Tävlings frågor

A

amajda

Hej, Jag har ett par frågor som är lite "tävlings" inriktade ;)

1. Från vilka hoppklasser blir det vet. kollar ?

2. Måste man ha kavaj när man hopptävlar, jag har hört att man inte behöver det och så men jag är ju nybörjare och är lite osäker på detta ;)

3. Om jag tävlar ponny dressyr måste man ju ha sporrar och dom får inte vara längre än 15 mm, ska dom vara junior då, lixom godkända för ponnytävlingar, eller kan dom bara vara 15 mm rakt av ?

Jag vill gärna ha många svar, även om det var lite töntiga frågor som jag ställer :angel::)

Sv: Tävlings frågor

Fråga 1 kan jag tyvärr inte svara på. :o

Fråga 2. På lägre tävlingar än regional får man ha fritidsjacka eller långärmad tröja utan luva.

Fråga 3. Du måste inte ha sporrar förrän på regional tävling, så på lokal och klubb kan du vara utan. Anledningen till att vissa sporrar heter Junior är mer för att anvisa storleken på själva bågen, alltså det som sitter runt hälen och inte piggen som sticker ut. (Om du förstår vad jag menar) :o Så har man stora fötter så går det bra att använda vuxensporrar så länge piggen inte är längre än 15 mm och de måste vara avrundade/trubbiga för att vara tillåtna på ponny.

Ett tips är att du går in på Svenska ridsportförbundet och kollar i TR som finns under avdelningen Tävling. Där ser du precis vad som är tillåtet och inte. Ett annat tips som kan vara lite mer lättläst är stallbacken (sök på google). Där finns reglerna sammanfattade.

Hoppas du fick lite mer kött på benen. :idea:

Sv: Tävlings frågor

På din första fråga så är det veterinärbesiktning från regionalnivå och högre.

TR är lite svårläst, men stallbacken är ett jättebra ställe där du får svar på många frågor
allt från klädsel till hur det går till på en tävling

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 211
Senast: Freazer
·