Tävlingsfrågor!

Karin87

Trådstartare
Jag har 2 frågor om tävling...och eftersom det börjar närma sig tävlingssässong kanske fler har frågor som rör tävling? Då kan ni fortsätta på tråden isåfall... :)

Det jag undrar över är iallafall först om boots. Min häst har just nu en bra tölt, helt rent, men det skulle inte göra nåt om han fick lite mer aktion (vilket ju kan hjälpas med boots)...men jag vet inte om han orkar tölta rent med boots utan att bli travtaktig. (Han har tidigare varit lite passtaktig och då har jag kunnat rida med boots.) Hur skulle ni göra på tävling? Skulle ni använda boots, och vilken tyngd isåfall? Har hört att det är bra att ha några boots på för att domarna tydligare ser hovarna på dem också och det gör att det ser ut som om aktionen blir mer, stämmer det? Är det bättre att ha vita skyddsboots då än inga alls?

Min andra fråga är om att rida lätt i traven eller sitta ner på tävling. Vad är snyggast?

Sv: Tävlingsfrågor!

Du får väl prova dig fram och de med vilken vikt hästen går bäst :)

Jag tycker att har man en häst med litet steg i traven så sitt ner, då stör du ju minst. Men har man en häst med stor trav med schwung så bör man rida lätt som på vilken häst som helst tycker jag, man rider ju lätt för att underlätta för hästen.
Dessutom är de snyggare att rida lätt än att skumpa runt i megatrav :p

Man behöver inte ha boots "för att".
Vanligast har man det för att korrigera ngt rörelsemönster, passtakt tex, eller för att få högre lyft.
Om du har en häst som är travtaktig är risken väldigt stor att du förvärrar eran tölt på tävling om du ska sätta tyngder på hovarna & då blir det ju ännu sämre poäng.
Har han varit passtaktig förr & det då funkar med boots så ser jag inte varför det inte skulle göra det nu, eller är han inte passtaktig mer?

Ja precis, han är ju inte passtaktig längre!!
Jag vill ju inte ha boots för att korrigera takten utan isåfall för aktionen. Men det kanske inte går?

Hur gör ni med 4-gångare tex där er häst går mer mot travtakt än passtakt? Ni bootsar inte alls på tävling eller?

Men det är ingen annan som hört det där med att det är bra o ha vita boots på hovarna för att domarna mer tydligt ser aktionen då? Vet inte vart jag fått det ifrån... :crazy: ;) Alltså att det är bra att ha boots utan tyngd bara för att man ser hovarna tydligare.

Aja, det kanske blir till o försöka låna ihop boots i massa olika tyngder och de om nåt funkar. ;)

Klart det kan gå, alla som använder boots gör det inte för att hästen är passtaktig, emn om hästen har svårt för tölt för att den är travtaktig & man verkligen måste jobba med tölten mkt så den ska bli bra rekommenderar jag inte att sätta tyngder på framhovarna för då gör man det än svårare för hästen, & för dig själv.

Okej... *hm*
Han har ju väldigt lätt för tölten (hans bästa gångart) men jag är rädd att han blir travtaktig om det blir för tungt, han blev det innan höstvilan iallafall och har inte testat med boots efter vilan. Får testa helt enkelt. Men tänkte om någon hade någon idé på vad för tyngd som är bra till hästar som kanske inte orkar ha så tunga boots? Tror även att hans trav och galopp blir bättre med boots, därför skulle det nog inte sitta fel...

Någon som har mer funderingar i rida lätt-frågan? ;)
Om man har en häst med lite schwung i traven, ganska markbunden, men ändå är lite skumpig...ska man försöka sitta ner eller bättre o rida lätt? ^^ Domarna dömer väl inte annorlunda om man rider lätt eller inte gör det?

Det är så olika med tyngder.Borde inte vara problem för din häst om den har lätt för tölten som du skriver.Du får testa dig fram helt enkelt.
Rida lätt eller sitta ner är en smaksak, ta det din häst går bäst i.
Vissa har bättre inverkningar på sina hästar när de sitter ner medan andra hästar går bättre när ryttaren rider lätt.

Hur gör ni med 4-gångare tex där er häst går mer mot travtakt än passtakt? Ni bootsar inte alls på tävling eller?

Glaumur kan bli travtaktig ibland och med boots blir han jätte travtaktig oftast. Dessutom blir han väldigt tung i alla gångarter med boots, så jag har aldrig boots på tävling.
Men det är ju bara att pröva sig fram.:)

Okej, du har inte ens lätta boots på då eller?
Ja, jag har oxå kommit fram till det nu, att det bästa är att testa sig fram. ;)

Höhö jag har inte tävlat än, men jag gick tävlingskurs i våras. Och då sa "läraren", som btw är domare, att dom absolut helst vill att man sitter när i samtliga gångarter.

(Jag red lektion idag, eller snarare kurs. Och det gick skitbra och tränaren tyckte att jag ska tävla i speedpass och lätt femgång fast, haha, jag har inte passlagt pållen än ^^ Men vi bestämde att vi ska hyra en bana i lerum som hon ska ge mig lektioner i pass på i april. Bara lite så att jag kände för att skriva av mig för jag är superduperlycklig!)

Jasså? Var det på domarsekreterarutbildning? Den har jag med gått isåfall men då sa de inget om det...

Va kul! Hoppas min unghäst blir blivande passhäst...är ju så roligt med pass! :d

Jasså? Var det på domarsekreterarutbildning? Den har jag med gått isåfall men då sa de inget om det...

Va kul! Hoppas min unghäst blir blivande passhäst...är ju så roligt med pass! :d

Nej det var på nån liten randomgrej som ägarinnan till stallet ordnade, hon har ovalbana och hyr dit en domare som föreläser och tittar på när vi rider och sedan bedömmer typ två gånger om året ^^

Jag har aldrig passlagt honom, och han är liksom den enda häst jag ridit som har pass, så det ska bli jättekul!

*suck*Då måste det vara hennes egna åsikt.
Finns inget i domarhandledningen som säger att man ska sitta ner.

Nej, de sa det inte eftersom det inte är så, tyvärr kommer folk alltid komma med felaktig info på nätet så det gäller att kolla upp allt själv & inte lita på allt som skrivs.
Det som inte står i FIPO är inget man lider av att inte veta;)

Okej haha...gäller o försöka vara kritisk hela tiden...men jag är nog lite blåögd i många fall. :o ;)

Finns inget i domarhandledningen som säger att man ska sitta ner.

Nej, det gör det absolut inte, men jag har hört från flera domare att de föredrar nedsutten trav. (såvida man inte skumpar runt för mycket samt stör hästen - då ger det ett bättre intryck att rida lätt)

Det gäller att göra ett bra intryck som du skriver, vet man att det går dåligare när man sitter ner(man kan ha en symaskin till häst eller vadsomhelst) så är det bättre att rida lätt.
Däremot tycker jag man har mer kontakt med hästen om man sitter ner & har amn det akn man oxå ta fram det bästa i hästen, tex i traven.
(Finns ju hästar som absolut inte klarar av en ryttare som sitter ner då de får oren trav)
Men studsar man bara runt ser det illa ut & ger inga plus direkt.

Jag har fått lära av en tjej som tävlar i danska landslaget att man bör rida lätt för att det underlättar för hästen (om den har stor trav) enligt henne var det "gamla traditioner" som gör att islandsryttare sitter ner i traven, men som på vilken häst som helst så bör man rida lätt i trav, detta var då hennes åsikt.
Alla på kursen var tvugna att lära sig rida lätt ordentligt :p
Hon tränar mycket dressyr blandat med gångartsridningen, vissa av hennes hästar kan även passage och piaff! Häftigt tycker jag!

Jag tycker det är rätt vettigt, speciellt när hästen har STOR trav då underlättar det ju när man rider lätt + att det ser inte lika skumpigt ut.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar