Tävla lydnad och kli...??

lady_vip

Trådstartare
Min lilla vovve lider ju av allsköns allergier, vilket inte syns på henne, men hon kan periodvis klia sig en hel del.

Jag har försökt lära henne att inte hysteriklia, men man vet ju själv hur det är när det kliar som allra värst, dock har jag i stort sett tagit bort allt kli under den tiden vi jobbar.

Nu ska vi tävla lydnad (inga superstora förhoppningar då det är en krävande resa och jobbig miljö, men jag måste göra något för att ta in henne) igen och jag vet inte om hon kan bli dålig. Eftersom det är inomhus är risken stor att där är väligt dammigt, både på boendet och mässan, och då blir hon dålig...

Mitt alternativ är att ge henne kortison, vilket gör henne trött (och nej tack för vi ska minsann in i stora ringen i år igen) och kissnödig som är väldans opraktiskt där inne.

Hon blir alltså sämre i allmäntillståndet av kortison, pigg utan, men kan bli väldigt kliig...

Vad göra?? Vill ju göra det bästa av situationen, kan ju inte gärna gå fram till domaren och säga att hon inte kliar sig av nonchalans, utan bara för att hon är sjuk, eller..:?

//E

Sv: Tävla lydnad och kli...??

Kan man inte ge receptfria allergitabellet :angel:

Nejmen svårt val... Har tyvärr inget att komma med. Du känner ju henne bäst. Blir hon så pass slö? Om du ger cortison några dagar innan, kan effekten ändå hålla i sig och mota kliandet?

Effekten håller i ca 1 dygn...
Jag vill helst inte ge henne, va på apporteringstävling för några veckor sedan och gav henne då cortison innan pga att hon hade ätit vete. Vet man hur min ras är så vet man att de ska definitiv inte ligga och sova så fort matte står stilla och pratar med nån annan :angel:

Så hon blir vädigt trött. Dessutom kissnödig och kissmöjligheterna på mässan är inte de bästa...

//E

Det går inte att kyla ner henne på något sätt?

Kyla lindrar ju iaf klåda :idea:

Bra idé... Där är ju rätt kallt inne redan :)

Hon mår ju bra ute, det är ju inomhus och jag kan inte tänka mig att de är så himla nogranna med städet där inne...

//E

Jag har också en hund med allergi, och det är verkligen skitjobbigt . :mad:

Jag har fått en salva med kortison (vilket gör att man lokalbehandlar). Hade inte det kunna vara ett alternativ att ta till för dig, vid enstaka tillfällen. :confused: Det beror ju naturligtvis på vilken allergi dom har....... Min har kvalsterallergi:crazy: bla, men det hjälper:)

Hoppas att det löser sig!

zally

Min är allergisk mot damm i olika former och livsmedel (vete, fisk, nötter, anka, lamm och lite till), men hon får inte klåda, utan hon bara kliar... Och främst i öroren, så det blir svårt att smeta salva där.

Annars hyposensibliserar jag henne, så hon får sprutor... Har hyffsat allvarlig allergi, vet. rekommenderade denna dyra behandling eller avlivning.

Men tack för tipset!

//E

jo jag hyposensibliserar också min hund, men det har inte givit min hund något resultat ännu.:cry: ( troligtvis pga att hon har foder-allergi också:( )

Min kliar sig också jämt och ständigt; man vill inte ha någon närkontakt, eftersom man framkallar kli-attacker:mad: , och vi har alldrig på henne något halsband eftersom det framkallar kli-attacker:mad: mm mm

Jag ser ju vart hon kliar sig som värst; öronlapparna, under magen, tassarna och läpparna, och nu när jag smörjer henne där ca 2 ggr i veckan så har hon blivit som en annan hund.:) . Jag behöver inte skrika åt henne 3000 ggr varje natt, hon klarar av att man klappar henne mm.

Din hund verkar ju ha fler allergier än min, men det kanske ändå kunde vara värt att prova! Jag är som i 7:e himlen sen min hund blev lugn och kli-fri

Det kan ju vara bra att tänka pa att cortison har en karenstid, kolla pa SKK's hemsida!

Det finns en gele som är kladstillande som inte innehaller cortison, fraga hos veterinären (kommer inte pa namnet just nu..)

kliar hon sig när ni är i rörelse också? såå mycket avdrag blir det väl inte om hunden kliar sig lite i halterna. bara hon ligger stilla på pligg så ska det nog gå bra ändå. Lycka till! och jag hoppas fortfarande att vi ses på nån tävling nån gång.

För det första skulle jag inte tävla lydnad med en sjuk hund, och att gå fram till domaren och säga att hunden kliar sig pga att den är sjuk innebär nog att du blir utskickad från plan...

För det andra så får du inte tävla med en hund som går på kortison, så den tanken spricker också... SKK har karens på många läkemedel, bland annat sådana som innehåller kortison.

För det tredje så är det ju så att du får avdrag om hunden kliar sig under momenten, vilket kanske inte heller är så kul.

Så, personligen skulle jag inte tävla inomhus med en hund som kliar i inomhusmiljöer. Tävla på en utomhustävling istället, och nöj dig med att ställa ut hunden (om det nu fungerar).

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 593
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 057
Hundhälsa Ny hund, frisk hund och välmeriterade föräldrar. Allting kändes så bra och vi fäste oss vid honom ögonblickligen. Vi tog med honom hem...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 374
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Ja, jag vet att jag är en värdelös hunduppfostrare. Så sådana kommentarer kan vi väl skippa, och varför det blev såhär, ja, vem vet? Men...
2
Svar
28
· Visningar
3 314
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar