Tävlingsdebut!

Myy

Trådstartare
Hejsan!

Vad behöver jag och hästen inneha för att få tävla distans? Alltså, papper, vaccinationer, medlemskap och liknande. Någon som vill ge en kort lista på vad som är "ett måste"?

Sedan har jag ytterliggare en fråga. var hittar jag alla tävlingar? Finns det någon "tävlingskalender" någonstans?

Tacksam för svar!

Sv: Tävlingsdebut!

Hej.

Tänkte fråga om detta med licenser också. Är ryttar/hästlicensen en och samma för alla tävlingsformer? Eller måste jag ha en för distans och en för dressyr?

Tacksam för svar!

Du behöver ha vaccinationsintyg, grönt kort, vara medlem i en klubb som är ansluten till Svenska Ridsportsförbundet och ha lokallicens. Du måste också skaffa en "Tävlingsbok", som du beställer från förbundet. Den kostar 40 kr och den används till att dokumentera hästens tävlingshistorik.
När du ska upp på längre distanser än 50 km behöver du junior- eller seniorlicens, och din häst behöver hästlicens.
Du tävlar i alla dicipliner på samma licens.

Lycka till med debuten!

Hej!

Tack för era svar! Nu har ja hittat all info jag tror att ja behöver, men två nya frågor har uppkomit.

1: Jag läste att hästen måste vara minst 5 år vid debuten, gäller det även i prova-på klassen? Eller kan jag starta med min 4 åring?

2: Jag har också förstått att hästen måste vara skodd. Räcker det om hästen är skodd fram? Eller måste den vara skodd runt om?

Hoppas på svar!

Hästen måste inte vara skodd för att man ska få starta.
Om PP´n går samtidigt som en riktig tävling så måste hästen vara minst 5 år. Men de flesta klubbar anordnar PP för sig och då är det upp till arrangörsklubben att bestämma hur gammal hästen måste vara.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 514
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb En kort fråga fråga - Jag behöver läsa matte 3C på distans så snabbt som möjligt, men det måste väl gå att göra detta på annat sätt än...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: LovingLife
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka