Tävla med Bronkit häst?? :S

B

Best_one

Jag fick en ny ponny för ungefär 10 veckor sedan, i stallet där han står nu har det varit väldigt väldigt risigt hö, så fort man rör det har det dammat. Vi har inte fått köpa eget hö och han har därmed fått ordentlig hosta, för en vecka sedan var vi inne på klinik och vet. tittade på luftrören o.s.v. och trodde att han hade Bronkit :S Han har tävlat LA med vinster och placeringar i båda disciplinerna med förra ägaren och jag köpte ju honom som tävlingsponny :s Rädd att jag aldrig kommer kunna tävla med honom alls. Han är pigg och framåt att rida men han hostar. Nu får han medicin som jag hoppas hjälper och så ska vi på återbesök om ett par veckor. Veterinären har sagt att han skall ha lugnare motion i en vecka nu och sedan kan jag börja rida honom mer ordentlig.
Nu står han på bete och slipper höet och snart ska vi byta stall, där kommer han att få äta hösilage, stå på torv(det gör han redan nu) och stallet är luftigare än det vi har nu. Blir det akut så kan vi ev. byta till utebox men jag hoppas att det funkar. Han kommer att gå ute 8-17, hoppas det inte är för kort tid och sen går han ju på bete under sommaren.
Vill gärna ha tips och råd från andra som kan det här! Tack på förhand! :s

Sv: Tävla med Bronkit häst?? :S

I det nya stallet soppar dem aldrig heller med hästarna inne i stallet utan det görs på morgonen när hästarna är utsläppta. ALLA hästar står på torv och dem flesta äter silage, dock äter några hö men detta med väldigt bra kvalité. Stallet tvättas helt och hållet en gång per år oxå.

Om hästen tillfrisknar så kan den säkert fortsätta täwla. Det beror ju på hur illa det har hunnit bli och hur fortsättningen ser ut.

Jag begriper inte hur man kan ta den risken, ware sig för hästens skull eller för den egna plånboken, att ge aw ett hö som kan ge kronisk sjukdom bara för att man inte "får köpa eget". Kanske man inte får i det stallet, men det står war och en fritt att byta stall när som helst.

Wad sa weterinärerna om prognosen då?

En sak som kan vara bra att veta för framtiden så är det att om det "står som
ett moln" av damm om höet när man skakar det så är det mögelsporer och
inte bara vanligt damm. Extremt ohälsosamt för hästar.
Hoppas att det blir bra i det nya stallet :)!

Hösilage är jättebra! Ta uteboxen om du kan redan nu så har du uteslutit den metoden.
Tänk på dammrisk när du transporterar den och även vid tävlingar, satsa på utetävlingar i början iallafall.

Kör med allt du kan just nu när hästen har så kraftiga symtom sedan kan du trappa ner om du vill, men bronkit är riktigt otäckt- har sett några fall helt i onödan!

Det har tidigare varit några i det stallet som tagit in egen mat och dem blev utslängda på en gång och vi hade ingen annanstans att flytta hästen just då så det har varit lite jobbigt ;s Vi har försökt att leta efter bättre hö också men det har varit svårt att hitta... Men jag märker skillnad nu efter bara ett par dagar med medicin, han hostar nästan inget, igår när jag red lugnt i skritt och trav i 40 min kom bara en liten host och det har ju förbättrats mycket redan efter två dagar med medicin.
Jag hoppas på att han ska bli bra nu ...

Verkar som att ni tycker att jag är en dålig hästägare.. Vi började leta stall så fort vi fick det risiga höet men jag måste kunna ta mej dit själv och det är rätt svårt att hitta, vi hittade ju det vi ska flytta till nu men vi kunde inte flytta dit på en gång och det var ju jätte jätte synd.. Hoppas verkligen inte ni tycker att jag är en idiot som tror att jag överhuvudtaget kan ha egen häst.. :'s

Senast ändrad av en moderator:

Medicinen verkar fort. Men hostan kan börja lika fort efter den. Har egen erfarenhet av häst som reagerade super på medicinen men sedan blev dålig när den togs bort. Hästen var "frisk" när den gick på bete och ej reds.
Efter flera turer till vet utan någon synlig förbättring (i luftrören) så valde ägaren att att bort hästen.

Så slappna inte av innan ni kommit över alla hinder!

Hopas att allt går bra!

Medicinering är inget alternativ till sund hästhållning. Enligt djurskyddslagen får man inte ge hästar otjäntligt foder, dammigt hö är otjänligt foder.

Att man som ägare inte tycker sig ha möjlighet att byta stall är rena nyset, tar man på sig ansvaret för hästen får man faktiskt se sin skyldighet att hålla hästen på ett sådant sätt att den i alla fall inte blir sjuk av så enkla saker som foder och uppstallning.

Nu över sommaren är det lätt att hitta ett bete, varför inte släppa den på bete fram till hösten - då har ni gott om tid att hitta en bra stallplats.

Jag räknar inte fullt med att han ska bli helt bra, men såklart hoppas jag. Vad som händer sen får jag ju se..

Han står på bete nu så ja, han gör redan det.

Har en häst med det också (samma orsak-dåligt hö) min mår dock rätt bra beroende på dagarna men presentationsförmågan är inte den samma, våren men pollen ska vara jobbigt och uppför och nedförsbackar uppfattar jag jobbiga. Jag har sätt stooor skillnad på min häst på alla sätt sedan han började få alger/tång (sök på algbörje på google) alger renar hästen och det blir helt klart lättare att andas. Att ha hästen på lösdrift tar bort problemet på min häst och om han ska stå i stall iaf så var noga att ni inte sopar så det dammar runt..
http://www.pixbox.se/?page=alb_show&uploadDirect=1&alb_page=0&alb_id=1088495
lite bilder så du ser utvecklingen för honom som jag tycker är ganska stor..

Lycka till säg till om du har några frågor

Jag har en bronkithäst som står på lösdrift. Han har precis samma kapacitet som en vanlig häst om han sköts väl. Han tål verklige inte att stå på stall, inte ens en natt, då får han segt snor och hosta. Många bronkithästar mår bäst av att ridas ordentligt, men man får tänka på att vara lite försiktig och sätta igång dem långsamt efter vila. Helst ska de inte ha långvila (flera månader), då de mår bäst av att vara i bra kondition. Min kan vara lite roslig i början när man kommer igång med travarbetet när han inte blivit riden på länge. Men det blir bättre efter några veckors försiktig ridning.

Hoppas du lärt dig en livslång läxa, dvs att ALDRIG, under några omständigheter, acceptera att fullt medvetet ge hästen dåligt foder!

I övrigt så tror jag rent krasst, att om det verkligen är så kort period som du beskriver som hästen stått på dåligt foder innan ni åtgärdade, så finns det god chans att det inte blivit kroniskt. du kommer antagligen få vara extremt noggrann i framtiden då en överkänslighet i luftrören kan ha skapats av situationen, men det finns god prognos att hästen inte fått det kroniskt än, om du vidtagit alla åtgärder och nu totalt eliminerat problemet och perioden problemet varit, verlkigen varit så temporärt som du beskriver.

som flera andra redan sagt: det finns INGA ursäkter som duger att medvetet fortsätta ge hästen dåligt foder. Om du så hade fått köra hem den till er egen garage uppfart 4 ggr/dag för att fodra den där på plats!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar