Tävla LC:1

cewe

Trådstartare
Jag ska ställa upp i en klubbtävling om två veckor. Hästen är ridskolans.
Det är lite av revans-försök eftersom som vi inte riktigt lyckades med galoppen sist. :angel: (Dvs han fattade endast galopp i hörnpasseringen efter första galoppvolterna, i ca 5 meter.)
Min ridlärare föreslog att jag "sätter honom på rumpan" om han inte tar galoppfattningen direkt. Han brukar gå att hålla igång om han bara fattar galoppen.
I LC:1 ska man ju fatta galopp mellan M och B, hur dömmer domaren om man gör en "kraftig" halvhalt innan?

Tänkte snofsa upp mig lite (bara på skoj) Har lånat en ridkavaj, kan man ha en vit tröja med ståkrage(+ dragkedja fram) ser det dumt ut så man behöver ha plastrong till?

Kan inte alla som läser det här hålla tummarna den 12. :p
Sist fick jag 128 poäng (utan galopp) tänkte förbättra resultatet den här gången. :D

Sv: Tävla LC:1

Tror nog det ser snofsigt ut även utan plastrong.

Vilken klubb ska du tävla på ska själv rida LC:1 den 12. Det blir min allra första tävling och jag är redan nervös.

Här är några fler frågor om den klassen :confused :confused:
I dom stora gallopvolterna ska man ut ordentlig på fyrkantsspåret bara snudda det vid varvningen?
Vid fri skritt skall man ha helt lösa tyglar eller bara släppa efter delvis?
Hur hälsar man bäst?

I dom stora gallopvolterna ska man ut ordentlig på fyrkantsspåret bara snudda det vid varvningen?
Du ska ut på spåret något steg, men inte mer och aldrig "följa" spåret
Vid fri skritt skall man ha helt lösa tyglar eller bara släppa efter delvis?
Du håler längst ut vid spännet mitt på tyglarna
Hur hälsar man bäst?
Tar tyglarna i vänster hand, höger hand rakt ner, fast lite "spänd" så att säga. Nicka lite smått, och sen börjar man rida.

Volterna ska vara volter, alltså runda. Om du går mer än något enstaka språng på spåret så blir de inte riktigt runda. Du ska ut till spåret, men bara snudda det.
Fri skritt är just det, 'fri', du måste släppa ut hela tygeln.

TR säger bara att 'Ryttaren tar tyglarna i en hand och hälsar'.
Den vanligaste hälsningen ser ut så här: ta båda tyglarna i vänster hand , sträck höger arm nedåt (bakom eller utanför låret) och böj på nacken (din nacke).

Senast ändrad av en moderator:

Dragonlady
Se till att ha roligt!!!
Det hade jag förra gången trots att det gick som det gick. Om det är första tävlingen så se det som en övning.
Det är jättekul att tävla, en riktig adrenalinkick.
När det gäller programmet så se till att rida nogranna vägar 15 metersvolten är större än man tror.

Lycka till

Lycka till själv det går nog jättebra denna gång.

Jag ska försöka ha roligt jag behöver bara övertyga magen om att det inte är farligt :D (nervöst)

Är nog mest orolig över att inte komma i håg att vända upp vid B och göra halt jag glömmer det hela tiden när jag ska läsa upp pogrammet :crazy:

Hmm!
Den delen har jag också haft problem med :angel:
Gick in och hämtade programmet i bilder på stallbacken. Funkar bättre för mig.

Lycka till i dag hoppas det går bra.

Det är snart dags att åka till stallet för mig och jag är så nervös att knäna skakar :crazy: och armarna skälver, jättebra när jag ska rida en huvud tung häst :(

Det gick fullständigt åt H**vete. Räknade helt fel på framridningstiden. Mot vanliga 7.5 min tog det 12-14 min per start :eek:
Visserligen lyckades galoppen bättre. Men fick blä-resultat på traven.
Trots att hästen efter halten på medellinjen tyckte att nu är lektionen slut :confused:
Totalt fick jag 119 poäng :cry:
Ska nog fundera på att ta en annan häst till nästa gång.

Tråkigt att höra men det går nog bättre nästa gång.

Kände mig som jag inte hörde dit alla andra hade vita ridbyxor, svart kavaj och vit skorta och jag kom i svarta byxor och blå tröja :o :( . Förutom att hon hade flera avbrott i galoppen så gick det hyfsat fick 143 poäng och det allmänna omdömet var mjukt och trevligt ridet så jag är rätt nöjd :)

Liknande trådar

Ridning Tjena! Ursäkta om tråden hamnar i fel kategori, då får någon flytta den. :) Detta hände för ett bra tag sen men jag har velat skriva av...
Svar
5
· Visningar
1 409
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama