Sv: Tävla med liten D-ponny
jag har en d-ponny på 143cm.
hon är väldigt liten hela hon, ser jätteliten ut om man jämför med många andra d-ponnyer på tävlingar. (några är nog dock lite över d-ponny mått skulle jag tro) :smirk:
jag tävlar inga höga klasser utan bara upp till LB.
det är ju lite tråkit att vi hoppar 10 cm högre än c-ponnyer när hon "bara" är 3cm över c-ponny mått, men jag har inte ont av att hon är liten d, hade hon vart c skulle jag inte kunna tävla henne längre
oxå handlar det ju inte bara om höjden utan om viljan..
Hade inte en tanke på att försöka mäta ner henne till c-ponny då jag tycker sånt är så dåligt, har man köpt en liten d så har man köpt en d-ponny och inte en stor c. höjden får man väl kontrollera innan man köper ponnyn iså fall om man absolut måste ha en maxad.
(iof. svårt att veta om man köper ungponny) oxå är det ju många som säger att ponnyn är högre än vad den igentligen är när dom ska sälja den. (så var det även för mig) men då kan man ju kanske mäta ponnyn innan man köper den om man är osäker??????
sen är det ju skillnad på centimeter och millimeter.
Men om man ser det så här: om alla vill ha så maxade ponnyer som möjligt och tillochmed mäter ner flera centimeter, så är ju tex en d-ponny på runt 145 oxå ganska liten om man jämför med nermätta hästar som igentligen är runt 152-153 cm kanske???, fast tävlas som ponnyer. då blir det ju ingen "riktig" d-ponnyklass. och då är det ju inte så kul att komma med sin lilla d-ponny som är strax över c-ponnymåttet.
men jag trivs utmärkt med att ha en liten d, hon vinner inte mkt tid i omhoppningar genom stor galopp men är grym på att svänga med sin lilla kropp
lycka till med den nya ponnyn då