Sv: Tävla!

Cämz skrev:
Du får 40cm tillgodo mellan konerna-alltså 40cm utöver bredden på vagnen! Så om man kör mitt på så har du 20cm tillgodo på varje sida vagnen!

Ah, vad bra :) Då vet man måtten så att man kan träna hemma.

Vet ju inte måtten på din vagn, men dom går ju säkert inte och ändrar konerna för att passa varje vagn utan då efter några speciella regler så du kan ju kolla upp det exakta måttet för det har jag ingen aning om!

Vet inte heller vad jag har för mått på min vagn. För jag har inte min vagn än ;) Kommer förhoppningsvis denna veckan.

gör dom inte? det gör dom ju på vanliga tävlingar... Det är +30 i lätt klass va? (glömsk?:angel: )

Nora skrev:
gör dom inte? det gör dom ju på vanliga tävlingar... Det är +30 i lätt klass va? (glömsk?:angel: )

Ja det gör dom kanske! Jag har ingen aning! Har aldrig tävlat så!
Trodde bara att dom var "lata" och använde sig utav ett universalmått! :D

Nora...du som har vanan inne med & tävla...nått man ska tänka på...jag vill veta alla knep & alla tips :D

Köpte föresten ett nytt körspö idag..ett engelskt som heter Edward *nått*...lagom långt och väger nästan inget alls...*super nödj*:banana:

Går dom verkligen runt och ändrar om banan inför varje nytt ekipage??? Tycker det låter väldigt bökigt!?:cool:
Men som jag sa jag har aldrig tävlat själv och har nog aldrig sett någon precisionsklass!
Å du är ju "gammal" i gamet så du får berätta för oss andra nybörjare hur det går till! :D

Nu har jag fått följande svar:

" Slalomcupen är en möjlighet att träna under relevanta förhållande. Finns som du ser klass för nybörjare, då kör du ca 10 hinder, lätt ca 15 hinder och medelsvår ca 20 hinder.
Givetvis blir det också högre svårighetsgrad allt efter som.
Du kan börja i nybörjare, för att vid nästa tillfälle starta lätt klass om det känns okey.
Du betalar 50 kr per start och klass, vill du köra nybörjarklassen 2 gånger får du gärna det, och får då startsignal direkt igen. Inga licenser, då detta inte är någon egentlig tävling.
Mest gör vi det för att det är roligt, och för att hästarna ska få träna.Säker utrustnig, vanliga kläder.
Fungerar som precisionskörning, samma regler.
Välkommen"

//Rebecka

Cämz skrev:
Går dom verkligen runt och ändrar om banan inför varje nytt ekipage??? Tycker det låter väldigt bökigt!?:cool:

På det små träningstävlingar jag varit med på så har det ändrats på konerna mellan ekipagen.
Fast jag tror att dom oftast försökte tänka lite när dom gjorde startlistorna för att få vagnar med någorlunda samma storlek efter varandra. :D

Nora skrev:
Men det finns ju inte ens en "vanlig" precision vid den här tiden här!! Och Clicken är alltid (av nån konstig anledning) mycket piggare i ridhus än ute!! Jag vill rejsa ordentligt, det var så länge sen nu!!
Kan man inte dra ihop till en träningstävling bara på skoj då? :idea:
Ni är ju några uppe i Umeå och någon kan jag nog lura med upp.

Eller så gör man som dom gjorde i Jämtland samtidigt som tolkningstävlingarna, då var det precisionskörning med lättare timmerdoning och mindre lass :D
Lite skum känsla sådär, fast då skiter det ju sig med ridhus för Clicken.

RebeckaKihlberg skrev:
Nora...du som har vanan inne med & tävla...nått man ska tänka på...jag vill veta alla knep & alla tips :D

Köpte föresten ett nytt körspö idag..ett engelskt som heter Edward *nått*...lagom långt och väger nästan inget alls...*super nödj*:banana:

haha...nu är man gammal :eek: :D

För att lära sig banan: Lär dig den på pappret först så att du kan den utantill i huvudet innan du går in på banan. Då går du den raskt precis som du tänkt i huvudet, fast ibland måste man ju dock justera efter verkligheten!! På så sätt måste du inte gå lika mycket och "leta" efter nästa port.
När du kör gör du som alltid, titta vart du ska, inte på porten du åker igenom (fast det gör jag oftast ändå:angel: Men det krävs vana för att fortsätta köra rakt fram hela tiden!). Styr mitt i och fortsätt RAKT igenom porten tills du är igenom innan du svänger. Se till att komma rakt emot också men kör inte för länge rakt mot porten, då tappar man lätt fokus! Se till att ha stöd i bettet hela tiden så du inte "tappar" hästen åt nåt håll. Sen en massa hejrop och peppning låter alltid kul, aldrig några dumma ord till hästen!!!
Sätt upp rimliga mål innan. Tex: felfri, snabb tid, högst en boll eller liknande så är det lättare att bli nöjd efteråt. Du måste ju inte köra den perfekta rundan första gången!!
Sen det viktigaste... Hälsa på domarn när du kommer in!

Det kommer gå jättebra!! Härligt med nya pisken också, då kommer ni säkert köra ännu bättre!! Lycka till!!!

Japp dom går och ändrar för varje! Ibland försöker man lägga ekipagen i en sån ordning så man slipper ändra så mycket och vissa mått kan man avrunda nån cm för att slippa ändra. Oftast går det ganska smidigt att mäta om!

Ja..du är nu mer "gammal i gamet" än oss eller iallafall jag här inne :D

Tack för tipsen :bow: ..ska träna träna träna.....har dock inte kört min ponny på ganska så exakt 1år nu i och med att han varit utlånad..å hanhar lagt till sig med vissa olater..men dom ska vi råda bukt på snarast!

Hehe..ja...

Det är bara att träna! När är tävlingen? Det viktigast är ändå jämnt stöd i bettet om ni ska koncentrera er på en sak! De flesta hästarna brukar ändå vara pigga och framåt när det gäller :D

Ja du..när jag vill ställa upp kan jag i stort sett välja själv..
..går en 8Jan 12Feb 12Mar 9Apr...jag skulle chansa på att vi tidigast kan ställa upp i den 12feb, men oavsett så vill jag åka dit och kolla på en tävling innan jag startar själv..så jag har lite bättre koll på läget.

Ponnyn är i ganska bra kondition...har haft lite vila nu sen slutet på okt,men håller på att sättas igång....

*Gud, vad har jag gett mig in på*:D ...givetvis ska kameran med..& fotograf...

Men det blir ju bra att du hinner titta först! Jag måste få se bilder eller film sen!!!

Phew.

En till fråga:
Eftersom det är en cup: Måste man ha varit med på de tidigare tillfällena då?

Jag har varit med i slalomcupen de två första gångerna i höst/vinter. Man får vara med vid de kommande tillfällena även om man inte varit med från början. Man får även byta klass mellan träningstävlingarna eller vara med i två klasser, ex både nybörjare och lätt klass samma dag. Slalomcupen är en utmärkt träning, inte så strikt, utan mer på kul. Ett ypperligt tillfälle att debutera vid!

Liknande trådar

N
Körning Igår när jag jobbade hittade jag en gammal Ridsport från 1982, och i den en artikel om körningen som "slagit till". Där skrevs det om...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka