Tävla på 20x60m

lis

Trådstartare
Min dressyr tränare tyckte att jag skulle starta en Lb:2. Problemet med det är att jag har aldrig ridit på lång bana:crazy: Är det svårt att lära sig att rida på lång bana? Jag har bara 20x40 att träna på hemma och har långt till nån med 20x60. Usch,jag vet inte hur jag ska göra:confused: Finns det nån mer här på buke som bara har tillgång till 20x40 hemma och kanske bara tränar på 20x60 ett par gånger i månaden? Jag är tacksam för goda råd.

Sv: Tävla på 20x60m

Tävlade LB:2 för ett par veckor sen med min unghäst. Det var vår första tävling!
Hemma har vi en paddock som är ca 20*40 och hade bara varit iväg och ridit på lång bana en gång innan tävlingen. Tyckte varken det gjorde bu eller bä, du har ju bokstäverna att koordinera efter :)

Så nej, det är inte svårt alls! Lär dig programmet bra innan bara, du rider ju till exempel inte snett igenom på samma sätt som på kort bara.. Bara att komma ihåg vart du ska börja och sluta så löser det sig! :D

Tävlade LB:2 för ett par veckor sen med min unghäst. Det var vår första tävling!
Hemma har vi en paddock som är ca 20*40 och hade bara varit iväg och ridit på lång bana en gång innan tävlingen. Tyckte varken det gjorde bu eller bä, du har ju bokstäverna att koordinera efter :)

Så nej, det är inte svårt alls! Lär dig programmet bra innan bara, du rider ju till exempel inte snett igenom på samma sätt som på kort bara.. Bara att komma ihåg vart du ska börja och sluta så löser det sig! :D

Tack för ditt svar,nu känns det redan lite bättre:).tränade du inte programmet alls hemma?

Jag rider nästan aldrig på ngn bana med rätt mått utom på tävling...
Ridbanan hemma är av okänt mått typ 25x50 (och lutar dessutom) ridhuset är ca 22x44
och oftast rider jag dressyr på ett gärde :D
men vi har ändå lyckats knipa åt oss lite placeringar i Msv B så visst går det :banana:

jag brukar träna programdelar i kortare format hemma, och sen lära mig ordentligt vid vilka bokstäver det ska utföras på tävlingsbanan.
det enda som blir lite klurigt är ju serpentiner, kan vara bra att i förväg räkna ut var på ridbanan (efter/före vilken bokstav osv) de ska vara (annars får man försöka följa spåren efter de som ridit tidigare och det är lite krångligt :p).

Jo, jag tränade delarna ur programmet hemma, men det går ju inte riktigt att rida programmet som man ska.. Bättre på att träna olika delar och särskilt övergångarna! Till exempel rida galoppvolt, snett igenom och sen avbrott.. Transportsträckorna är inga problem! :)

Jag har precis börjat att tävla LB:2 och har du en stor häst är det dessutom enklare tycker jag ;) Jag har mest svårt för de längre sträckorna med mellantrav och sådana saker, det är jobbigare tycker jag att hålla ihop hela vägen om du förstår vad jag menar :)

Men det är roligt att tävla på stor bana!! :D

Det är mycket lättare att rida på lång bana!

Vår padock är ungefär 26*58 m och ridhuset jag rider i på träning osv är 22*40, så jag rider aldrig på lång bana till vardags. Ändå är det mycket lättare att rida program på lång bana eftersom man får större plats. Allt kommer inte så fort och snävt. :angel:

Vad glad jag blir av alla svar. Just nu tänker jag bara att det kan inte mer än gå åt skogen och nån ska ju komma sist. Provar man inte får man ju aldrig veta hur svårt eller lätt det är!

Det är mycket lättare, iallafall på stor häst. Tänk bara på att inte rida fortare än på kort bana, blir lätt så när man får mer plats och det blir lite mer transportsträckor.

Haha! Precis den inställningen hade jag inför min första tävling också! Nu kom jag inte sist, bara nästan... ;) Man kan aldrig träna på att tävla annat än på tävlingen :D

Det är mycket lättare, iallafall på stor häst. Tänk bara på att inte rida fortare än på kort bana, blir lätt så när man får mer plats och det blir lite mer transportsträckor.

Har en liten tös,155cm hög och det känns som att rida shetlandsponny om jag rider för fort så det hoppas jag att jag inte gör:D Men däremot är hon väldigt svår att sitta ner på så jag lär ju bli dödstrött efter att jag ridit:rofl:

Jag har aldrig ridit på ngn bana med rätt mått mer än på tävling :o
Ridhuset är ca22*50m och paddocken kanske 30*50, men rider mest i ridhus eller ute.
Själv tycker jag det är mycket lättare på lång bana med storhäst, på kort bana blir det gärna trångt och det känns som att jag inte vågar rida på framåt riktigt då.
Men på ponny var det tvärtom gillade kort bana bättre, lång bana blev så stort så jag tappade hästen lite när det var långa linjer, men man lär sig efter några gånger :idea:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka