Tävlingshästarna

D

Domigo

Var på gbg horse show nu i helgen och om jag såg rätt så var alla dom stora tävlingshästarna helt klippta lr? Hela huvudet, benen allt? :crazy: Varför gör man det?? :confused:

Sv: Tävlingshästarna

Praktiskt och osvettigt e nog svaret på den frågan

Domigo skrev:
Var på gbg horse show nu i helgen och om jag såg rätt så var alla dom stora tävlingshästarna helt klippta lr? Hela huvudet, benen allt? :crazy: Varför gör man det?? :confused:
Att man klipper över huvudtaget beror på att de orkar mer och svettas mindre om de slipper ha en tjock vinterpäls.
Att man dessutom tar "rubbet, dvs även ben och huvud är säkert delvis en utseendegrej, men även praktiskt, då de svettas även på dessa kroppsdelar.
Sen kan man ju också komma ihåg att det förmodligen är FÅ av desa hästar som tillbringar några längre stunder utomhus i hagar på dagarna. Och många av dem (de flesta, antar jag) bor på betydligt varmare breddgrader än vi har här, dvs sällsynt med många minusgrader och snö vintertid.

ameo skrev:
Sen kan man ju också komma ihåg att det förmodligen är FÅ av desa hästar som tillbringar några längre stunder utomhus i hagar på dagarna.

Det är du rätt i, stallet där jag jobbade i hade åtta hästar (utav 16) som fick gå ut i varsin sockerbit någon gång ibland. Fastän solsken och kanske 10 minus fick de inte gå ut, utan jag fick ilsket samtal om att plocka in dom igen. Nåja alla hästägare är minsann inte sådana, tacka för det :D Rakningen är ju mycket utseende, och lathet med antar jag, de blir ju inte lika smutsiga. Jag själv tycker dock en fint gjord täckesklippning klår helklippning med längder:angel:

/ A som hellre har en häst med tjugo centimeter päls än en häst utan päls som inte får gå ut

för att hästar ju får vinterpäls även på huvud och ben, och det är inte så snyggt med svettlockig päls... Dessutom är det ju rätt varmt inne på arenorna där dessa hästar oftast tävlas, och då blir det nog rätt varmt under tjock päls.

Min häst är rakad från topp till tå, men ordentligt täckad går ute hela dagen, i i stort sett alla väder.

Mvh

Camilla

Det är ju klart mkt snyggare om man klipper hela ästen, våra som är klippta tar vi allt på och dom går ute många timmar per dag i alla väder....täckade förstås!

Det är snyggt när man klipper allt det ser ju inte så snyggt ut om man kommer med klippt kropp och lurvigt huvud!!!! dessutom blir det inte så varmt och svettigt för hästarna!!

detta kanske är en korkad fråga
Men är det inte svårt att klippa ansiktet typ runt ögonen och så? :o

Det är lite pilligt, hästen måste stå still och så får man ha en mindre klippmaskin.
Det svåraste tycker jag är runt ögat, man kan inte klippa för nära men det ser väldigt roligt när de får "pälsglasögon" också :D

Jag klipper hela huvudet på min ena häst, men den andra är så klipprädd så det kan jag bara drömma om... Det är dock inte alla WC-hästarna som har helklippta huvud, många som bara är klippta på halva också.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
556
Senast: Emma-pemma
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: MJLee
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 591
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka