Tävlingsgrenar

V

Venezuelas

En liten fråga..

I vilka grenar kan man tävla i när det gäller körning?

Sv: Tävlingsgrenar

När man tävlar "vanlig" körning så är det väl oftast tre moment - dressyr, maraton och precision. Annars så finns det ju även brukskörning, skogskörning, plöjning (tror jag), trav och säkert nåt mer också!

Nu börjar också något som heter "Traditional driving" komma till Sverige. Jag har bara läst om att det är på väg, men det låter spännande!! Tror att det går ut på att det hela ska se tidsenligt ut, men vilka moment som ska genomföras vet jag inte.
Lotta

Dressyren är precis som vanligt fast utan galopp och lite större bana.
Precision är körning mellan koner.På konerna ligger bollar som man inte ska välta ner.Det ger straffpoäng. Körningen går på tid.
Maraton är terrängprovet. Först kör man en uthållighetssträcka. Därefter veterinär kontroll. (pulsmätning).Sedan kör man ut på en sträcka till som inehåller hinder.Banan kan även innehålla vattenhinder, broar mm. I hindrena tas tid och det brukar gå undan rejält!
Allt räknas i straffpoäng.Den med lägst poäng totalt vinner.

*lånar knapp* och spinner vidare lite i tråden. Hoppas det inte gör nått.
hur många olika vagnar behöver man då om man vill börja tävla? vad behöver man för sele? Finsele (som man kan köpa på börjes)? Tänker framförallt på små ponnyer (äger en och funderar lite på framtida sysselsättning :) )

Hej.Traditional driving läser du om på

WWW Bellinga.com
bellinga horse and carriage club.
1. tävling 20 august 2005, Svaneholm
Näste tävling 6 juni 2006 Snogeholm ströområde, nord för Ystad.
3 momenter : Präsentation, 12 kilometer promenadköring med tävlingsmoment och till slutt et mix av bruksköring och precissions
köring.
V H
H C Holm

Tack holmharness!!
Tråkigt att alla ;) tävlingarna var i Skåne! Men de kanske drar sig uppåt så småningom! Skulle gärna åka och titta. Kanske även delta så småningom!
Lotta

Hej!
Vad kul med fler körintresserade - gå gärna in på www.kuskringen.nu så hittar du det mesta om körning och körsport och dess olika inriktningar. Under länken "Om körning" finns det mycket smått och gott.
Teida

Paardenkoets i s`Hertogenbosch i Holland. 11 - 13 november.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
209
Senast: zassoo
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 625
Senast: Kajsalisa
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
943
Senast: Freazer
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka