Tävla på stångbett på 4,5 åring på låg nivå?

r_freddy

Trådstartare
Jag och Chili har nu med våran underbara tränares hjälp kommit så långt att
vi har gått över till stångbett :bump::bump: Inte helt och hållet rider på delat också bara för att checka läget ibland också....
Han har efter sin skada och 1 års träning blivit som en helt annan häst :d

Men men till frågan. Vi funderar nu på att ställa upp på en liten D tävling.
Och min tränare säger att vi får rida på stångbett bara jag rider med 1 hand.
Stämmer detta?
Läst trådar och regelboken med det enda jag hittar är att man från 6 års ålder MÅSTE rida på stångbett på högre nivå.
Men hur är det med unghästar?
På vilka nivåer får jag rida Chili på stångbett?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Tävla på stångbett på 4,5 åring på låg nivå?

Ridning med stångbett ska ske på en hand oavsett ålder på hästen.
Känns det bra så tycker jag du ska prova i alla fall. Om hästen inte lyssnar så får du ta båda händerna och diska dig frivilligt men se det hela som en skolning av hästen.

From. C nivå måste man tävla på hästar äldre än 6 år på stång. E och D är frivilligt men fortfarande med enhandsfattning.

Lycka till.....

PS. Jag har nyligen också gått över helt till stångbett fast min är 14 år. Debut inom tävlan den 1 maj....

Senast ändrad:

Bara en liten rättelse....Man får rida även C-nivå med valfri betsling, det från B som stång är obligatoriskt på hästar från 6 år.
;)

Ah, men det såg jag ju nu, kollade regelboken, hade för mig det var C ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 214
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·
Dressyr Hej! Jag har en häst som går och trivs väldigt bra på stångbett (Vi tävlar inom western till vardags men vill gärna börja rida lite...
2
Svar
21
· Visningar
5 236
Senast: mackan
·
Hoppning Årets kanske dummaste och mest onödiga trådstart.. Ber om ursäkt för det ;) Men så här ligger det till. Jag red på ridskola som barn...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt