Tävla med benlindor?

fejko

Trådstartare
Jag ska tävla på söndag på en bana som jag misstänker är väldigt blöt efter allt regnande. Jag kan inte ha senskydd/benskydd på min häst för hon får överben (har provat med neoprenskydd och vill helst inte ha en diskussion om detta). Hur funkar det om benlindorna blir blöta? Kan de lossna och åka ner?

Hur gör ni som hoppar med benlindor?

Sv: Tävla med benlindor?

Jag ska tävla på söndag på en bana som jag misstänker är väldigt blöt efter allt regnande. Jag kan inte ha senskydd/benskydd på min häst för hon får överben (har provat med neoprenskydd och vill helst inte ha en diskussion om detta). Hur funkar det om benlindorna blir blöta? Kan de lossna och åka ner?

Hur gör ni som hoppar med benlindor?

Hej! :D
Jag har hoppat med benlindor och det är inga problem!
Så länge man har bra benlindor och man har satt fast dom ordentligt! Om man är rädd att dom skall lossna kan man köpa ett par remar som man sätter utanpå benlindorna så dom inte kan lossna ( fråga i en häst butik efter sådana vet ej vad dom heter eller om dom inte heter något specielt)

Lycka till på tävlingen!!!!:banana:

Tack för ditt svar! Jag brukar tejpa mina för säkerhetsskull.

Det jag kan tycka är om det är lerigt och blött att benlindorna har en tendens att bli väldigt tunga. De kan också ge efter lite när de är blöta och bli större och därmed finns det risk att de hasar ned lite alt i värsta fall släpper.
Sen ska man komma ihåg att lindor skyddar senan mycket sämre än ett par skydd för slag och dyligt.

Jag brukar sätta en tunn linda under senskydden de gånger jag vill gardera mig och ge benen extra stöd, men då måste den vara tunn annars får ju häst stackarn bamse ben...:rofl:

Det jag kan tycka är om det är lerigt och blött att benlindorna har en tendens att bli väldigt tunga. De kan också ge efter lite när de är blöta och bli större och därmed finns det risk att de hasar ned lite alt i värsta fall släpper.
Sen ska man komma ihåg att lindor skyddar senan mycket sämre än ett par skydd för slag och dyligt.

Jag brukar sätta en tunn linda under senskydden de gånger jag vill gardera mig och ge benen extra stöd, men då måste den vara tunn annars får ju häst stackarn bamse ben...:rofl:

Hej! vad för lindor använder du under benskydden? klipper du av dom?

Det beror mycket på hästen jag red en häst han klarade det galant men en annan hon fick av sig dom på ett lr annat sätt och då kan det gå illa. =/

Köp sånna där Vet-flex eller vad de nu heter, de självhäftande med tusen namn iaf. Och sen tejpa över änden så borde de sitta kvar iaf.

Du menar sådana där veterinär bandage? Jag har faktiskt funderat på just sådana. Sedan ska jag testa någongång och klippa av ett par benlindor och sätta på extra stora senskydd utanpå.

Dels kan har jag använt wetflex eller liknade finns ju lika fast med andra namn. Sen har jag ett par gamla lindor i neopren, ja jag har klippt av dem så de är kortare. Neoprenbandage ger bättre stöd men kan glida lite om man inte är noggrann. Weyflex är kanon men det blir lätt lite dyrt :angel:... 2 bandage/ klass ett helt meeting i värsta fall.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka