Tävlingsdebuten avklarad!

Red_Chili

Trådstartare
Nu har min älskade unga dåre, Wahidah, äntligen tävlingsdebuterat på något "riktigt" (dvs, annat än utställning och inte inoff kapplöpning, utan något som kommer synas på hunddata). Det var dock inte vår efterlängtade lydnadstävlingsdebut, den kommer senare.

I söndags var vi iväg och tävlade lure coursing!
Det är vinthundarnas "bruksgren". Det är en tävling som snabbt kan förklaras som kapplöping på ett stort fält istället för på bana. En maskin drar en ”hare” (s.k. lure) som sitter i ett snöre. Snöret är utlagt på en bana runt trissor så att den, när den dras ihop, flyger fram över fältet och rör sig ungefär som om det var en riktig hare. Man bedömer hur uthållig hunden är, hur bra den följer luren och lite annat som då ska ge ett hum om hur stor chans hunden hade haft att fånga haren om den varit riktig.

Med i bilen var alltså min Wahidah och min väns hund Yazid (som tävlade för tredje gången).

Wahidah fick först springa mot en svart, vacker tik. De sprang fort och fint, Wahidah följde trasan lika snyggt som hon gjort på träning och var på raksträckorna mycket snabbare än den andra hunden. När trasan stannade vid "mål", så tog Wahidah trasan. Den andra hunden fick då för sig att flyga på Wahidah istället för trasan :cool:. Jag som fått jobba jättemycket med att Wahidah ska våga ta något som andra hundar vill ha, just för att hon är rädd att åka på stryk, var inte jätteglad.. Dock var jag glad åt att de hade på sig munkorgar, för annars hade jag nog haft en trasig hund.

Sedan var det dags för andra loppet, Wahidah var tokigt taggad och sprang som en kanonkula. På en lång raktsträcka var den andra hunden före, men Wahidah tog i allt vad hon hade och lyckades springa om den andra, även om man såg på långt håll att det var jobbigt för henne. Tyvärr vågade hon inte ta trasan sedan, även om man såg att hon ville.

Därefter gick hon 40-50 meter från banan innan hon la sig ner och jag fick faktiskt bära henne från tävlingsfältet. Dålig kondis pga skendräktighet påverkade visst en hel del, men bara 5 minuter senare stod hon och skrek igen för att hon ville springa mer.

Resultatet då:
Wahidah slutade som 9a av 35 startande! Jag är helt klart nöjd, med tanke på alla omständigheter osv.
Yazid, han sprang två fina lopp och kom 2a med cert!

dsc_4965-copy.jpg

dsc_4970-copy.jpg

Wahidah i blått:
dsc_5075-copy.jpg

dsc_5078-copy.jpg

dsc_5086-copy.jpg

Yazid i blått:
dsc_5036-copy.jpg

Sv: Tävlingsdebuten avklarad!

Tack :D

Jag är dels ute på långa promenader (går minst 5km med hundarna varje dag i hyfsat rask takt), sedan joggar jag eller cyklar med Wahidah, försöker få till det någon gång i veckan. Utöver det är vi på släphareträning en gång i veckan under sommarhalvåret och när det är snö ute så älskar Wahidah att springa i djup snö. Dessutom springer hon lös i rastgårdar eller liknande så fort jag får tag på leksällskap åt henne.

Tränar ingenting speciellt innan tävlingar, utan försöker att hålla henne i toppkondition året om :)

stort grattis, vilken debut trots eländet i första omgången!
hon ser så lycklig (och vacker) ut på bilderna, det är så kul att se hundar göra något som är så naturligt för dem *småkär*

Grattis till debuten och en fin placering! Hon är bra skön den där :D

Tack alla! :D

Och Squarepants, hon HAR blivit ganska lik Zala. Tänker på det nästan varje dag nu. Ska försöka ta någon bild där det syns :)

GRATTIS!! :laugh:

Underbara bilder som vanligt!

Längtar så tills det är träning här nere (varit skit kasst med det du, iof har Puma löpt så...)

Och såklart ska ju Puma läka nu oxå effter skadan.....sen jäklar!!! :banana:

Tack alla :D

Nu har jag precis anmält till en till tävling, 9 juli bär det av igen! Eventuellt (om jag lyckas övertala någon att köra mig :angel:) så blir det även den 5 juni, som dessutom är min födelsedag :D

Kul, och grattis!

Haha, jag fyller också år 5 juni.

Vilka resultat är det förresten som visas på hunddata?

Tack! Och kul att du också fyller år då :D

Alla officiella tävlingsresultat kommer upp på hunddata. Lure coursing-tävlingar är officiella. Kapplöpningar är det inte, iaf inte när saluki tävlar. Något mer har vi inte hunnit tävla än. Lydnad blir det förhoppningsvis i år och då dyker det ju upp också. Kanske agility och viltspår nästa år. Utställningar räknar jag inte som "något riktigt" så att ha utställningsresultat på hunddata är i princip samma för mig som om det inte funnits något alls där :D

Vad roligt! Grattis till resultatet!

De låter som en jätterolig tävling! Vet du vart man kan träna och tävla? =)

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var jag iväg på en lure coursing-tävling i Katrineholm och för ovanlighetens skull fick jag möjlighet att fotografera riktigt...
2
Svar
22
· Visningar
2 153
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 242
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Jag är så otroligt stolt över min lilla unga tokstolle att jag måste skapa en ny tråd här. Idag var det dags för vår första lure...
2
Svar
34
· Visningar
3 017
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Så har jag varit iväg på en lure coursing-tävling igen, för att se fina vinthundar jaga, för att träffa vänner och få pussa på några...
2
Svar
22
· Visningar
2 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat