tävling imorgon

Sv: tävling imorgon

Den eländiga historien om Cheechako - Av Eva

Januari 2001
Jag ser en annons på Internet om en arab/paintkorsning hos en hästhandlare och vi hade ju letat häst ett tag... fina bilder på hästen och jag kände att -vad fan, vi kan åka ner och titta... blir det inte den så har X ju flera hästar att kolla på.
Jag kommer nedan att tala om hästhandlaren som X
När vi kom fram var det sena kvällen men trots det ett stallbesök för att titta på de 42 hästar som stod i stallet.
Många stod tillsammans i för små boxar och det blev allmänt oroligt när vi klev in. Efter en stund så visade X på Chiefen - hästen vi intresserat oss för via Internet. Liten och tunn och utåttåad som attan stod han där tillsammans med en jämngammal unghingst med upprivet öga samt en stor, äldre valack.
Den äldre hästen var en svartskäck och de små unghingstarna var mest grå eller skäckaktigt grå.
Hungriga... letade hö...
Vi gjorde natt och bestämde oss för att titta närmare på båda unghingstarna nästa dag. Någon outgrundlig känsla gjorde att jag ville titta på hingsten med det kassa ögat.
Efter frukost bar det av ner till stallet. X var där och gjorde allt för att med vacker tal försälja sina varor. Det var bara unghingstarna kvar i stallet. Resten var utsläppta och man höll på att mocka. I boxen kippade det om fötterna när jag trängde mig in (inte mockat på 2-3 veckor) och skulle titta närmare på dem. X slängde åt oss några piggborstar och vi började dra av dem den värsta skiten. Efter en stund upptäckte vi att det inte gick att få loss all intorkad bajs och muttrade lite. Men X stod där och pratade om hur snälla de var, att de hade tvättat dem med högtrycket!!! igår innan vi kom och bla...bla.. bla...
Det slutade med att vi tog båda med oss på en promenad. Jag tog Chako och Lasse formligen släpade på Chiefen.
Bägge var i dåligt hull. Väldigt ulliga i pälsen men under den så kändes varenda revben. Precis som Biafra-barn så var de bara skinn och ben men med jättestora uppsvullna bukar.
När vi var åter så skulle X tvätta ur det inflammerade ögat. Fram kommer X med en vattenfylld gammal tekopp och en spruta i högsta hugg. Våldar genom att bara spruta med full fart i det blodiga och variga ögat. Hästen blir hysterisk och försöker resa sig, jag hänger oförberett som en vante i grimman. Funkar inget bra då tar X tekoppen och kastar inehållet så gott X kan in i ögat. Det var den tvätten det....
En sak var säker - hästen såg åtminstone med ögat för så fort man visade handen i närheten av det så skyggade han.
Där och då bestämde jag mig. Någonstans i hans ögon fanns något som ropade på mig.

Från min mun sade orden sig själva... -Jag tar honom, men jag vill ha honom kastrerad här nere. När han läkt ihop vill jag ha honom hemskickad med lastbil! Sagt och gjort vi kom överens om att så skulle bli...

På hemvägen stönade Lasse lite, ingen veterinärbesiktning... ett riktigt grisen-i säcken köp. Otroligt nog fanns en språngsedel... vilket gjorde att jag senare kunde spåra upp både hans mamma (Connemara) och pappa (Paint)... men det är en annan historia.
Jag funderade på vad jag gjort egentligen, jag visste ju inte ens vilken färg hästen hade (X påstod att han egentligen var borkskäck men han var ju faktiskt grå... kanske gråskäck.)
X skickade upp honom till mig med hästlastbil 4 dagar efter kastreringen, detta trots att vi kommit överens om att han skulle läka ihop innan hon satte honom på lastbilen.
Min väninna Annelie var hemma när han kom, hon var mycket nära tårarna när hon så vilken eländig varelse som anlänt.
Vi började med att klippa bort grimman som sedemera kom fram att han haft sedan han var en fölis. Vidare ägnade vi 3 timmar åt att svampa och tvätta bort allt blod och intorkad diarree som runnit efter bakbenen. Svansen var som en hård bajskaka.
Hans inflammerade öga var ingen rolig syn. Varet hade runnit och låg som en tjock, hård kaka nedanför ögat. När vi varsamt svampade bort varet följde delar av pälsen med.
På magen och låren gick inte det intorkade bajset att få bort med vare sig tvättning eller piggskrapa så vi fick helt enkelt klippa bort det. Värst var kastratet, det hade börjat svullna och det var skorpor och intorkad diaree där det normalt borde komma ut sårvätska.
Chako stod hela tiden tålmodigt och lät sig behandlas - jag tror han förstod att vi var goda och ville hjälpa honom.
Slutade med att han två dagar efter att han anlänt hade 40 graders feber och "paketet" var stort som en fotboll. Fick tag på Vet. som gjort kastrationen och fick då höra att den hade varit bökig och Vet. fått gräva en del eftersom Chako haft dåligt utvecklade bollar... Så Vet blev inte förvånad att jag ringde (Enligt X hade ingreppet gått SÅ BRA SÅ!). Det slutade med att vi fick ge honom antibiotikasprutor i 10 dagar både morgon och kväll, utan det hade han dött.
Jag hade en Representant för svenska hästars värn ute och tittade på honom när han kommit hem. Representanten blev förfärad och skickade ytterligare en Representant till X som sedan resulterade i en anmälan till djurskyddet eftersom man kunde konstatera att hästarna var undernärda, flera stod för trångt i samma box, att det inte var mockat på veckor etc.
Efter någon veckas idogt borstande och rengöring visade det sig att Chako faktiskt var skäck, troligtvis gråskäck.
För övrigt var han full av lus och mask. Hade konstant diarre i ca 8 mån innan magen började räta på sig.....
När våren kom och Chako började sätta sommarpälsen så hittade vi plötsligt gula strån under det grå. Förvånande men roligt .... - då var ju åtminstone något som X sagt sant. Idag är Chako gulbrun skäck.

Nu när jag skriver det här har vi haft Chako lite mer än ett år och han har blivit en fin och harmonisk kille, det har dock varit en hel del jobb med att få ordning på honom.
Hans öga kommer aldrig att bli riktigt återställt eftersom en liten del av nedre ögonlocket saknas men vetrinären säger till oss att det inte ger honom större men än att det kommer att rinna litet mera ur det ögat än vanligt.

Som en passus så fick jag höra på omvägar att en bekants granne hade köpt den häst vi for ner för att titta på (Chiefen) som stod i samma box som Chako hos X.
Efter någon vecka upptäckte de att något inte stod rätt till med ena bakbenet. En del Vet. undersökningar senare och till slut röntgen kunde visa på att hästen hade ett brutet skenben bak. Skadan var över ett år gammal... det säger allt.......seriös hästhandlare..*ironi*.... -kunde ju faktiskt lika gärna ha varit min lillkille.

Det var det =).
Förlåt för trådkapningen...:angel:
Finns mer bilder på min hemsida för den som vill se.

Dalakhay skrev:
Här kommer några! Har inte laddat upp fler på photobucket än tyvärr.
Kommer senare

PICT9760.jpg

PICT9783.jpg

PICT9735.jpg

PICT9756.jpg

PICT9795.jpg

PICT9774.jpg

Ohh, vad fina hästar!

Vilken hemsk berättelse, men vilken tur att det finns folk som tar sig an dessa stackars hästar och gör deras liv 1000 gånger bättre! :) Man kan ju lätt se att Chako trivs med sitt liv nu :)

Men hur gick det då? Är ju hur nyfiken som helst på resultatet:bump:

Var det kallt? Det ser lite burrigt ut på bilderna? Hur var underlaget i ridhuset?

Hola,

Jälit kallt, blåsigt och ruggigt. Vattnet pajjade så alla fick gå på toa i lämpligaste buske...

Underlaget var ojämt men inte så halt som när du och Alazzi gick omkull där för ett par år sedan.

Vi hade trevligt ändå allihopa, trots blåsten...

mvh Eva

Ja, den gången var det halt:crazy: Det var ju hästar som gick omkull i klassen före mig också...

alazzi skrev:
Men hur gick det då? Är ju hur nyfiken som helst på resultatet:bump:

Var det kallt? Det ser lite burrigt ut på bilderna? Hur var underlaget i ridhuset?

Usch det var riktigt kyligt och jag har åkt på jordens förkylning. Har levt på Ipren, echinagard och nässpray den senaste tiden :p

Chako mosade sig igenom trailbanan med stackars Lotta men de andra klasserna gick bra. Vi knep en grön en gul och 2 blå stora fina rosetter:bump: .

själv så knep man sin första röda rosett :) hihi! det var i Trail, var bara med i en klass. Men där jag var var det inte det bästa underlaget i ridhuset, på tok för hårt underlag, man fick rida fram inne på tävlingsbanan för att den rätta framridningsbanan var täckt med vatten, det droppade vatten från taket i ridhuset men annars helt okej... ;) tyvärr så vet jag att det var flera ryttare och hästar som blev sjuk efter tävlingen... de reininghästarna som verkligen kan stoppa och som försökte med det på tävlingen bara stuttsade i stoppen :( Men för min del är jag helt nöjd, hästen fick komma ut och få miljöträning, han var otroligt lugn för att vara honom och så blev vi ju placeraqde bra! :)

real_cowgirl skrev:
själv så knep man sin första röda rosett :) hihi! det var i Trail, var bara med i en klass. Men där jag var var det inte det bästa underlaget i ridhuset, på tok för hårt underlag, man fick rida fram inne på tävlingsbanan för att den rätta framridningsbanan var täckt med vatten, det droppade vatten från taket i ridhuset men annars helt okej... ;) tyvärr så vet jag att det var flera ryttare och hästar som blev sjuk efter tävlingen... de reininghästarna som verkligen kan stoppa och som försökte med det på tävlingen bara stuttsade i stoppen :( Men för min del är jag helt nöjd, hästen fick komma ut och få miljöträning, han var otroligt lugn för att vara honom och så blev vi ju placeraqde bra! :)

Vilken tävling pratar du om?

real_cowgirl skrev:
Men där jag var var det inte det bästa underlaget i ridhuset, på tok för hårt underlag, man fick rida fram inne på tävlingsbanan för att den rätta framridningsbanan var täckt med vatten, det droppade vatten från taket i ridhuset men annars helt okej... ;) tyvärr så vet jag att det var flera ryttare och hästar som blev sjuk efter tävlingen...

Med tanke på både din och vår tävling så tycker jag att det är underligt att tävlingsarrangörerna lägger tävlingar på sånna anläggningar. Här i våra krokar finns det hur måna anläggningar som helst som både har bättre underlag och som säkert rymmer mer publik. Men men, man ska inte klaga, vi hade skoj ändå.

Whalor skrev:
Med tanke på både din och vår tävling så tycker jag att det är underligt att tävlingsarrangörerna lägger tävlingar på sånna anläggningar. Här i våra krokar finns det hur måna anläggningar som helst som både har bättre underlag och som säkert rymmer mer publik. Men men, man ska inte klaga, vi hade skoj ändå.

Jo, visst är det lite konstigt... man tycker ju att arrangörerna ska kolla upp underlag, framridningsbana mm. så att är bra!

nepp, en tävling som WINN (Westernryttarna I Nedre Norrland) anordnade.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 314
Senast: Murray
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 196
Senast: Gunnar
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025