Tävling + FIPO

elfi

Trådstartare
Jag sitter nu och funderar på att anmäla mig och Filipus till en öppen klass och eftersom jag nu köpt FIPO så har jag lusläst den men det var några saker jag funderade över;

* I Fipo står det att om man tex tävlat T1 får man ej starta en T2 eller liknande, stämmer det?

* Hästen måste vara skodd på ett visst sätt, gäller det även öppen klass?

* Efter att ha suttit med domarna och hört dom klagat eller berömt hästrna blir man nästan nervös över vad dom ska tycka om min lilla kille och hans ngt spända tölt, hur pass hårt bedömer dom en i öppen klass?

* Gäller B- och A-finalerna även i öppen klass?

och så den slutliga frågan:

Vilken klass skulle ni valt att rida på första tävlingen på en fyrgångare med bra tölt och någorlunda bra trav? T1 eller Fyrgång?

Kan ju tillägga att jag tänker inte rida första tävlingen och sikta in mig på placering, jag vill bara att Filipus ska få komma ut lite och så vill jag se vad domarna tycker och tänker om oss!

Sv: Tävling + FIPO

En häst får bara stara i EN töltgren på samma tävling. Däremot får du rida olika töltklasser på olika tävlingar.

Om hästen är skodd, vilket den bör vara på tävling ska den vara skodd enligt FIPO.

Du vågar absolut tävla, vi domare är domare just för att vi älskar att titta på och döma hästar. Vi dömer efter samma skala i ALLA klasser och grenar.

Ja samma regler för finaler i alla klasser.

Vill också passa på att önska dig lycka till på din första tävling!:)
Det viktigaste är trots allt att ha kul.

* I Fipo står det att om man tex tävlat T1 får man ej starta en T2 eller liknande, stämmer det?

Det stämmer, du får bara starta hästen i en töltgren.

Gäller alla tävlingar regleras enligt FIPO oavsett nivå.

* Efter att ha suttit med domarna och hört dom klagat eller berömt hästrna blir man nästan nervös över vad dom ska tycka om min lilla kille och hans ngt spända tölt, hur pass hårt bedömer dom en i öppen klass?

Man har samma bedömningsgrund som i vilken tävling du än väljer, lätt, öppen eller nationell.

Ja om antalet startande i klassen medger A och B final, annars blir det endast A final och i sämsta fall kan man samköra junior/YR samt senior för att kunna få en final.

Varför välja en gren, starta i bägge vet ja. 1 töltgren och en gångartsgren.

Till att börja med tror jag (men det finns folk som vet bättre än mig) att betäckningen T1 avser A-klass, tror att det heter T3 när det är B- och C-klass.
Personligen skulle jag nog valt att starta i en av de gamla lättklasserna (T5 och V5 tex, det finns ju dock fler "lätta" töltklasser och det verkar vara så att tävlingsarrangörerna väljer en av dem)som första tävling och inte öppen klass men det beror ju på hästen också, har man en häst med en bra ökad tölt kanske det känns roligare att starta i öppen klass genast.

Jag sitter nu och funderar på att anmäla mig och Filipus till en öppen klass och eftersom jag nu köpt FIPO så har jag lusläst den men det var några saker jag funderade över;

och så den slutliga frågan:

Vilken klass skulle ni valt att rida på första tävlingen på en fyrgångare med bra tölt och någorlunda bra trav? T1 eller Fyrgång?

Kan ju tillägga att jag tänker inte rida första tävlingen och sikta in mig på placering, jag vill bara att Filipus ska få komma ut lite och så vill jag se vad domarna tycker och tänker om oss!

Hej hej!

Man får bara tävla en töltgren på samma tävling.

Skoningsreglerna gäller alla klasser

Självklart vågar du tävla, men de bedömer dig hårdare i en öppen klass än i en lättklass (Eller, rättare sagt, kraven är högre). Men någon gång måste ju vara den första!

B-finaler och A-finaler gäller, men det beror lite på hur många som är med i klassen ifall det blir final elelr inte, och om det blir både A-final och B-final.

Som första tävling hade jag inte valt att starta öppen klass överhuvudtaget. Jag hade valt lättklass, och då startat både ne töltklass och en fyrgångsklass :) Då har man två chanser att komma in på banan och känna av hur det känns!
Allra helst på en tävling typ "Lätta KM" eller "Lätt sommartävling" eller liknande.
T1 och V1 (dvs öppen klass) hade jag väntat med tills jag och hästen kände oss mer varma i kläderna på tävlingsplatsen.

Lycka till!

Då kommer jag också med en fråga.

Det är angående skoningar osv, jag fattade inte riktigt.
Man får ju inte ha 10:or+sulor+silikon men får man ha 10:or+sulor bara? Elelr får de bara vara "normala"? Hoppas ni fattar ;)

Kul att ni ska ut och tävla!
Men som de andra sagt ovan hade jag nog startat i en lättklass i både fyrgång och tölt. I öppna klasser visar man upp momentet ökad tölt, i T5 t ex ska man bara visa ökad steglängd på långsidorna. Samma sak i fyrgången, i V5 saknas den ökade tölten och man visar bara upp arbets- till mellantempo.

Lycka till!!

Tack alla som svarat! :)

Här tränas det för fullt kan jag säga :angel:

Ska troligtvis anmäla mig till en tävling imorgon som är strax innan vi flyttar upp till wången, lätt klass. *Nervöst*

Funderar på om jag ska skita i fyrgången och bara köra en tölt-klass istället. J**ligt sugen på T2 men om jag känner Filipus rätt kommer han vilja tävla mot alla andra i finalen (om vi kommer så långt) för man rider ensam i första omgången väl? Eller det gör man kanske inte? *Jag som dömde T2 på SM och minns inte ens hur det gick till..*

Varför jag inte vill starta fyrgången är enkel, Filipus kommer troligtvis hoppa över staketet i galoppen :angel: Satte upp ett litet staket i paddocken som jag tränade galoppen på och helt plötsligt tog han sats och flög över staketet (det lilla staketet som man har runt ovalbanan). :o Vilken pålle jag har..

Dessutom måste jag nog sko om honom, vet ej om mina skor är godkända.. Efter en massa strul med hovslagare funderar jag på att byta men jag har noll koll på skor, kan man säga till i hästaffären att man vill ha ett par skor som är 20 mm bred och 8 mm hög var det va?

Nej, T.2 rids alltid i grupper om tre ekipage, även i uttagningen.

/Malin

Attans! Just att rida med 3 ekipage på banan är något vi inte kan eller har tränat på och känner jag Filipus rätt kommer han tro att han ska galoppera banan runt. :o Hade vi varit ensam då hade det nog gått bra. :D

Justja, höll på att glömma. Får man tävla med 280 grams boots på lätt tävling?

Vi är anmälda nu, men jag tror jag ska stryka mig igen, han är dålig i ögat min kille. :cry: Jag anmälde oss till en T7 och en V1 bara för att prova på, vad tror ni om dom klasserna om jag skulle starta? men som sagt, jag tror jag stryker mig.

Mitt tips till dig är att köpa ett FIPO, där kan du läsa all regler och om dom klasser som finns.

Det är upp till var och en att bestämma när man tycker att det är dags att tävla men jag skulle vara mycket tveksam om jag inte hade kontroll på hästen hemma. De problem man har där blir oftast värre när man kommer till en tävling och är nervös.
Man bör tänka på att det inte bara är man själv som lider av att hästen "sticker" på banan, rider man i grupp så blir man ju ett mycket störande moment för de andra också.

Min mening är inte att skrämma bort dig, att tävla är det roligaste som finns, men man bör tänka till lite före.

Hoppas att det går jättebra om du bestämmer dig för att vara med.

FIPO har jag köpt, men jag läser alldeles för fort och så förstår jag inte allting som står där heller :o

Alltså, min kille älskar att hoppa, därför tog han staketet när jag tränade hemma och jag var väl lite dålig med att vara tydlig att vi skulle svänga men vi ska träna mer på det bara han blir bättre.. :o

Jag har som sagt anmält mig nu, men kommer ringa och stryka mig imorgon då min vackra kille har problem med ögat och jag vågar inte starta förrän det är helt återställt. Anmälde mig till en T7 och en V1.

Nu kan jag meddela att jag strukit mig. Blir ingen start alls för våran del innan flytten. Filipus ögon är jättedåliga nu så han skrittas bara, men jag hopas han blir bättre snart så vi får börja träna mer på allvar! :)

Men som de andra sagt ovan hade jag nog startat i en lättklass i både fyrgång och tölt. I öppna klasser visar man upp momentet ökad tölt, i T5 t ex ska man bara visa ökad steglängd på långsidorna. Samma sak i fyrgången, i V5 saknas den ökade tölten och man visar bara upp arbets- till mellantempo.

I V5 är det valfritt tempo tölt som gäller (det var gamla lätt fyrgång som hade arbets- till mellantempo). I övrigt håller jag inte riktigt med om att man "bör" starta i lätt klass bara för att det är första gången! Är hästen bäst på tölt så kan det ju t.ex. vara en fördel att rida V1 eftersom det då ingår två töltmoment istället för ett, och man då har chans att få bättre totalpoäng.
Och själv valde jag en gång i tiden att gå över från lätt tölt (nuvarande T5) till T2 för att den "lätta" tölten var för svår för min häst - den innehöll bara de moment i tölt som han tyckte var svåra (långsamt tempo + tempoväxlingar) och inte de han tyckte var lätta (ökad tölt + tölt på lös tygel). Numera klarar han även de "svåra" momenten, men jag är rätt övertygad om att vi fortfarande skulle få lägre poäng i T5 än vi brukar få i T2. Så det är ju väldigt beroende på hästen vad man skall välja för klasser - mer än vad som anses "lätt" eller "svårt"!

Hur är det när man tävlar V1, ska man byta varv efter tölten eller är det bara i töltgrenarna?

Var ett tag sen..

Liknande trådar

Islandshäst Jag har ett par funderingar angående att tävla femgång. Det första gäller tempot i töltmomentet, finns det ett idealt tempo? Angivet...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: Freyr
·
Western I min senaste pleasure var det uppfödaren till en av de startande hästarna extremt missnöjd med sin uppfödnings placering. Hon klagade...
Svar
5
· Visningar
1 422
Senast: Snubbelfot
·
H
Islandshäst Hej! är en ryttare som tävlar nationellt men känner att ja är helt ute och cyklar när det gäller allt vad Geadingakeppni innebär. Såg...
Svar
13
· Visningar
2 704
Senast: Minett
·
Islandshäst I T8 är det ju valfritt tempo i båda varven. Nu är jag anmäld till en tävling och funderar på vilket tempo jag ska välja. Jag siktar på...
Svar
19
· Visningar
3 934
Senast: Ranger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka