Tävlingshäst på bete

G

Gisburne

Hur påverkar det hästen att gå på dygnet-runt-bete med gräs i veckorna och åka och tävla och äta torrt hö på helgerna? Kan man förvänta sig matsmältningsproblem eller nåt annat som följd? För två av mina hästar kommer det troligen bli ett sånt schema i sommar, där det blir tävling och kurser m.m. ungefär varannan helg och resten av tiden kommer de gå på bete. Funkar det? Måste jag försöka truga i dem hö även i veckorna för att inte magen ska få en chock när de kommer iväg från betet och bara får hö som grovfoder under en dag eller två? :confused:

Sv: Tävlingshäst på bete

Det är nog inget problem, bete är ju ett foder som varierar otroligt över tiden.
Du kan ju lägga ut lite hö i hagen, de brukar äta det även om de har bete.

Okej, ska prova med det. :) Man vill ju inte att de ska må lite dåligt i magen när man kommer ut på tävling, liksom.

Har du möjlighet att ta in de ett par timmar från betet?
Så kan du ju ta in dem en stund så de får äta lite hö istället, om de inte är för mätta då..
Annars så hade jag nog lagt ut hö i hagen så de kan äta lite utav det också så de är iallafall lite vana vid det.

Nej, dessvärre inte. I sommar kommer de gå på bete cirka en mil hemifrån.

Okej, jag skulle ha gett dem kraffts magtarm då du åker iväg på träning/tävling så magen håller sig i balans.

Hoppas att det löser sig iallafall!!

Jag brukar låta hästen äta grovfoder medan jag gör vid den till ridturen när de går på bete. Då hinner den få i sig lite.
Till tävlingen så ta med dig så mycket gräs du orkar repa ihop. Låt även hästen beta på "tävlingen".
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 290
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Visste inte var jag skulle lägga tråden, men hoppas det blev rätt! Funderar lite på det här med att "skicka iväg hästen på bete". Dvs...
2
Svar
27
· Visningar
2 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka