Tävla tömkörning - frågor!

G

Gisburne

Startar en ny tråd, eftersom jag inte hann få svar innan kraschen.

Vad ska man ha för utrustning när man tävlar i tömkörning? (Tömmar, sele/gjord, annat?)
Hur gammal ska hästen vara, som yngst?
Hur ska kusken vara klädd? (Handskar? Huvudbonad? Pläd?)
Ska/måste man ha pisk, och i så fall vilken sort? (Dressyr-, kör- eller longerpisk?)

Vad mer behöver jag veta? :bow:

Sv: Tävla tömkörning - frågor!

Har ju tävlat lite i tömkörning och hade då bara däckel och svanskappe delen utav selen. Och så tömmarna förstås, körpisken vet jag inte om det är nåt måste att använda men den har jag alltid med mig. Samma klädsel som vid körning förutom förklädet då.

Okej, tack! :)

Kan man alltså "strippa" en sele och ta bort bröstan och bakselen, och bara använda svanskappan och däckeln, med däckelgjorden och bukgjorden? Ser det skumt ut?

var kan man tävla i tömkörning, har aldrig hört talas om det!

Med den selen jag har ser det ut som en vanlig tömkörningsgjord, Så det ser fint ut. Har för mig att andra tävlade med selar som har fast brösta också, så det går nog det med om du har en sån.

Rid- och Körklubben Shetland anordnar flera tömkörningstävlingar för stamboksberättigade shetlandsponnyer. Om det finns för andra raser vet jag inte...?

Okej, jag förstår. Men vet du hur gammal ponnyn ska vara för att få tävla?

Den ska vara minst tre år har jag för mig.

Finns det bara för ponny? skulle vara kul att tävla i, men min är ju lite för stor för att gå som ponny..

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Ja ännu är det en bit kvar men tiden går fort. Planen är att jag ska tävla min fjording i körning för första gången på körtävlingarna i...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30