Tävlingar på vintern & nån som ridit Greve & Ekenäs ritterna?

Snobben

Trådstartare
Ni som tävlar nu i mars,hur tränar ni?Rider ni hela vintern(utan vila),klipper hästarna osv?Tävlar ni med broddar(4 per hov)då det är snö?*nyfiken*

Greve & Ekenäsritten,nån som ridit dom? :bump:

Så tråkigt med alla träd osv här i småland,dacke är ju inställd & tjustritten flyttad till augusti... :(

Kul & åka iväg & tävla längre bort men med dålig ekonomi,gammal bil & ingen egen transport så blir det ju lite krångel :cry:

Sv: Tävlingar på vintern & nån som ridit Greve & Ekenäs ritterna?

Jag låter Spirre ta det lite lugnt på förjulsvintern, dvs fram till mitten av december. Det innebär att vi rider lite annat, mycket dressyr, western, löshoppning, men inga hårda pass och försöker ha lite lättsamt och roligt. Sen kör jag igång med ren distansträning och i början checkar jag av hur han ligger i kondition och sen lägger jag upp ett träningsschema för januari - mars.

Jag klipper inte Spirre eftersom han är så frusen och inte har så mycket vinterpäls heller. Det är inget problem förrän vi börjar träna hårdare och det blir varmare på dagarna men då är vi inne i februari och han börjar då ändå tappa pälsen.

Jag har alltid fyra broddar per sko under vintersäsongen (månadsskiftet okt-nov till april). Dock har jag inte snösulor eftersom min häst har en tendens att få rejält med tappskor med sulor inunder. Men det brukar inte vara så stora problem med snöklampar i hovarna eftersom man travar och galopperar så mycket.

/Camilla

Jag red Grytritten förra helgen(19/3) och ska rida Svegsritten nästa helg(2/4), båda dom går på snö & vinterunderlag.

För min häst blev träningen lite annorlunda iår då fick föl i somras och därav vilade hela sommaren då hon gick med fölisen.
Red igång henne i slutet av aug och red endast lugnt där fram till jul = 4 månader.
La in lite distanspass före jul & det svarade hon bra på, så januari - mars har det blivit mest distansträning. Varvat med tömkörning som vi båda tycker är roligt.

Dock blev hon sparkad i slutet av januari och fick gå lugnt i 2 veckor.

Hon klipps på hösten, i september oftast, får väldigt mkt päls. Klipps sedan en gång till i januari vid behov. Vilket det var behov av iår.

Rider fyrbroddat och med sulor.

Jag har ridit Ekenäsritten. En jättefin ritt! Du rider förbi slott och fina gårdar. Det är då skrittsträckor så du kan hinna njuta av utsikten :)
Bra banmarkeringar, trevliga funktionärer var det också!

På Järlåsaritten hade jag snösulor och fyra broddar. Nomralt rider jag tvåbroddat men broddade i extra dagen före ritten för att hon skulle ha bättre fäste under tävlingen. det fungerade mkt bra.

Jag rider under hela året, tar det lite lugnare under hästen med mer mjukgörande arbete. Vila blir ngn vecka då jag har semester eller är förkyld..Ingen lång vintervila.

Har klippt ena hästen en gång i nov, den andra nov+nyår.(Hunterklippning)
Täcken ute och vid riktigt kalla nätter täcken inne.

Jag har oftast oskodda hästar hela vintern, förra året slängde jag på skorna två-tre dagar innan start på nybyggets 120 km ;) Fungerar mycket bra de vintrar det inte är is överallt...

Under vintern tränar jag olika, eftersom jag har flera hästar att rida, så de får vila vid olika tillfällen. För min valack är vilan mycket viktig för hans psyke, han behöver då och då under året en totalt ridfri vecka här och där, man märker på honom när. Man försöker ju traggla lite dressyr även om jag ogillar det, hoppar ibland och klättrar så ofta jag får tillfällle. Distanstränar gör jag vintertid, då de bara "underhålls" mellan tävlingarna - då ska de inte träna, utan ladda upp för tävling.

Camilla

Åh...Vad mysigt det låter! :) :d
Hoppas att vi kan åka på den! :bump:

Till alla:Tack för svar!Försöker få igång våra pållar,har inte blivit så mycket mer än mest skrittpass innan,har ridit mkt barbacka pga inga bra sadlar.Men nu har vi våra bomlösa! :love:

Pratade med hovslagaren ang fyra broddar,att det borde bli jämnare,men han sa att det enl en veterinär som forskat om det skulle förstöra mer än två broddar för hästarnas ben osv.
(bli mer tvärstopp i tån)
Men,när man måste ha fler broddar så går det ju självklart inte att göra nåt annat.& det var ju hans åsikt.

Hej!
Tänkte bara säga att jag varit funktionär på Ekenäsritten två år i rad, har aldrig sett något annat än människor som strålar när de kommer i mål. Vad jag hört ska sträckan vara kanonfin! Ska dit i år med min ponny!

Sitter nästan i samma sits som du, ingen egen transport, dålig ekonomi. Dessutom verkar tappskor förfölja mig så det känns som om jag hela tiden står still och trampar. Men man får inte ge upp, så löser det sig. Eller hur? :)

/tilla

Hi hi,ja vi får kämpa på! :)
Låter toppen ju!Hoppas vi ses där då! :D
Hur är det med övernattning där?Okej & campa?
Vad har du för ponny?

Oj, vet inte hur det är med övernattning.
Jag har ett connemarasto, helt underbar! Vi har hängt upp sen jag var liten :love: Och du?

/tilla

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror nog att du får tälta där, dt fanns gott om utrymme men kolla med arrangörerna.

En varmblodsvalack! :) :love:
Ska du övernatta där med din häst eller bor du i närheten?

Jag åker hem, har hästen i Kolmården så det är bara fem-sex mil hem :) Du ska möjligtvis inte till utbildningsritten i Björkvik på lördag? Eller till prova-på-ritten i Närke den 14 maj?

/tilla

Senast ändrad av en moderator:

Ok!
Var ligger dom ritterna?Låter långt bort! ;) (från Småland)

Utbildningsritten är i Björkvik imorrn (nervös nervös) och den andra är någonstans i Närke. Kanske lite långt från Småland ja :) Tänkte inte på det.

/tilla & olga

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka