Tävlings sele

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LillaRosen
  • Startdatum Startdatum
L

LillaRosen

Hej, ska börja tävla med mitt varmblod och tänkte då köpa en ny QH sele. Som jag då kan ha bara till tävling, eftersom det enda kravet på selen i tävlingssamanband är att dom ska vara hela o rena!

Har tittat runt på begagnade (fattig student ;)) selar, dom duger väll?
Den jag har fastnat lite extra för är en sk, lättviktssele. Va menas me de?

Sen finns de ju mer benämningar så som; Travsele QH Racing, Travsele QH Extreme Racing, Travsele QH Elite!
Fattar ingenting? Nån som vill förklara?

Är det nån sele som ni starkt rekomenderar till tävling?
Vad har ni här på Buke för selar när ni tävlar era hästar?

:cool:

Sv: Tävlings sele

Spelar väl ingen roll , bara som du säger är hela och föralldel rena :D
Jag har walsh syntetsele i lopp, och finnntack o tärnsjö i träning( läder)

Jag har beställt en syntet-sele från Wahlsten men den har inte kommit ännu.

Med lädertömmar som har utanpåliggande förstärkning så som rekommendationerna i utrustningsreglementet är nu. :cool:

Lättviktssele är oftast en syntetsele och de riktigt lätta selarna har inget däckeljärn i däckeln. Selar utan däckeljärn skulle inte jag köpa, kan lätt bli tryck av dem är min erfarenhet.

De andra namnen du skriver är olika modeller av QHselar, det kan skilja på hur snygga och välarbetade de är, kvalité på material, metallen i beslag, andel syntet/läder, vikt osv.

Några vanliga märken är:

Walsh

Wahlsten

Finn Tack

JN

Sen finns det en uppsjö selar som tillverkas i asien och även i baltländerna av skiftande kvalité. De fyra ovanstående märkena borgar i alla fall för en viss kvalité.

Jag köper hellre en begagnad sele i gott skick av välkänt märke än en billig asiensele!

Jag har beställt en syntet-sele från Wahlsten men den har inte kommit ännu.

Med lädertömmar som har utanpåliggande förstärkning så som rekommendationerna i utrustningsreglementet är nu. :cool:

I norge har man nu förbjudit de nya Wahlstentömmarna på grund av olyckor, det finns tydligen två olika modeller av tömmarna på marknaden!

Läs mer här! LÄNK

Ska gå ut i stallet nu och titta vilka jag har, aldrig använda ännu i alla fall!

Om den kommer direkt från Wahlsten nu så borde den vara med den förstärkta varianten av töm får man hoppas!

Jag har fått selen nu och tycker att det ser ut som om jag har nylonförstärkta tömmar, dock lite svårt att se på svart.

Jag har mailat återförsäljaren och bifogat länken, så jag hoppas på svar snart. :laugh:

Annars verkar selen riktigt trevlig. :idea:

Har en protecto swivel QH sele helt underbar helt i syntet som dessutom aldrig blir hård på vintern. Swivel QH innebär rörligga QH fästen så selen inte trycker in i hästen alls när hästen går i kurvor. Har samma sele hemma som i lopp men borde dock köpa en extra snart:o bara jag får mera pengar:p Det finns fina billiga syntet från finntack som jag hade förut men protecto selarna är underbara. :love:

Liknande trådar

J
Körning Hejsan på er! Jag är så glad nu att jag har hittat en rockard :banana: Det vart den som man kan göra om till släde. Men jag...
Svar
5
· Visningar
916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka