Tävlingsgrenar?! :S

I

Icelandic

Hej. Jag behöver hjälp med dom olika tävlingarna. Jag har bara tävlat i Firmakeppni, men dom andra "keppniarna" är det nån skillnad?! :confused:;)

//Icelandic

Sv: Tävlingsgrenar?! :S

Sen finns det ju Gædingakeppni och det är det ursprungliga tävlingarna om jag inte har helt fel. Där kan man då tävla A- eller B-flokk som är fyr- eller femgång (ingen aning om vilket som är vilket). Dessa rids på passbanan.

/Jenny

a-flokk är väl femgången och b-flokk fyrgången =)

"Keppni" på isländska betyder ungefär "tävling", och därför blir ju "firmakeppni" just "firmatävling", man tävlar för en firma av ngt slag. Denna gren rids ju på ovalbana.

Sen gædingakeppni, en gædinga på isländska är en riktigt bra tävlingshäst, så gædingakeppni är alltså i prncip en tävling där den "perfekta" tävlingshästen ska utses. Denna tävlingsform rids bara på raksträcka (på en passbana eller endast på raksträckorna på ovalbanan) och rids ngt friare än på en vanlig ovalbanetävling, lite mer som hästarna rids på en avelsvisning. Hästarna går i lite friare form och det ska gärna gå riktigt snabbt!

A-flokk är mycket riktigt femgång och B-flokk fyrgång. "Flokk" på isländska betyder bla "kategori", så alltså kategori A respektive B.

Hm, massa onödigt prat. Men dels har jag läst isländska och dels borde jag tentaplugga (vilket nästan alltid resulterar i att jag snöar in i något helt annat ;) )

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 152
Senast: Nota
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka