Tävla med barfotaboots?

Thalbaz

Trådstartare
Någon som vet om det är tillåtet att tävla med barfotaboots i hoppning och fälttävlan?

Som jag tolkar TR så kan jag använda barfotaboots i hoppning så länge den totala vikten av benskydd+boots/ben understiger 500g men jag kan ju har fel. Terrängdelen i fälttävlan verkar det ju inte finnas några regler för vad man har på benen på hästen så där borde det vara okej.

Nu svarar jag inte på din fråga men blir nyfiken på om du faktiskt rider med boots i terräng ochi hoppning?

För mig låter det absolut livsfarligt i terräng, tycker inte broddarna man kan använda på dem håller måttet för fälttävan precis.
Hur gör du med broddningen på en gräshoppbana?

Ingen kritik detta- jag är bara nyfiken

Nu svarar jag inte på din fråga men blir nyfiken på om du faktiskt rider med boots i terräng ochi hoppning?

För mig låter det absolut livsfarligt i terräng, tycker inte broddarna man kan använda på dem håller måttet för fälttävan precis.
Hur gör du med broddningen på en gräshoppbana?

Ingen kritik detta- jag är bara nyfiken

Min häst är bara 4 år så vi har inte börjat tävla än och inte tränat någon hoppning på gräs heller. Just nu använder jag mest bootsen när vi rider på grusväg då han är lite öm där och är lite orolig att han kommer att tycka paddex är lite vasst att gå på, annars fungerar han bra barfota. Jag tänkte utvärdera lite den här säsongen så får jag se om jag slår på skor nästa år eller möjligen i höst.

Nu har jag inga boots med ordentliga broddar men upplever att han har bättre grepp utan boots i lera och på gräs. Jag har för mig att cavallo har ganska höga broddar? På tidigare hästar har jag oftast haft lite högre isbrodd när jag ridit terräng/hoppat på gräs om det inte har varit total lervälling men jag har å andra sidan bara tävlat 90 klasser på storhäst och MsvB (fälttävlan) med ponnyn och hon var ganska säker på foten. :)

Jag har för övrigt fått svar från förbundet (mailade och frågare) och man fick inte ha i fälttävlan och i hoppning fick man fråga överdomaren.

Jag kör med islagsmutter, brickor och vanlig brodd i mina Cavallo Simple boots. Under vintertid då, men det fungerar ypperligt! Så gott som alla som har dylika eller andra bootsmärken i Finland gör på samma sätt. Ingen har ännu klagat. Alltså kan du lägga helt vanlig gräsbrodd i dina Cavallo- eller Easy boots ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 303
Senast: Grazing
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 132
Senast: Thaliaste
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 219
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama