Eurolite-kopia från ÖoB :D Sån med microfiber eller vad det heter. Funkade det också, men jättestilig kanske man inte kände sig.

Jag har en Gatehouse hickstead som finhjälm, ser dock inte ut som bilden på h**ks hemsida utan har samma "rullade kant" vid skärmen som charles owen hjälmarna så den ser ut som en blåkopia av dom.
Hemma har jag även en uråldrig eurolite hjälm som mitt huvud älskar men som börjar bli väl sunkig och en ful gpa hjälm som jag har när det är för varmt med dom andra..

Har en GPA speed air hemma, super skön å snygg men gör sig bäst på träning. När jag tävlar har jag en Whitaker. Har ett par Petrie Anky, är dock lite trånga upptill, får knappt igen dagkedjan. Funderar på att lesta ut dom å bara använda dom vid tävling å köpa ett par bruna å träna i ist.

Vilken av dem? :p Jag har beställt dem från England (provat ut rätt storlek först givetvis), med frakten blev det ca 1700 för CO-hjälmen och drygt 4000 för GPAn. I Sverige ligger de väl på 2700 resp 6000, så det finns pengar att spara! :idea:

Har en Charles Owen Classic i marinblått till både dressyrtävlingar och hemmaridningen. Petrie stövlar, även dessa både hemma och på tävling :)

jag drömde till och med en natt att jag hade köpt bruna snygga stövlar. vill ha!!:D

Har ju ingen riktigt bra bild men jag har en Jacson Wen. Tycker den är jättesnygg och skön! Har samma hjälm på tävling som på träning. Hade jag haft mer pengar hade jag nog haft två istället...

67688_1519826207510_1590181870_1160761_4346613_n.jpg

Vilken av dem? :p Jag har beställt dem från England (provat ut rätt storlek först givetvis), med frakten blev det ca 1700 för CO-hjälmen och drygt 4000 för GPAn. I Sverige ligger de väl på 2700 resp 6000, så det finns pengar att spara! :idea:

Samma här; köpte min John Whitaker-hjälm från England för totalt ca 1700 kr och min GPA Speed Air Evolution för ca 2450 kr från Indonesien. Det är verkligen värt att googla innan man köper... ;)

Jag har två lika dana Charles Owen Wellington Classic. En som endast används till tävling och den andra är lite "slit och släng" hjälm som jag har hemma. Rider även med en GPA Speed Air hemma på sommaren för att inte bleka den andra för mycket :D
Stövlar har jag precis fått hem mina Königs grandgester, jag har ett dolt resår på insidan. Fast det är bara ett litet vid knäet så vet inte om det går vid dragkedjan. Att man inte kan ha turen att ha propetioneliga ben utan helt raka ben med inga vader :mad:
De stövlarna blir endast tävling och träning så ska nog köpa några att använda på hemmaplan :idea:

Jag trummar alltid runt i samma hjälm, en vanlig och enkel historia, inget flashigt eller så.

Jag har en svart LAS-hjälm och mjuka störtsköna läderridstövlar från CRW när jag är hemma. På tävling har jag en Charles Owen Withaker (utan bling) och jag ska försöka använda mina Cavallo Weltmeister men dom är så sjukt hårda!

Har en blå finhjælm på tævling, inget dyrt fint mærke men fin att se på och typ likadan till vardags fast kanske i en annan færg.
Hemma rider jag altid i gummistøvlar men på tæling har jag ett par harryhall læderstøvlar.

Senast ändrad av en moderator:

Lite tävlingsnerver måntro? :p

Jag skulle också behöva uppdatera mina hjälmar.
På tävling och träning har jag en gammal häck. En Champion Showring från Dackefejden. :o
Till vardags har jag en Eurolite.

Jag behöver inte nått 'fancy' men åtminstone nått som sitter bra. Tydligen har jag väldigt ovalt huvud, á la 0 medans de flesta hjälmar passar huvuden med passform á la O. Tips på det? Eller är det till att köpa en som typ passar och sätta i 'stoppning'?
Förlåt för trådkapning förresten. :)

Min tränare har ett par Cavallo med 'sned' dragkjedja och jag tror faktiskt det är resår längs hela dragkjedjan. Kan kolla med henne i morgon om hon har beställt dem så eller inte.

Liknande trådar

Utrustning Räknar med att försöka att komma ut på lokaltävling med min lill skrutt :) antingen nu i höst eller till våren, lite beroende på hur...
Svar
7
· Visningar
3 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka