Tävla storhäst med ponnypass

belladonnas

Trådstartare
Vill börja med att säga om jag lagt tråden fel så får ni gärna flytta på den :p

Jag har en halvblod/ponny korsning som enligt mätpinnen hemma har vuxit över ponnymåttet. Tanken när han kom till var att han skulle bli ponny så förra ägarna har registrerat honom i ASRP.

Nu är han 4 och det skulle vara kul att komma ut och börja tävla lite. Men vad gäller? :confused:

Måste jag åka och mäta honom för att "få på papper" att han är storhäst? Eller räcker det med att köpa storhäst licens?

Sen undrar jag även hurvida han får fortsätta vara registrerad med ponnypass när han är större än så?

Hoppas någon är lite klokare i det här än jag ;)

Sv: Tävla storhäst med ponnypass

Det är bara att lösa hästlicens och ge sig ut och tävla. Du behöver heller inte ändra något i passet. Han är ju fortfarande samma häst bara för att han vuxit över ponnymåttet.

Egentligen handlar det om i fall du vill ha den som ponny eller storhäst? Om du börjar tävla den som storhäst kan du inte ta ner den som ponny om det inte är "stadigvarande ryttarbyte". Så om du vill att den ska vara ponny är det kanske en idé att faktiskt fara iväg och mäta. De nya mätreglerna är rätt generösa dessutom. En cm dras för skorna och mm rundas neråt. Så är den skodd kan den vara 149.9 och mätas in på 148cm.

Det är ju frågan..

Av helt egoistiska skäl vill jag ha honom som storhäst. Jag har ridit in ganska många hästar men aldrig en som honom. Han är känslig, speciell och har allt jag vill ha hos en häst (utom storleken då). Det är inte direkt så att jag är för lång heller.
Men om man ska tänka "smart" borde jag mäta honom till ponny så han är så pass fin att han går att sälja för en ganska dyr summa.

Har haft tankar på att mäta honom till ponny och sen mäta upp honom. Men samtidigt får vi ju bara tävla upp till en viss klass då. Vilken jag iofs tror jag skulle nöja mig med. Men om man inte gör det då? :confused:

Svåra frågor det här känner jag :p

Jag skulle nog väntat med att mäta i sådana fall tills jag bestämt mig för att sälja. Innan dess spelar ju inte centimetrarna någon roll.

Enklast är ju att tävla honom som stor häst och se om du kan mäta in som ponny om/när du ev säljer? Sen kan det nog kanske vara svårt att få ut några större summor på en ponny som ligger på gränsen (förmodligen inte färdigväxt?)

Om jag var dig skulle jag mäta hästen/ponnyn för att ha ett mätintyg inför en ev. försäljning. Det är alltid bra att veta om det är en häst eller ponny. Om du vill tävla den som häst, löser du hästlicens och tävlar på hästtävlingar. Du kan dock inte tävla den som ponny (om den nu skulle ha ett mätintyg under 148 cm). Men vid en ev. försäljning (stadigvarande ryttarbyte) löser den nya ryttaren ponnylicens och tävlar den som ponny.

Vi har gjort precis på samma sätt med vår ponny (mätt till 148 cm) men sedan löst hästlicens eftersom dottern är överårig. Den tävlas nu som häst med hästlicens. När vi säljer kommer vi dock sälja ponnyn som just ponny.

Det finns inget som som heter "mäta upp" eller "mäta ner". Det är licensen som styr om du tävlar som ponny eller häst. Men vid ponnytävling ska du uppvisa ett giltligt mätintyg där ponnyn är under 148 cm för att få starta.

/Maria

Eftersom att ponnyn redan vuxit över ponnymåttet har du inget annat val än att regga den som stor häst. En häst över 148 cm är ingen ponny, oavsett om man vill det eller ej. Den ska ju klara av kontrollmätningar på tävlingar också..

Fast vad man mäter med mätpinnen hemma spelar egentligen ingen roll, det är ju mätning på klinik som gäller. Fast mäter man 155 cm med pinnen hemma så är nog mätning på klinik onödigt;)

Det är jag väl medveten om, men är hästen över ponnymåttet förstår jag inte ens hur man går i tankarna att få den som ponny. En fyraåring lär dessutom växa någon cm till.

Du behöver inte registrera om honom, han är ju en ridponny rasmässigt oavsett mankhöjd. De finns connemaror som vuxit över som likväl är connemaror, halvblod som inte passerat 148 men som likväl är halvblod rasmässigt även om de är av ponnystorlek.

Det har alltså att göra med ras/stam och inte med mankhöjd.

nja...hästen/ponnyn behöver inte växa efter 4 år. Vår ponny växte 3 mm, från 147,7 cm som 4-åring till 148 cm som 6-åring. Denna ponny har en sista mätning kvar som 8-åring, dvs om ett halvår, jan 2013. Men det var inga problem att komma under mätstickan som 6-åring. Jag har regelbundet mätt hemma med riktig mätsticka och det är fortfarande inga problem att komma under 148 cm. Det nya mätreglemtet är också mer generöst gällande avrundning av mm. Vår andra ponny mätte 145,5 cm som 6-åring och 144 cm som 8-åring. Alla mätningar är utförda på klinik. Detta med mäta häst är nog en vetenskap i sig.

Om jag var TS skulle jag ändå mäta på klinik och få ett riktigt mätintyg. För att mäta själv hemma om man inte har kunskap hur mätningen går till, dvs hur hästen ska vara uppställd, var stickan ska placeras osv, kan man mäta fram hur många olika mått som helst och det kan skilja flera cm...

Förövrigt tävlar dottern främst dressyr upp till LA:3 med sikte på MSVC-start i höst. Men hon har också startat hoppning upp till 0,95 m på hästtävlingar med vår ponny som för övrigt gick 1,10 som ungponny på ponnytävlingar innan dressyren tog över allt mer.
Hon har alltid blivit rättvist bedömd och vi har inte upplevt sämre poäng pga av storlek. Så om du vill tävla till ponny/lilla häst i dressyr som häst, kommer det fungera utmärkt.

/Maria

Jag skulle snarare säga att det tillhör ovanligheterna, än om det förekommer. Självklart är det svårt att mäta själv, men skiljer det flera cm så har man mätt vääldigt fel.

Det jag menar är att TS inte kan mäta ner sin häst som ligger över ponnymåttet, vilket jag förstod att TS var inne på att göra.

Om du vill behålla honom så köp en storhästlicens och tuta och kör. Vill du sedan sälja av någon anledning så kan du ju mäta honom och se om han är ponny då, så får nästa ägare köpa ponnylicens i så fall.

Man får göra så alltså?
Känns bra att höra. Trodde det var tvunget att välja hur jag ville ha det redan nu.

Då tror jag att jag tar honom som storhäst tills jag känner att vi inte kan utvecklas längre.

Min häst är en svensk ridponny, han har bara gått som storhäst o har storhäst licens. Inga konstigheter :)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka