Tävla ponny, men för gammal.

banjo

Trådstartare
Jag är för gammal för att tävla ponny, men vill inte gå upp på storhäst. I hoppning får man tävla avdelning b, men hur är det i dressyren?

Sen hur går det till att göra så man får tävla mot stora hästar? Har läst både att det krävs att göra ett ryttarbyte, eller ett ägarbyte för att få tävla mot ponnys igen. Kan någon förklara? :)

Snälla be mig inte läsa TR, jag har bläddrat och kollat men inte blivit klokare

Sv: Tävla ponny, men för gammal.

Man kan i mån av plats rida utom tävlan på ponnydressyrtävlingar när man är överårig ryttare om jag inte är helt ute och cyklar, det har jag dock inte gjort med min.

När man tävlar i storhästklasser får inte ponnyn tävla ponnyklasser samtidigt med dig eller någon annan. Du behöver inte anmäla när du plockar upp den till stor häst, däremot om den ska börja tävla som ponny igen krävs det ett "stadigvarande ägar- eller ryttarbyte" och det ska anmälas till förbundet. Vill minnas att det finns någon tidsgräns där också hur långt ryttarbytet ska vara.

Tack för svar! Behöver jag lösa hästlisens?

Givetvis förstår jag att den inte får tävla som ponny och häst samtidigt, det vore orättvist. Men du menar att jag kan alltså ta och anmäla mig och ponnyn till en storhäst-tävling och bara starta som vilken häst som helst? Vad menas med ryttarbyte? :o

Inte om du bara tänkt tävla lokala tävlingar :)

Det är precis det jag menar. För att gå upp till häst måste man inte anmäla det någonstans, utan det är om den ska tillbaka till att tävla ponny igen.

För mig är det inte direkt aktuellt så jag har faktiskt inte satt mig in i den formella definitonen av ryttarbyte, men rimligtvis är det ryttarbyte i tävlingssammanhang. Det finns ju inget som styr vem som tränar ponnyer/hästar på hemmaplan.

Tack så jättemycket för dina svar! :) Ska läsa vidare om det här med ryttarbyte, men det verkar inte så svårt som jag först trodde :)

Jag har fattat det som (ska inte svära på det dock) att det endast är ungponnyer som får starta med överårig ryttare i dressyr, då är det alltså utom tävlan i mån av plats, inget deltagande i tävling (mer än möjligtvis Clear round om klubben är på gott humör).
Däremot så får en ungponny gå i både ponny- och storhästklass i dressyr så länge det handlar om lokala tävlingar och ponnyn inte har licens. När ponnyn har licens och börjar tävla regionalt funkar detta inte längre.
Min ponny är i år fem och gick i fjol som både ponny och häst utan problem (kollat med överdomare så klart). Det förutsätter naturligtvis att ponnyn har giltigt mätintyg.

men rimligtvis är det ryttarbyte i tävlingssammanhang. Det finns ju inget som styr vem som tränar ponnyer/hästar på hemmaplan.

Yes det är det. Precis som om en uppklassad ponny får ny ryttare och vill starta lägre klasser. Eller åtm var det så, har inte hundra koll just nu men ryttarbyte kan kanske nämnas i samband med uppklassning - TR-tips alltså!

Finns inget som hindrar att du tävlar din ponny mot hästar, bara den inte tävlar med annan ryttare samtidigt på ponny tävlingar. Du tävlar på samma villkor som hästarna....

Okej :) Men man beöver inte göra ett ägarbyte för att ponnyn ska få starta mot ponnys igen? Jag har nämligen hört att det ska krävas.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka