Tävla ponny storhäst klasser eller stor häst?

Melrose

Trådstartare
Hej! Undrar om man kan tävla ponny i storhäst klasser? Tycker mig komma ihåg att jag sett det någonstans men jag har ingen aning om hur det funkar o.s.v, måste man ha tillstånd, är det krångligt och finns det spec. krav man måste uppfylla.
Anledningen till att jag undrar är att jag troligen kmr köpa häst snart. Jag är 16 fyller 17 i november och har alltså 1,5 år kvar att tävla ponny. Jag gillar verkligen att rida d-ponny, enda storhästar jah har känt mig lagom på är riktigt små runt 150 cm och sådana verkar det vara ont om på hästmarknaden. Känner också att jag vill rida ponny så länge jag kan, är 168 cm lång men ganska smal och lätt och känns som stor häst blir så mkt. Jag tävlar inte så mycket, några ggr per termin kanske och det kmr troligen inte bli mkt mer heller.
Står alltså och väljer om jag ska köpa ponny ellr häst, det bästa vore ju ponny och att jag sedan 2012 kan tävla med den mot stora hästar.
Hoppas nån har idéer och svar på min första fråga :)

MVH melrose

Sv: Tävla ponny storhäst klasser eller stor häst?

Nu va det sju år sedan jag klassade upp min ponny bland stora hästar. Rider o tävlar dressyr och vad jag kommer ihåg va man tvungen o ha ett visst resultat som ponny för att få göra det och sen får man inte starta högre än MsvB. Dock va d andra regler om ponnyn aldrig startat ngn tävling som ponny.

Ring till förbundet, d gjorde jag. Sen kommer du såklart att få lösa en hästlicens på din ponny.

Nu hade jag haft ponnyn o tävlat honom i 4 år när jag blev för gammal men hade jag varit i ditt löge hade jag nog kollat efter en häst. Hur fin ponny man än har så är d väldigt få som kan mäta sig med d stora hästarna. kanske kan du låna en ponny dina sista år och köpa en stor som du då får gott om tid att lära känna.

Lycka till!

Du måste lösa hästlicens till ponnyn, sedan får du bara starta på regionala tävlingar och högst Msv A.

Det är bara lösa hästlicens å sen är d bara börja tävla upp till reg MSV A, så gjorde ja me min ponny för 5 år sedan och vi tävlar fortfarande, å d har funkat hur bra som helst. :)

På lokal nivå behöver man inte lösa någon hästlicens.

Kan vara bra att tänka på att ponnyn inte får tävla bland ponnyer igen förrän man gjort ett "stadigvarande ryttar- eller ägarbyte" och anmält detta till förbundet. Det kanske inte är så aktuellt när du köper den till dig själv, men om du skaffar en medryttare eller så i framtiden :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Emro
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 910
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod