Tävla med dräktigt sto?

Hogstorp

Trådstartare
Jag har en Islandshäst som är dräktig. Hon beräknas föla i april 2006. Jag hade tänkt vara med i några små klubbtävlingar i höst, bla en den 24/9. Då är hon i månad 4.
Är det någon som vet reglerna angående tävling med dräktiga ston? Har hört att det är någon gräns men vart går den?
Har sökt på sif men hittar inget...

Sv: Tävla med dräktigt sto?

Jag tror inte att du finner gränsen i FIPO, utan snarare på jordbruksverkets sida. Orsaken är nog mer att vid en viss tid av gången dräktighet får stoet inte transporteras, det kan vara där som regeln finns. (OBS nu att jag är inte helt 100% säker här)

Om du skall tävla i september så finns det inget som hindrar det, regelmässigt.

Har hört att gränsen går vid 5 månaders dräktighet.
Efter fölning ska fölet var 4 månader innan stoet får tävlas igen.

Antar att detta även gäller för islandshästar?

Just 5 månaders dräktighet gäller väl bara stora tävlingar, eller?
Liten klubbtävling är nog mest sunt förnuft som gäller.
Om sadelgjorden går runt och då kan rida utan att hon blir onormalt anfådd så är det bara att tävla.

Men som sagt reglerna för att tävla ston med föl vid sidan är väldigt precisa.
Av många olika bra anledningar.
// Cicci

okej... så det är runt 4-5 månader som gäller på "allvarliga" tävlingar men vid små klubbtävlingar får man se hur stoet mår och hur hennes konditon är, har jag förstått det rätt? Efter fölningen hade jag inte tänkt tävla på iaf 1 år så då är det inte aktuellt med om hur regelrna är... Det kanske även har med transporteringen att göra... Men det har jag inte hört förut. Min granne och kompis häst fölade i juni i år. Men den transporterade vi i maj för att vaccinera hos veterinären... Då var hon högdräktig.. Men det gick så bra så...

Komma skrev:
okej... så det är runt 4-5 månader som gäller på "allvarliga" tävlingar men vid små klubbtävlingar får man se hur stoet mår och hur hennes konditon är, har jag förstått det rätt? Efter fölningen hade jag inte tänkt tävla på iaf 1 år så då är det inte aktuellt med om hur regelrna är... Det kanske även har med transporteringen att göra... Men det har jag inte hört förut. Min granne och kompis häst fölade i juni i år. Men den transporterade vi i maj för att vaccinera hos veterinären... Då var hon högdräktig.. Men det gick så bra så...

Ja, det är min åsikt iaf. Så gör jag och många med mig.

Transport i samband med dräktigthet ha jag inte så bra koll på, men jag TROR att man ej ska åka kortare sträckor två veckor innan beräknad fölning och två månader efter. Sedan är det andra regler för längre transportsträcker.
// Cicci

Kom ihåg SMITTORISKEN! Det är många hästar på tävling och att utsätta ett dräktigt sto för eventuell smitta är onödigt dumt. Abortvirus t.ex. är förmodligen inte helt ovanligt. Man kan inte både ha kakan och äta den, så låt stoet få tävlingsledigt!

/Erica

Jag har för mig att reglerna säger att stoet inte får ha gått över 100:e dagen.
Men jag kan nog hålla med om föregående inlägg....

//Charli :bump:

okej.. jag får ta o disskutera med min tränare (även hingstens ägare och fd. min häst ägare) så får vi se vad han säger.... tack för alla svar!

Liknande trådar

Avel Jag har funderat lite kring regeln i TR att dräktiga ston inte får tävla från månad fem och framåt. Är det någon som har någon idé kring...
Svar
10
· Visningar
1 469
Senast: Shaggy
·
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 943
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 735
Avel När började era dräktiga ston sparka bakbenen mot magen? Om de nu gjorde det :angel: Jag har ett sto som det är lite oklart exakt när...
Svar
2
· Visningar
1 776
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka