TÄVLAR du både och på lite "högre nivå"

J

Jenny_K

Kanske ligger tråden fel?

MÅSTE man välja snart?

När jag var yngre så "var jag hoppryttare". Jag red många ponnyer upp till LA och några i MSV hoppning. Red någon dressyrtävling då och då med vinster och placeringar, men absolut inget avancerat.

Sedan utbildade jag mig till instruktör (hade hästar som gick upp till LA dressyr och 1.10m innan). Där fick jag kontakt med en fantastiskt tränare som "öppnade en ny dressyrvärld" för mig. Detta innebar att jag mer än gärna rider mycket dressyr.

Nu till min fråga: Jag rider/ tävlar / har utbildat hästar till MSV dressyr och 1.20m hoppning. Måste jag nu välja vilken gren som ska bli min?? Jag vill inte vara "bara hoppryttare eller bara dressyrryttare" och om jag måste välja vilket ska jag då välja?? Jag är hoppryttare i hjärtat men dressyrryttare i skallen känns det som :) Samtidigt så känns det lite som att utvecklingen går så sakta för att jag vill satsa på både och. Givetvis rider man ju dressyr om man är "hoppryttare" oxå men kanske inte med samma exakthet som när man tränar för att tävla dressyr utan mer för att uppnå uppmärksamhet, gymnastisering osv.

Jag kanske ska tillägga att jag driver ett hästföretag. Är det bättre för affärerna att bli "det ena eller andra"?

Jag skulle gärna vilja ha inspiration från er som rider och tävlar i båda grenar!

MVH //Jenny

Sv: TÄVLAR du både och på lite "högre nivå"

Jag tävlar i och för sig inte så jättemycket nu utan ska börja till hösten. Men jag förstår inte varför man ska behöva välja, om du tycker att det är kul med både hoppning och dressyr varför inte fortsätta med båda? Det utvecklar ju dig som ryttare då du kan variera hästens träning oändligt mycket eftersom att du håller på med två olika grenar som du kan blanda träningsmetoder från.

Om du ska elitsatsa så är det kanske bättre att du fokuserar mer på en gren eftersom att det kommer ta så himla mycket tid från dig om du ska syssla med två saker samtidigt. Fälttävlan är kanske något som du vill prova på? Då ingår hoppning, dressyr och terräng, alltså behöver du inte "välja".

Jag anser att det endast är positivt att syssla med både dressyr och hoppning eftersom att din ridning utvecklas något så otroligt. Du kan rida dressyr vilket gör hästen lösgjord och lydig samt förebygger flera skador. Samtidigt så kan du hoppa vilket också är bra för hästarna eftersom att de får sträcka ut hela sin kropp och rygg vilket har en lätt "kiropraktisk" effekt eller vad man ska kalla det! :)

Jag tävlar bara lätta klasser i båda grenar just nu, men har inte en tanke på att välja. Målet är att rida St George i dressyr och 1,40 hoppning de närmaste 10 åren (med de två hästar jag har nu 5 år respektive 2 veckor) Givetvis hade jag velat göra det inom 5-6 år men om det inte kommer något nytt stjärnskott till familjen så får jag nog snällt vänta.

Beroende på vilken typ av företag du har så kan det ju vara smarrt att välja eller köra båda och. Jag känner till ett antal hästföretag som inte är inriktat utan har som inriktning att de sysslar med grundutbildning, dvs upp till MSV B i både hoppning och dressyr.

Jag tycker det är sunt att inte välja, inte minst blir man en jäkligt bra ryttare. :idea:

Jag tävlade under många år både och men valde sen dressyren. Har du flera hästar ser jag ingen anlending till att välja. Men tävlar man bara med en häst kan det nog bli lite slitigt för den i längden att gå på hög nivå i båda klasserna. Ju högre nivå, ju mer träning i just den specifika grenen krävs ju. Då får man kanske satsa lite hårdare på en gren i taget men ändå underhålla den andra vid sidan av.

Min tränare rider MsvB dressyr och 1,35 hoppning, på sin "hopphäst" (enbart hopphingstar i de närmasta 7 leden). Ska debutera MsvA och 1,40 under året.

Jag tror att det är bra att inte snöa in sig på en gren bara, det är bättre att vara lite allround, då tränar hästen fler olika muskler, får omväxlande träning.

Upp till LA tror jag man kan tävla både och med samma häst, sen måste man nog välja någon gren man vill satsa mer på om man vill komma upp i de högsta klasserna. Har man däremot flera hästar kan man ju ha en dressyrhäst och en hopphäst. Men vill man tävla de riktigt höga klasserna måste man nog tyvärr välja :crazy:

delvis knapplån

Tack för alla svar!

Vill bara förtydliga en sak: OM jag väljer någon gren kommer jag inte sluta rida den andra hemma o på träning osv. Tänker bara att om man ska tävla och försöka komma någon vart kanske man behöver välja. Eftersom jag jobbar heltid med ridningen/hästarna så vore det ju kul att ha något "uträttat" när man slutar. Hoppas ni förstår mitt svammel :D

Flt rider ja till husbehov. Det är dock inget alternativ att satsa på helt för mig av flera anledningr (få tävlingar, långa resor, kort säsong, jag behöver tävla många av de hästar som står hos mig osv.) men det är kul!!!

Dock MYCKET inspirarande att läas om dem som satsar på att tävla båda och lyckas!
MVH Jenny

Jag har tävlat 135 hoppning och msv B dressyr.
Nu var de inte på samma häst men den som gick 135 gick även LA dressyr med seger (dock bara lokalt).

I framtiden vill jakunna ligga på 140 o st george underfär. Får se om de blir på samma häst eller om de blir påolika.
Men de blir varierad o bra träning om man kör både och.

Har 2 hästar som går msvb dressyr och 130 hoppning, den ena har tidigare gått 150 med tidigare ryttare.

Eftersom du driver ett hästföretag (vet ju iof inte vad det går ut på men antar att det gör att du har tillgång till flera olika hästar) så tycker jag att du ska satsta på både och, på det sättet har du ju möjlighet att anpassa dig efter vad den specifika hästen ska utbildas till och marknaden blir på så sätt för dig bredare!

läs långsamt! hehe jag skriver lite krångligt ibland:P

Jag har ridit 135 hoppning, Msv B dressyr och Msv A fälttävlan på min kamel, placerad i 130, Msv B, Msv B.

Så har du häst/hästar som fixar bägge grenarna på ett bra sätt ser jag ingen anledning att helt snöa in på det ena eller det andra :banana:

Hej,
jag jobbar också med detta på heltid:D
Tyvärr hoppar jag inte (jo lite studs - cavaletti - småhinder) för att göra arbetet omväxlande men jag är alldeles för FEG för något större.:angel:
Hade jag haft talangen och modet hade jag självklart gärna utbildat hästarna lika mycket i båda grenarna!:banana:

Lyckost er!:bow:
/Malin

Hon som jag hade min häst inhyrd hos förut rider 1.30 och Msv A, dock inte på samma häst (än), den häst som går högst i dressyren går "bara" 1.20-klasser.
Hon är C-tränare i hoppning och såvitt jag vet satsar hon även på att utbilda sig till dressyrtränare.
Jag tror att för hennes del är det enbart postivit att satsa på båda grenarna, i och med att hon har egen uppfödning/försäljning så kan hon meritera sina hästar i både dressyr och hoppning utan att hyra in någon "catchdriver".

men du behöver inte välja....

Om du vill upp i Elit-klasser så är det väl bara att ha två hästar, för är tveksam på om en och samma häst klarar det... (finns säkert dom som gör det)

+ att du är duktig på att planera in tävlingar, träningar mm. i GOD TID...

JAG kan ju personligen säga att jag köper häst från en som håller på med båda grenarna för då är man ju lite mer säker på att det inte har "fuskats" med utbildningen....

Lycka till

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 217
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka