Sv: tävla ponny i storhäst klasser
hej! jag har själv inte ridit ponny utan en liten stor häst (154 cm). han hade stubbman å nystade så jag ska inte berätta hur d gick...ha ha. Men jag har sett en del ponnyer ute på storhästtävlingar. Dock inte högre än LA:4 men iaf. De har varit placerade på vissa tävlingar och legat högt i andra. Men d beror väl mkt på motståndet. Kommer d ett stort halvblod m pampig trav osv så är det nog svårt att hävda sig. Tyvärr har ju d inte fått så stort genomslag att domarna ska döma utifrån hästens förutsättningar...
Men om ponnyn har varit välriden m rekogång osv å motståndet inte bestått av msv hästar så har de hävdat sig väl.
Jag röstar på en förändring i attityden hos domarna...man ska se lite ifrån hästens förutsättningar oxå. även om en otrolig gång å vacker sida även ska belönas men är det inte vi ovanpå som ska bedömas oxå? I GP och unghästklasser ska man se till hästens förutsättningar å utseende (där är ju kvaliten så hög ändå) men i mellanklasserna kanske en förändring skulle va bra?
mvh Ankie