Tävla utomlands

V

Vitfot

Vad ska man ha med sig när det gäller "papper" (pass, certifikat, etc) och behöver hästen någon speciell vaccination utöver dom vanliga?
Vitfot :confused:

Sv: Tävla utomlands

Det pratades om nya vaccinations regler när man ska tävla utomlands.
Man ska vaccinera hästen mot influensa var 6:e månad istället för var 12:e.
Sen ska man väl ha ett FEI pass som du kan prata med folket på Ridsportförbundet om.

Jag har säkert missat en mass :confused:

Du behöver ett intyg från jordbruksverkets veterinär (distriktare) att din kuse är frisk, som är skrivet inom ett par dygn (helst samma dag eller dagen före) innan du ska åka. Det är rätt banalt intyg egentligen, de lyssnar på hjärtat, tar tempen etc och så har du ett papper som gör dig ca 1500 kr fattigare... Och i endast ett fåtal fall kollar de i tullen på dessa papper!!! *grr*

Annars behöver du bara vaccinationen som sagt ovan av keso, inget FEI pass om inte själva ritten kräver det (FEI är högre klasser) men däremot tror jag man behöver vanligt hästpass från o med kommande årsskifte? Är inte säker på om det är lag från nu redan när man åker utomlands ? (har ingen koll om det är lag eftersom mina alltid haft hästpass) Ev hästlicens om ritten kräver det, såna saker är det bara att fråga tävlingsarrangören om.

Camilla

Behöver man detta 1500 kronors intyg även om man bara skall åka till Norge och tävla?
Hälsning Maja

Undra om galoppen har andra regler än ridsporten? Åker man till norge/danmark för att starta galopp får man ett papper som undertecknas av tävlingsveterinären, att man verkligen infann sig.
Det och pass är det enda man visar i tullen.

Jag har för mig att du även måste ha tillstånd av förbundet. Det bästa är om du frågar dem vad som krävs.

Stopek skrev:
Behöver man detta 1500 kronors intyg även om man bara skall åka till Norge och tävla?
Hälsning Maja

Hej Norge vet jag inte eftersom de inte är med i EU (andra regler) men ja jag tror att man behöver det. Iallafall behöver de friskintyg när de åker hit. Vad jag hört så måste man ha det till Norge också. DYrt! :mad:

Till Danmark och finland måste du iaf ha detta. Om det är skillnad på priset förresten vet jag inte men här i sthlm kostar det runt 1500 att få detta intyg :mad:

Inte vet jag...när jag åkt utomlands har jag iaf varit tvungen att skaffa mig det där dumma dyra intyget... Och inte har tullen tittat på det heller

Ylva skrev:
Jag har för mig att du även måste ha tillstånd av förbundet. Det bästa är om du frågar dem vad som krävs.

Jag har aldrig behövt tillstånd från förbundet, det har jag aldrig hört talas om heller :crazy: Men att fråga dem om vad som gäller är smart.

Häst som ska tävla i Danmark Finland eller Norge är undantaget kravet på hälsointyg vid gränspassering. Undantaget gäller i fem dygn före tävlingsdag och 5 dygn efter sista tävlingsdag. Man måste dock kunna visa intyg som styrker hästens deltagende i tävling båder före och efter tävlingen.
Mer finns att läsa på Jordbruksverkets sida.

Hälsning Eva

Va ! Sen när??? Jag har ju tävlat i Danmark förut och har fått veta då av ridsportförbundet att jag var tvungen att ha detta hälsointyg. Samma sak sa jordbruksverket. I somras pratade jag även med en norska (rider för deras landslag) som var här och tävlade och hon grymtade över att hälsointyget var så dyrt...

Är det så så är det ju toppen...! Då kan jag stryka den utgiften från min planering i vår :)

Lite klurigt att hitta informationen, men titta under länken: Information om in- och utförsel av hästdjur(pdf-fil) så hittar du.

// Eva

Liknande trådar

Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Törnrosa
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka