tävlingsfrågetråd

Tender

Trådstartare
Hur "bra" är de som rider/visar i novice amateur i pleasure/horsemanship/Showmaship/halter?
är det som c-klass i WRAS?

visst måste man ha stång i Novice amateur klasserna om hästen är över 6år?

är det hårdare konkurrens i NSBA Non Pro HuS än novice amateur eller är det typ samma?
visst får man tävla på tränsbett i NSBA även om hästen är över 6år?

i klassen 1510 Hunter hack på April open, hur höga är hindren? är det både Non pro´s och professionella?

performance klasser; är det uppsuttna klasser?

vad är skillnaden mellan Tackbox och utebox?

är det mkt skillnad på HuS och pleasure i form etc?(förutom utrustningen då)
Ska man rida lätt i HuS?

tycker ni att man blir sämre bedömd om man som vuxen har hjälm istället för hatt? (det ska ju inte göra ngn skillnad men...)

Sv: tävlingsfrågetråd

får man mkt "minus" om svansen är kort? (går knappt till hasen..)
tror att det ser för j*vligt ut med lössvans till det...

kan man ställa ut en häst i halter om den har inkar och "öronplack"?

kan man ha en vanlig slät lädergrimma i halter? eller tex Hööks showgrimma? (eller blir man utskrattad då? )

får man ha värbribbstyglar eller måste man ha lädertyglar i HuS?

Vet inte om jag kan svara på alla dina frågor, men jag ska försöka :)

Hur "bra" är de som rider/visar i novice amateur i pleasure/horsemanship/Showmaship/halter?

Det finns alla möjliga nivåer på de som visar, från nybörjare till väldigt erfarna och duktiga.

Ja

är det hårdare konkurrens i NSBA Non Pro HuS än novice amateur eller är det typ samma?

Jag känner inte till NSBAs regler.

i klassen 1510 Hunter hack på April open, hur höga är hindren? är det både Non pro´s och professionella?
Detta är en open klass, så alla får vara med, är även all ages så alla åldrar på hästar får också vara med. Hindren är max 90cm.

Ja

I en Tack box har du dina grejer, i en utebox har du hästen.

Ska man rida lätt i HuS?

Du ska kunna rida lätt i HuS, det är mer skillnad på gångarterna på en HuS och pleasure häst än på formen. En Hus häst ska ha ett större steg och vara markvinnande, den ska heller inte vara lika markbunden som en pleasurehäst.

tycker ni att man blir sämre bedömd om man som vuxen har hjälm istället för hatt? (det ska ju inte göra ngn skillnad men...)
Jag vet faktiskt inte, har aldrig tänkt på det.

får man mkt "minus" om svansen är kort? (går knappt till hasen..)
tror att det ser för j*vligt ut med lössvans till det...

Du kan nog räkna med att få minus på helhetspoängen.

kan man ställa ut en häst i halter om den har inkar och "öronplack"? Samma sak här, om "felaktigheterna" syns drar det ner på helheten.

kan man ha en vanlig slät lädergrimma i halter? eller tex Hööks showgrimma? (eller blir man utskrattad då? )
Tror inte att du blir utskrattad om du visar i en hööks grimma, många av oss som visar har inte råd att köpa grimmor för flera tusen :). Du får visa i en vanlig läder grimma, har gjort det själv, men det är nog inte önskvärt.

får man ha värbribbstyglar eller måste man ha lädertyglar i HuS?
Du får inte använda gummityglar, är inte säker på väbbribbstyglar men det borde nog gå bra.

lillaida;10130752 [B skrev:
i klassen 1510 Hunter hack på April open, hur höga är hindren? är det både Non pro´s och professionella?[/B]
Detta är en open klass, så alla får vara med, är även all ages så alla åldrar på hästar får också vara med. Hindren är max 90cm.

hur breda är oxrarna? brukar hindren vara 90cm, eller är det vanligare med typ 70cm? visst är det "bara" 2hinder?

typ förvaringsbox? hur stor är en sådan? finns det lås eller måste man ta med eget?
QUOTE]

Tack för svar! :bump:

hur breda är oxrarna? brukar hindren vara 90cm, eller är det vanligare med typ 70cm? visst är det "bara" 2hinder?

De brukar vara två rättuppstående hinder med två eller tre galoppspprång imellan. De brukar oftast ställa dom så att man rider "snett igenom" när man ska hoppa dem.

typ förvaringsbox? hur stor är en sådan? finns det lås eller måste man ta med eget?

De tackboxarna de har på Greva är ungefär hälften av en vanlig box. Tror inte de finns lås på dem. (har aldrig använt nån) utan du får ta med hänglås och kejda om du vill låsa den.

Tack boxarna på Greva är 1 box innomhus till hästen pluss en mindre förvaringsbox, du får platts med sadlar, hö mm, det nödvädigaste, ta med kedja o hänglås till dörren.
Novice klassrna är till ryttare som ännu inte har kommit upp till sammanlagt 25 AQHA points.

hur många poäng får man för förstaplats osv? är helgrön när det gäller AQHA mm, regelbok ska införskaffas men man är ju nyfis nuuuuu

hur många poäng får man för förstaplats osv? är helgrön när det gäller AQHA mm, regelbok ska införskaffas men man är ju nyfis nuuuuu
Ju fler startande i en klass , mer poäng.
ex 1 platts, 3-4 startande, ger1/2 poäng, 5-9 startande, ger 1 poäng.
2 platts med 5-9 startande ger 1/2 poäng, 3 e platts med 5-9 startande ger inga poäng. Hoppas att jag har hjälp till lite...bra placering...många startande fler poäng..
:idea:

Jadå, mkt hjälp :D

är det mer regel än undantag att man har chaps i Pleasure? (på novice amateur/non pro osv)

är det mer regel än undantag att man har chaps i Pleasure? (på novice amateur/non pro osv)
regel o regel,,de flesta rider m shapps men det finns någon som man har sett i svarta snygga byxor också...

Ska man rida lätt i HuS?

Svarar lite.....
Jag kan inte jämföra med WRAS klasser tyvärr, endast beroende på att vi inte tävlat WRAS dom senaste åren annat än D-Tävlingar...
I novice klasserna möter du allt från rena nybörjare till väldigt duktiga ryttare/hästar/handlers...
Men om man känner sig novis eller total nybörjare så kan man absolut delta i då främst novice klasserna...men även i Amateur klasserna, där kan du dock möta riktigt tufft motstånd, eftersom Amateur ryttare räknas du till oavsett kapacitet eller meriter så länge du inte tränar hästar eller ryttare mot betalning.

Ja, stång krävs om hästen är över sex..

Novice Amateur bjuder kanske lite lägre konkurrens mot NSBA Non Pro, dock är deltagarantalet ofta lägre i NSBA klasserna än så länge...

Hunter Hack????...f-låt men jag är helt nollad...:o

Performance klasser=ridklasser

Uteboxarna saknar gång eller uppställningsplats för iordningställande av häst, innebox med tackbox är inomhus och i anslutning till hästens box har du ett låsbart utrymme för förvaring av foder, sadlar, träns och övriga tillbehör...

Skillnaden mellan HuS och Pl...i hunter skall hästen ha mer framåtbjudning samt länga stegen i förhållande till Pl....formen likvärdig..och ja man rider lätt...

Väldigt få vuxna som rider med hjälm, men det skall inte medföra avdrag eller sämre bedömning...vem minns inte Rautenberg som inte red en enda tävling utan hjälm?!?!?!? Så om du vill ha hjälm....HA HJÄLM!!

:banana:

Du ska inte få "minus" om hästen har en kortare svans...om den är välgroomad och fit i övrigt...

Vad gäller inkar, ärr och annat säger regelboken (AQHA) att förutom korrektheten, jämnheten osv skall hästen bedömas för dagen och vara fri från "skavanker" på benen som skall vara raka och korrekta...
Har sett hästar visats med inkar och div. annat...

Min personliga åsikt om ett pleasureekipage....
Extremt välgroomad häst, klippt och uppiffad med snyggt bandad man. All utrustning rengjord och glänsande.
Ryttaren har hatt och chaps i överensstämmande färg...hatten o chapsen i samma färg alltså...sadelfilten och ryttarens förhoppningsvis superglittriga överdel överensstämmer också i samma färgton....
Ett ekipage planerat på det viset ser super ut...enhetligt stilrent snyggt....

Min personliga åsikt om ett pleasureekipage....
Extremt välgroomad häst, klippt och uppiffad med snyggt bandad man. All utrustning rengjord och glänsande.
Ryttaren har hatt och chaps i överensstämmande färg...hatten o chapsen i samma färg alltså...sadelfilten och ryttarens förhoppningsvis superglittriga överdel överensstämmer också i samma färgton....
Ett ekipage planerat på det viset ser super ut...enhetligt stilrent snyggt....

det är ju självklart det snyggaste och mest optimala
men att välja att köpa ett par chaps eller åka å tävla... eller så blir det wras-tävlingar tills man hinner "knåpa ihop" en riktig tävlingsoutfit + sadel mm, det är alltför långt att åka typ 40mil för att sedan komma på att man är hel-ute!

blir man typ halshuggen om man kommer i Novice med lång man?

eller så kör man HuS /HH för jag har redan en tävlingsoutfit sedan ponnytiden ( som är ärvd av mor, kavaj å hela kittet +25år :angel: förutom stövlrna å hjälm då ;) )

men att välja att köpa ett par chaps eller åka å tävla... eller så blir det wras-tävlingar tills man hinner "knåpa ihop" en riktig tävlingsoutfit + sadel mm, det är alltför långt att åka typ 40mil för att sedan komma på att man är hel-ute!

eller så kör man HuS /HH för jag har redan en tävlingsoutfit sedan ponnytiden ( som är ärvd av mor, kavaj å hela kittet +25år :angel: förutom stövlrna å hjälm då ;) )
Vår pålle har låååång man, den flätas snyggt..:idea:

Om planen är att vinna klassen så ska du ha hela "kittet" :D
annars åk utan chaps för att sen kunna uppdatera utstyrseln efter hand,

När jag började tävla uppsuttet (på dinosariusarnas tid) fick jag tag på ett par begagnade chaps som fortfarande är jättefina,

Om planen är att vinna klassen så ska du ha hela "kittet" :D
annars åk utan chaps för att sen kunna uppdatera utstyrseln efter hand,

När jag började tävla uppsuttet (på dinosariusarnas tid) fick jag tag på ett par begagnade chaps som fortfarande är jättefina,

det är ju ingen ide att tävla om man inte kan vinna/placerad :angel:
vill jag ha "starter i ryggen" så åker jag hellrepå WRAS, mkt mkt billigare, OCH närmare ;)
en hage för 50spänn meetinget + tält eller innebox a la 1000kr +ryttarhotell 500mil hemifrån är valet ganska enkelt :o

finns det ngn bra sida med begagnatmarknad? förutom blocket?
här i norr är det bara några få som har chaps, och de är nog inte tillsalu ;)

Har man lång man så är absolut snyggast en "fisknäts" bandning, den gör man då en handsbredd för att definiera halsen på ett snyggt sätt..
Om man gör en inbakad fläta jämsmed mankammen ger det ett intryck av en bred hals....inte önskvärt för det mesta....

Liknande trådar

O
Western vill bara göra er uppmärksamma:bump: på att Det finns möjligheter för alla Appaloosa fantaster att tävla i NSBA-klasserna som startar nu...
Svar
2
· Visningar
1 074
Senast: monke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka