Matten

Trådstartare
Finns det någon här som har en häst/ponny som absolut inte funkar på tävling (är knäpp/galen/busig/stel mm), men går som en klocka på hemmaplan? Min häst hade en period i vintras då han var helt galen...:crazy:, på träning då, (jag menar verkligen galen!) han fokuserade så mycket på vad andra hästar /människor gjorde, särskilt små ponnisar som bara "virvlade" om kring honom...nu fungerar han jättebra och jag hoppas att det fortsätter så.Men jag känner att det snart skulle kunna vara aktuellt med någon liten tävling, och hur han uppför sig är något som jag då kommer oroa mig för :eek:. Är ju jättepinsamt att ramla av på tex. framridningen pga. att han beter sig som en knäppis? (skulle själv tänka, vad har ni här att göra...hm.) Visst någonstans måste man ju börja...Kan inte ni berätta hemska tävlingsminnen, så man vet att man inte är ensam ha, ha?!:D

Sv: Tävling

Jag har bara varit ut en gång med min knäppa Sune...

Det hela började ganska bra, han var ovanligt lugn när jag sadlade och sen satt upp skrittade han lugnet till framridningen. På framridningen var han lugn i ca 5 sekunder. Sen för han i luften, gick på bakbenen och gjorde luftsprång. Pinsamt tänkte jag, jag kanske ska longera honom lite på fältet och göra ett nytt försök. Sagt och gjort. När jag satt upp andra gången höll han sig i skinnet i kanske 10 sekunder innan han än igen for i luften. Jag ville bara dö. Men vi tog oss igenom det och när vi blev inkalade i ridhuste var han okej, spänd visserligen-men det var jag också... När vi red i collecting ring började den riktiga mardrömmen. Sune hörde hästarna utanför och for i luften gång på gång. Jag skämdes verkligen då tjejen som var inne på banan red en fyraåring som var ute första gången. Suck och stön. Väl inne på banan gick det över förväntan tills det att han gick i luften igen och jag tappade konceptet. Så jag utgick.

Kan erkänna att jag inte är jättesugen på att ge mig ut igen, en vill inte erkänna mig besegrad. Väntar nu på att ena klubben här i närheten ska börja med pay´n ride snart. Då tänkte jag börja med ett par sådana och sen kanske våga mig ut på riktigt igen.

Kan tillägga att han även får liknande spel på hemmaträning, men inte riktigt i samma utsträckning.

Åhh vad det var skönt att läsa...(dock inte så kul för dig...:crazy:)
Matte gjorde sin debut på dressyrbanan nyårshelgen förra året(bara en liten klubbtävling), och den tävlingen glömmer inte jag heller i första taget...:angel: På framridningen var han helt skräckslagen av alla andra hästar som for omkring, han tvärvände bockade, galopperade iväg säkert hundra gånger. När det väl var vår tur så var han helt slut, luften hade gått ur honom, så jag fick använda benen väldigt mycket om man säger så...:rofl: Men nu är han faktiskt jättetrevlig efter att jag gjort som jag kallar det för, "skrämselövningar", efter första övningen var han som en annan häst (låter lite osanolikt), kan liksom fokusera på ridnigen och inte på allt annat som kanske kan vara farligt.
Det var i alla fall intressant att läsa om din upplevelse, man tror ju ibland att man är ensam med att ha en knas häst!
Mvh. Matten

Min häst som i dag är 16 år och en trygg läromästare som tävlas tom Msv B (plac i LA.5) var absolut skogstokig på dressyrtävling som ung! :eek: Tja...vad har vi inte gjort? Ett urval:
1) blivit diskade för hon stog & reste sig vid utgången och ville gå ut till de andra hästarna
2) fått 39 % och kommentaren "tyvärr något obstinat för dagen" för hon var mer på fel ställe än på rätt i hela programmet
3) blivit avkastad på framridningen så jag fick en lättare hjärnskakning eftersom hennes bästa hästkompis gick ut därifrån

Så tja..det började inte så bra. Med henne var det mkt problem pga hon var så flockbunden. Hon ville inte vara själv inne på tävlingsbanan och var jättestressad om andra red för nära/fort på framridningen. Detta var ju ett problem som fanns hemma oxå men märktes mindre då eftersom jag "bäddade" mer hemma genom att rida ut med andra hästar, se till att inte gå till ridhuset då det var jättemkt folk osv.

Men den dag jag började få kollen hemma hade jag det på tävling oxå. I dag är det inga som helst problem.

min häst är supersnäll, lugn med mera hemma, på tävling (även hemma på klubben) så kan hon få för sig att bara stå på bakbenen, raketbacka och "dumma" sig. trots att hon är ett halvblod kan hon älga iväg i tralopp :o
rider fram i god tid och har aldrig fjärilar i magen då jag vet att det inte finns något "att tävla om" på en klubbtävling.
på dressyr har jag fått kommentaren "glimtar till ibland" "kan bättre" "kan bli riktigt fin".
till höst hoppas jag att hon mognat till sig, då blir det klubbdressyr och nästa sommar kanske det blir lokala om hon lärt sig att hålla sig i skinnet!

Min första tävling på min buse var för några veckor sedan.
Ett 6 årigt halvblod med speciellt humör.

På framridningen travade han runt stel som en pinne, dock snäll.
När vi skulle in på banan vägrade han först gå in. Sen har jag inget minne av ritten :angel:Jo, jag minns typ att han försökte gå ut där grinden varit och började backa och konstra. Bockade vilt vid en galoppfattning och vägrade fatta en galopp (han märkte väll inte min skänkel, tittade på allt runtomkring)

Men jag kan lätt ge mig ut på tävling igen :bump:
Är inte så rädd för att skämma ut mig, men tror jag håller mig till claerrounder ett tag :rofl:

/B

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka