Tävla med gummerade trähjul?

Spotlight

Trådstartare
Eftersom TR är lika svårtolkat som det alltid har varit tänkte jag att det kanske finns någon här som har koll!
Så, får man tävla med gummerade trähjul? I TR står det ju "Med begreppet vagn avses i detta reglemente såväl en- som tvåaxlade fordon, med
uppumpbara hjul, hårdgummihjul eller järnhjul."
men det står inget om vilket material ekrar osv. måste ha.

Någon som har kolla eller tävlar med det själv? :)

Sv: Tävla med gummerade trähjul?

Med "hårdgummihjul" avses knappast hela hjulets konstruktion, så då får man väl anta att hjulets material är ovesäntligt och att det är hjulets skoning man pratar om. Men det lät ju lite luddigt...

/Skuggi, som bara gissar här nu..

Sv: Tävla med gummerade trähjul?

Trähjul hör till det förgångna, enligt min åsikt så ska vi låta dom vila i frid...

Tänkte du nytillverkade trähjul i superskick eller nått från nån gammal loge ?

Ett stort bekymmer med trähjul är att när trät tar åt sig vatten så sväller detta och kan då töja ut det stålband som ligger runt hjulet och håller ihop detta, när sedan trät torkar igen så blir det "glapp" och hjulen riskerar att bli gistna. Då går dom sönder när man svänger lite tvärt med dom - vilket man gör i både precision och maraton.

Trähjul kräver mao regelbundet underhåll och tillsyn för att vara användbara.

Är hjulen nya och i superfint skick så bör man se till att dom är ordentligt belagda med fernissa eller lack för att dom inte ska ta åt sig fukt, undvik för säkerhets skull att använda dom i djupa vattensamlingar.

Det är många som lägger en fuktig säck eller trasa över gammla trähjul ett par timmar innan vagnen ska användas bara för att trät ska svälla lite grann, då kommer ju järnbandet att hamna ordentligt i spänn och pressa ihop de olika delarna i hjulet.

Personligen litar jag inte ens 100% på "cykelhjul" när det kommer till maraton och precision... och jag litar inte alls på trähjul.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar