Tävlingshäst?!

T

toltmaja

Hej på er! :)

Tänkte få höra lite reflektioner angånde ett ev köp av blivande tävl häst. Hästen är exteriört väldigt fin, visar fina gångarter, högt bedömda föräldrar samt en oerhörd vakenhet. (6år )

Bekymrar mig lite över att han ännu inte visat någon tölt i hagen. (han är endast påbörjat inriden så det går inte att se den där heller)... Ägaren tror att den kommer att mogna fram.. Vad tror ni, kan en bra tölt "mogna" eller måste hästen vara naturtöltare från början ?

Tack på förhand!

Sv: Tävlingshäst?!

Det kan vara en bra tölt häst även fast den inte visat kanon tölt eller rättare sagt ingen tölt som 6 åring. Det du bör titta på, som faktiskt också kan vara missvisande är hur de övriga gångarterna är. Hur lätt hästen har för sig ect ect. Alltid svårt att köpa en unghäst då de utvecklas så olika.
Storleken på gångarterna kan man alltid titta på och om det ser ut som hästen har lätt för att skilja på de olika gångarterna i ridningen/longering och hagen.

Påbörjad inridning - vad innebär det? Hur länge har han ridits?
Du skriver att han är sex år. Finns det någon särskild anledning till att man inte börjat med honom som femåring?

Är föräldrarna fyr- eller femgångare? Vad har de för poäng i just tölt?

Min häst, som jag nu tycker har bra tölt, har aldrig visat ett steg tölt i hagen, och reds in i tre gångarter - det krävdes alltså aktiv töltträning för att få till något.... men jag tycker inte han har det minsta sämre tölt än sådana som töltat "av sig själva". Min häst är för övrigt femgångare, så där fanns ytterligare en gångart på lur innanför tregångaren.....

Tölt behöver inte synas i hagen alls för att finnas där. Min 6-åring har bra tölt, men har aldrig töltat utan ryttare.

/Malin

freyja skrev:
Påbörjad inridning - vad innebär det? Hur länge har han ridits?
Du skriver att han är sex år. Finns det någon särskild anledning till att man inte börjat med honom som femåring?

Är föräldrarna fyr- eller femgångare? Vad har de för poäng i just tölt?
Anlednigen till att han ej har blivit inriden tidigare är pga av ägaren till denna häst. Hon har haft för många andra hästar hemma på träning och då har han fått " stå tillbaka" i väntan på att hon skulle få mer tid över, vilket hon nu har insett att hon inte kommer att ha.. Därför vill hon sälja den till någon som kan lägga ned mkt tid på hantering och ridningen.. Han är mest grundriden, och med det menade hon skrittad, travad, halt hö, vä osv.. har ännu bara sett en video på honom men jag ska åka dit och provrida snart :)

Tack för ditt svar !

toltmaja skrev:
Hej på er! :)

Tänkte få höra lite reflektioner angånde ett ev köp av blivande tävl häst. Hästen är exteriört väldigt fin, visar fina gångarter, högt bedömda föräldrar samt en oerhörd vakenhet. (6år )

Bekymrar mig lite över att han ännu inte visat någon tölt i hagen. (han är endast påbörjat inriden så det går inte att se den där heller)... Ägaren tror att den kommer att mogna fram.. Vad tror ni, kan en bra tölt "mogna" eller måste hästen vara naturtöltare från början ?

Tack på förhand!

Eftersom mina hästar står inackorderade på Gäverstad gård där det hela tiden är unghästar som rinds in o sälj o så viadre, så har ja sett en och annan. Och dom hästarna som inte töltade från början (i hagen t.ex.) fick mycket finare tölt än dom som visade tölen i hagen!
Våran häst Glaeda kunde inte tölta från början så vi fick "lära" henne det. Nä, men det var mycket samla övningar och liknande. Så jag tycker du utan tveckan borde köpa hästen om du gillar den. Vill du vara säker så kolla upp han föräldrar, är båda fyrgångare kan det vara så att han inte har tölt, (vad jag har hört). men kolla upp det!

Tycker snarare att en häst som helst töltar i hagen ofta har svårt för andra gångarter, tex trav.
Majoriteten av islandshästar jag kommit i kontakt med behövs "ridas fram" i tölt, de töltar aldrig i hagen eller som handhästar tex.Så du behöver nog inte oroa dig.

det håller jag verkligen med om.

Har en utpräglad femgångshäst som aldrig tar ett steg trav i hagen, samma problem som vi har i ridningen. Min 5åring gör inget annat än travar i hagen och han har inga som helst problem med varken tölt eller trav i ridningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: Ridinglady
·
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 861
Senast: moonstruck
·
Islandshäst Okej, jag vet att det är jättesvårt att uppskatta ett marknadsvärde på en häst så det ska jag inte fråga om. Istället tänkte jag mig på...
Svar
18
· Visningar
4 648
Senast: Skjøldur
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar