tävlingsfrågor

Ajda

Trådstartare
Vad är skillnaden på T1, T2 och T3?

Då ni tävlar lätt tölt, T1, T2 och T3 vad brukar ni få för poäng och vad anser ni är bra poäng?

T.1. är en töltgren "designad" för fyrgångshästar, men därmed inte sagt att det är bara fyrgångare som tävlar den. T.1.: ett varv i arbetstempo tölt, sakta ner till skritt och byt varv, rid sedan ett varv med arbetstempo tölt på kortsidorna och med en kraftig steglängdsökning (och därmed tempoökn.) på långsidorna och sist ett varav i ökad tölt.

T.2.: tre ekipage åt gången på banan rider på speakers kommando 2½ varv av varje moment: valfritt tempo tölt, långsam tölt, varvbyte och sedan valfritt tempo tölt på lång tygel med enhandsfattning. Grenen är från början designad för femgångare, men självklart får fyrgångare tävla den.

T.3. är T.1. för ungdomar (samma program)

/Malin

Jag har bara tävlat lätt tölt, och endast 1 gång (sept 03). Vi fick poängen 3.85, takten var ngt passaktig, ökningarna faktiskt OK, fri form och för lite energi drog också (förutom passtakten)ned poängen, men jag var ändå nöjd eftersom jag befarat i värsta fall ren grisepass :D.

Kommer man upp till 5,0 ilätt klass med en häst som inte är en klockren töltkanon och som man måste jobba en del med i tölten så tycker jag att man kan vara supernöjd :)

Jag ska tävla i lätt tölt nu till helgen igen och skulle bli själaglad om jag kom över 4.5. När vi töltar hemma när ingen ser tycker jag att vi är goda för åtmistone 6.0 vissa gånger :smirk:, men på tävlingsbanan är det ju en annan femma.

Liknande trådar

R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
941
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama