tävla ponny i storhäst klasser

MiniLi

Trådstartare
är det någon här som gör/har gjort det?
hur tycker ni att det funkar?
tycker ni att det är svårt att "sätta sig upp mot" storhästarna bara för att det är en ponny?

tack

Sv: tävla ponny i storhäst klasser

hej! jag har själv inte ridit ponny utan en liten stor häst (154 cm). han hade stubbman å nystade så jag ska inte berätta hur d gick...ha ha. Men jag har sett en del ponnyer ute på storhästtävlingar. Dock inte högre än LA:4 men iaf. De har varit placerade på vissa tävlingar och legat högt i andra. Men d beror väl mkt på motståndet. Kommer d ett stort halvblod m pampig trav osv så är det nog svårt att hävda sig. Tyvärr har ju d inte fått så stort genomslag att domarna ska döma utifrån hästens förutsättningar...

Men om ponnyn har varit välriden m rekogång osv å motståndet inte bestått av msv hästar så har de hävdat sig väl.

Jag röstar på en förändring i attityden hos domarna...man ska se lite ifrån hästens förutsättningar oxå. även om en otrolig gång å vacker sida även ska belönas men är det inte vi ovanpå som ska bedömas oxå? I GP och unghästklasser ska man se till hästens förutsättningar å utseende (där är ju kvaliten så hög ändå) men i mellanklasserna kanske en förändring skulle va bra?

mvh Ankie

Min är ponny (fast de flesta tror nog inte det eftersom jag själv är liten). Många domare har varit väldigt positiva och tom. kommit fram och påpekat hur fin han är (tävlar Msv B+A). Har hästen bra gångarter och är välriden spelar det inte så stor roll.

DOCK är det ju ändå så att det är ingen direkt fördel att ha en liten häst.

vet en ponny som tävlade i skåne tom st georg,tror den har placeringar tom

Det är ingen fördel men det fungerar och man kan få placeringar även på ponny bland de stora om hästen är välriden och rör sig ok.

I vårt distrikt är det en tjej som tävlar tom LA.5 med sin ponny och hon är oftast placerad. Jag har tävlat tom LA.2 på fjording kat C som stor häst och fått en del placeringar i LC & LB samt på liten stor häst (ligger vid ponnygränsen) tom Msv B.3 och vi har placeringar tom LA. Han är dock placerad i Msv med min sambo.

Hej traloppan

Jag har en ponny som jag har klassat upp till storhäst och ska tävla med. Har under 2003 och 2004 tävlat nationella ponnytävlingar och hoppas nu att jag ska kunna hävda mig mot det "stora". Du skrev att din var en ponny.....vad är det för ras:smirk: ..lite nyfiken! Lite kul att hitta någon som gör detsamma!:) Eftersom det är ganska ovanligt.

Mvh Jenny

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 888
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod