Tävlingsdags för "problemhästen"

I

Islandssmurfen

Hej alla glada! Lägger in en liten glädjetråd igen...

Nu är det äntligen dags... efter lång o envis träning känns min älskade fd. problemhäst redo att komma ut o testa nya miljöer med mycket "happening". Vi ska ut o tävla! Har anmält till ett par stycken små klubbtävlingar under våren o målet är bara att vi ska ut o ha kul, o inte stressa upp oss över ngt.

Köpte honom som hopplös problemhäst som gång efter annan blivit spänd under ryttaren o sprungit tills han gått omkull...
Hem kom en sönderstressad stackars häst med enorm underhals o hängmatterygg. Han kunde inte vrida huvudet åt höger o ögonen såg ut som att de skulle poppa ut ur huvudet när som helst. Nu är han lugn o riktigt snygg... Ingen underhals, ingen hängmatterygg, inga stressade ögon o han kan vrida o vända hur som helst. (lite ojämn är han i styrka fortfarande, men det blir bättre o bättre)

Senaste ridturen vi var ute på (i förrgår) så red vi i lugn o ro alla hans fyra fina gångarter... vi red en väg som han tidigare inte gått... efter den finns massor att titta på... bilar o båtar med presseningar över, gamla lador med öppna dörrar o liknande... vovven hade vi med oss i bakhasorna... två fasaner flög upp framför oss... två tåg passerade på nära håll... en bil åkte förbi oss på vägen... en gubbe stod o sågade sönder ett nyfällt träd med motorsåg alldeles invid "våran" grusväg... Vad tror ni händer? Han bara tittar lite skeptiskt på alla märkliga saker o knatar vidare... Han är som förbytt!!! Jag har tom fått frågan om det verkligen är han...

Var bara tvungen att skriva av mig lite... jag är såååå lycklig :banana:

Sv: Tävlingsdags för "problemhästen"

Glad för din skull! :)

Lycka till och håller tummarna!

Åh vad jag blir glad att höra att du lyckats omvända din problemis... Jag är lika "galen" själv, min hemliga passion är att få hästar med tidigare dåligt beteende att bli trygga och ombytta. Har en valack i träning just nu som för 10 mån sen var helt oanvändbar. Har byggt om honom sakta o målmedvetet och idag är han riktigt trevlig att rida även om en hel del återstår. Har funderat på att tävla i maj på prov (mest för att ha ett mål att jobba mot) o nu fick jag nytt mod. Tack! Lycka till med din häst och ert framtida tävlande./Ninni

Hoppas det går bra för dig och hästen! Håller tummarna för er, själv var jag tvungen att sälja min problemhäst eftersom hon inte kunde ridas av mig.

Nu har vi äntligen (efter ett par inställda/framflyttade tävlingar) varit ute på vår första tävling! Målet jag hade satt upp var helt enkelt att vi skulle hålla oss kvar på banan o inte få panik över ngt... Det gick strålande!!! :banana:
Det fanns massor av saker som i tottons ögon var livsfarliga... men han litade till mig o gjorde det jag bad honom om trots att han trodde att publik, speakerbås, grindvakter o eventuellt en o annan varg i skogen skulle komma o äta upp oss näs som helst :eek:

Han var jätteduktig!!! Vi tog oss tom till final o fick träna på finalridning med hela fem hästar på banan. Blåste som bara attan gjorde det o en häst drog i galoppen o kom farande om oss, men trots allt kunde vi genomföra vårt program med bara ngr vanliga gångartsmissar o knipa åt oss en rosett! (Totton hade nog gjärna varit utan den förstås... den var ju jätteäcklig... ;) )

Hur som helst... snart är det dags för nästa tävling o förhoppningsvis blir tävlingsbanorna mindre skräckinjagande efter att han har sett den ngr gånger.

Ninni... jag tycker absolut att du ska ut o testa tävlingsbanorna med din "problemis"!!! Ta det bara lugnt o sätt upp målet att bara träna på att tävla. Var annars hittar man så mycket folk, flaggor, regnkäder, skränig musik, skällande hundar, barnvagnar osv osv att träna bland? Försök välja en mindre tävling (gärna lättklass el träningstävling) som första tävlig o gradera sen upp efter att hästen blir tryggare.

LYCKA TILL!!! Nu ska jag gå ut o pussa lite på min fina tävlingshäst som inte längre känns som ngn problemhäst!!! :love:

Ett JÄTTEGRATTIS till den stora framgången! En sån rosett värdesätter man nog mer än någon annan. Men säg för guds skull inte till "min" Sleipnir att t.o.m. rosetterna är förklädda monster. Då vågar han väl inte ens gå förbi prisbordet på väg in på banan:smirk:

Tänkte ju tävla 14 maj hemma men min älskade:love: :love: :love: gammelpålle dog förra onsdagen och jag har inte orkat träna de andra efter det:cry: :cry: :cry: . Så nu är Sleipnir spänd och hoppig igen och galopperar på stället när det blir minsta press. Va helt hopplös - nej, tvärtom egentligen för han hoppar och kränger rätt mycket - tis och ons. Känns bäst att skjuta fram premiären något, märks ju direkt när han inte rids varje dag. Men ut på banan SKA vi!!! Du får gärna PMa mig så kan vi utbyta erfarenheter. Kämpa på! Ninni

Nu har vi varit ute o tävlat igen!!! Denna gång var han mycket mer avslappnad o utförde allt som han skulle... jag la fortfarande ingen riktig press på honom utan lät honom titta o förundras över alla konstigheter. Tyvärr orkade han inte riktigt, men det känns som ett mindre problem i sammanhanget. Första klassen fyrgång (öppen klass) gick riktigt bra! T1:en däremot som startade bara en timme senare funkade inte pga trötthet, men han var lugn o samarbetsvillig o det var ju liksom det som var målet...

JAG ÄR SUPERNÖJD!!! Tom poängen blev helt acceptabla. 2:a tävlingen på en häst inköpt som "problemhäst" för 15 000:- fick i öppen klass V1 ett snitt på 4,90 o då finns det massor som går att förbättra. Detta var genom ridning helt utan press, han fick liksom bara tuffa runt i alla gångarter.

Känns kul att veta att jag nu kan lägga energin på "vanlig" träning som bara går ut på att få mer styrka o mer kondition i hästen, sen kommer alla bitar att ramla på plats o vi kan jaga poäng istället för att fly från monster :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 730
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka